AutoExpert
Reklama
Reklama

Zawieszenie pneumatyczne – jak to w ogóle działa?

Preview
Arnott
18.8.2020
Reklama
Reklama

Pomimo iż koncepcja zawieszenia opartego na sprężonym powietrzu została zastosowana w samochodach osobowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, to jak działa zawieszenie pneumatyczne nie jest dla każdego oczywiste. Jest to częściowo powód, dla którego wiele warsztatów nie ma w swojej ofercie obsługi i naprawy tego typu zawieszenia. Niniejszy artykuł przedstawia podstawy działania zawieszenia pneumatycznego oraz jego poszczególne komponenty.

Komponenty układu

Reklama

Ogólnie rzecz ujmując, zawieszenie pneumatyczne składa się z następujących podzespołów:

  • kolumny pneumatyczne i/lub miechy z oddzielnymi amortyzatorami,
  • jednostka sterująca (ECU),
  • sprężarka (kompresor) powietrza,
  • blok zaworowy,
  • zasobnik (zbiornik) ciśnienia,
  • czujniki poziomu,
  • przewody powietrzne.

Kolumny i amortyzatory w układzie zawieszenia pneumatycznego są podobne do swoich odpowiedników w zawieszeniu konwencjonalnym. Różnicę stanowi zamiennik sprężyny, czyli miech pneumatyczny, który wymusza inne ustawienia siły tłumiącej amortyzatora.

Sam miech jest wykonany z wytrzymałej gumy o wielowarstwowej budowie z krzyżowym układem włókien zapewniającej stabilną, wewnętrzną integralność przez długi czas. Jakkolwiek elementy zawieszenia pneumatycznego podlegają normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu, są one w stanie znieść wysokie i niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne przez brud i zanieczyszczenia drogowe. Szczelność miecha zapewniają opaski zaciskowe wykonane ze stali nierdzewnej, które opasują gumę w jej dolnej i górnej części.

Jednostka sterująca stanowi mózg całego układu. Na bieżąco monitoruje ciśnienie w miechach, przetwarza sygnały z czujników poziomu, steruje otwarciem zaworów oraz włącza i wyłącza kompresor.

Powiązane firmy

Reklama

Kompresor dostarcza powietrze pod ciśnieniem, które następnie jest kierowane do miechów. Często powietrze jest osuszane za pomocą zintegrowanego ze sprężarką osuszacza. Zwykle nie ma konieczności usuwania wilgoci z osuszacza, gdyż ta odparowuje po nagrzaniu kompresora.

Kiedy jednostka sterująca otrzyma sygnał z czujników poziomu, że pojazd nie znajduje się na założonej wysokości, aktywowana jest sprężarka. Sprężone powietrze przepływa przez blok zaworowy i dalej przewodami do miecha(ów). Blok zaworowy reguluje kierunek przepływu powietrza. Jego nadmiar jest kierowany z powrotem do zaworów.

Ciśnienie powietrza jest wówczas kierowane do atmosfery (przez zawór nadmiarowy) lub do zasobnika ciśnienia. Zasobnik służy jako bufor w razie nagłej potrzeby dostarczenia powietrza pod ciśnieniem. Optymalizuje przez to pracę kompresora i zapobiega jego przegrzaniu przez ciągłe włączanie i wyłączanie.

Mimo iż prawdą jest, że jednostka sterująca (ECU) ciągle przetwarza sygnały z czujników poziomu, nieprawdą jest, że ciśnienie w miechach ulega ciągłym zmianom. Na przykład podczas szybkiego pokonywania zakrętu, miechy po stronie wewnętrznej nie otrzymują dodatkowej porcji ciśnienia w celu wypoziomowania pojazdu. Zamiast tego do pracy wkraczają zaawansowane amortyzatory, które w ułamku sekundy zmieniają charakterystykę tłumienia zapobiegając nadmiernym przechyłom.

Podsumowując, pomimo wielu podobieństw, pneumatyczne układy zawieszenia mają wiele zalet w porównaniu do zwieszenia tradycyjnego. Są to na przykład korekta wysokości pojazdu, zwiększony komfort jazdy czy korekta wysokości w zależności od obciążenia.

Autorem powyższych informacji jest firma Arnott – Air Suspension Products.

Arnott to ponad 30 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości podzespołów zawieszenia pneumatycznego na niezależny rynek części zamiennych. Produkty Arnott są wytwarzane z wykorzystaniem najwyższej jakości komponentów OE zapewniających odpowiednie dopasowanie i funkcjonalność. Każdy produkt jest dokładnie testowany w zakładach w USA i Europie, a jego parametry dostrajane w taki sposób, aby spełniały wymagania konkretnych modeli pojazdów.

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama