Docieranie tarcz hamulcowych – jak zapobiec „piszczeniu” hamulców?
BoschCzy wiesz, że przyczyną głośnej pracy ciernej między klockiem a tarczą hamulcową może być niewłaściwie przeprowadzony proces docierania tarczy po montażu? Zobacz przykłady uszkodzeń klocków hamulcowych, wynikających z nieprawidłowego serwisu i dowiedz się, jak im zapobiec.
Nowoczesne pojazdy są coraz bardziej komfortowe a podróżowanie nimi staje się coraz przyjemniejsze. Dlatego nawet najdrobniejsze dźwięki czy hałasy dobiegające do kierowcy mogą budzić nie tylko zaniepokojenie, ale także irytację. Komponenty układu hamulcowego należą do bardziej ryzykownych pod kątem generowania hałasu. Wszelkiego rodzaju piski, stuki czy skrzypienia mogą negatywnie wpływać na komfort podróżowania. Dlatego Bosch dokłada wszelkich starań, aby każdy z dostępnych w ofercie elementów układu hamulcowego był sprawdzony pod tym względem i nie wydawał podczas pracy niepotrzebnych dźwięków.
Hamulce „piszczą”? Sprawdź przyczynę!
Mimo zastosowania nawet najlepszej jakości elementów układu hamulcowego niechciane hałasy czasem się pojawiają. Dlaczego? Powodem może być serwis przeprowadzony niezgodnie z zaleceniami. W większości przypadku nie ma to wpływu na bezpieczeństwo, a głównie na komfort.
Jednym z powodów głośnej pracy ciernej między klockiem a tarczą może być nieprawidłowe docieranie tarcz hamulcowych. Bosch zaleca, żeby po dokonaniu wymiany tarcz były one docierane poprzez delikatne hamowanie. Jak zrobić to prawidłowo? Należy wykonać około 10–12 hamowań z prędkości ok 80 km/h do kilkunastu km/h. Ważne, aby samo hamowanie przebiegało w sposób bardzo delikatny z niewielką siłą hamowania (delikatne naciskanie pedału hamulca). Podczas pierwszych kilku hamowań może być słyszalne wyraźne tarcie (szuranie) klocków o tarcze.

Nie jest to nic złego! Takie dźwięki są normalne podczas ścierania powłoki zabezpieczającej tarcze hamulcowe. Powierzchnia ta ma za zadanie chronić powierzchnię tarczy przed korozją.
Konsekwencje niewłaściwego docierania tarcz – przykłady
Niewłaściwe ścieranie powłoki (tzw. docieranie) z tarczy, np. przez zbyt gwałtowne hamowanie zaraz po zamontowaniu nowej tarczy powlekanej, może doprowadzić, zamiast do starcia powłoki, do rozgrzania materiału ochronnego i „oklejenia” klocka hamulcowego. Dalsza eksploatacja takich klocków z „przyklejoną” nawet cienką warstwą powłoki tarczy hamulcowej najczęściej przyczynia się do powstania bardzo cienkiej warstwy zawierającej metale, która w konsekwencji może powodować piszczenie przy hamowaniu z małych prędkości. Na przykład przy dojeżdżaniu do skrzyżowania lub podczas parkowania – a na to mogą skarżyć się klienci. Klocek z taką warstwą metaliczną przedstawia zdjęcie poniżej.

Sam hałas nie musi oznaczać jeszcze ryzyka dla bezpieczeństwa. Jednak gdy przegrzana cienka warstewka zostanie dociśnięta do tarczy i pozostawiona pod naciskiem przez dłuższy czas (np. przy dłuższym parkowaniu czy po gwałtownym hamowaniu, gdy później trzymamy naciśniety pedał hamulca), może się tak mocno „spoić” z powierzchnią tarczy hamulcowej, że po ruszeniu zostanie wyrwany fragment mieszanki ciernej z klocka. Można to zobaczyć na poniższym zdjęciu.

Taki widok klocka nie świadczy o jego wadliwości, a może dowodzić nieprawidłowego procesu docierania nowych powlekanych tarcz hamulcowych. Dlatego tak ważne jest odpowiednie docieranie!
Pamiętaj!
Nawet najwyższej jakości produkt może ulec uszkodzeniom, gdy obsługa komponentu jest wykonana w sposób nieprawidłowy.
Poznaj więcej informacji i rozwijaj swoje kompetencje na stronie klubexpertabosch.pl
Artykuł sponsorowany Bosch

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.
Firma Bosch oferuje kompletny program wyposażenia warsztatów i stacji kontroli pojazdów oraz ok. 100 000 artykułów motoryzacyjnych do wszystkich marek samochodów osobowych i ciężarowych. Poza tym prowadzi doradztwo techniczne oraz szkolenia a także zarządza siecią autoryzowanych serwisów samochodowych pod nazwą Bosch Service i Auto Crew. Ponadto jest producentem wysokiej jakości części zamiennych, które czynią jazdę bezpieczną, przyjemną i przyjazną dla środowiska. Technologie i produkty firmy Bosch są stosowane w niemal wszystkich pojazdach na całym świecie.
Oferta:
- części samochodowe: akumulatory, alternatory i rozruszniki, filtry, paski napędowe, zestawy rozrządu, przewody zapłonowe, świece zapłonowe, świece żarowe, układy hamulcowe, układy wtryskowe benzyny, układy wtryskowe oleju napędowego oraz ich podzespoły, systemy oczyszczania spalin denoxtronic i podzespoły, wycieraczki szyb samochodowych, reflektory, żarówki,
- urządzenia diagnostyczne: przyrządy do diagnostyki silnika, testery usterek wraz z oprogramowaniem diagnostycznym ESI[tronic], analizatory spalin i dymomierze, linie diagnostyczne i rolki hamulcowe, przyrządy do ustawienia świateł i zbieżności kół, hamownie oraz stoły probiercze do pomp wtryskowych, warsztatowe ładowarki akumulatorów oraz testery akumulatorów.
W ofercie znajdują się również podnośniki, urządzenia do obsługi klimatyzacji, szarpaki, odciągi spalin, sprzęt do wymiany ogumienia (wyważarki, montażownice), systemy do pomiarów i napraw samochodów powypadkowych.