Docieranie nowych hamulców. Dlaczego warto przypominać o nim klientom?

Docieranie nowych hamulców. Dlaczego przypominać klientom TMD Friction
18.9.2024

Dotarcie nowych tarcz i klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania układu hamulcowego. Oddając auto po wymianie, warto zwrócić klientowi uwagę, że właściwe ułożenie tych elementów pozwala na uzyskanie pełnej skuteczności hamowania.

Żeby cieszyć się sprawnym układem hamulcowym, w trakcie i po montażu powinny zostać zachowane pewne procedury. 

Piasty kół, na które montowane są tarcze hamulcowe, mają dozwolone pewne minimalne odchyły bicia osiowego zwanego potocznie biciem bocznym wynoszące od 0,01 do 0,02 mm. Maksymalne bicie tarczy hamulcowej będzie proporcjonalnie wyższe i zazwyczaj mieści się w przedziale 0,05–0,07 mm. Dokładne dopuszczalne parametry są określane przez producentów pojazdu lub układu hamulcowego. Zakładając, że proces montażu nowych tarcz i klocków udał się książkowo i wszystkie parametry są w normie, kolejnym etapem jest docieranie części.

Powiązane firmy

TMD Friction

tarcze hamulcowe Textar

Co daje docieranie tarcz i klocków hamulcowych?

Proces docierania klocków nie jest określony w czasie, ale sprecyzowany jest dystans, po jakim para cierna powinna działać już z pełną skutecznością. W przypadku pojazdów poruszających się po drogach publicznych wynosi on od 200 do 300 km. Do tego momentu należy hamować z wyczuciem, aby nie przegrzać układu hamulcowego. 

Dlaczego jest to tak ważne? Bezpośrednio po wymianie, powierzchnia kontaktu tarczy i klocka hamulcowego nie jest zbyt duża. Klocek może współpracować z tarczą pod pewnym, niewidocznym gołym okiem, kątem. Może być to odchylenie rzędu jednego stopnia. Sama tarcza hamulcowa również posiada bicie osiowe, co może skutkować mocniejszym lub słabszym naciskiem na klocki hamulcowe. Gdy powierzchnia styku tych dwóch elementów nie jest jeszcze optymalna, efektem może być nierównomierne lub podwyższone obciążenie termiczne.

docieranie tarcz i klocków hamulcowych

Tarcze hamulcowe mają swoją określoną pojemność cieplną. Kiedy zostaną przegrzane, mogą zostać nieodwracalnie uszkodzone. Przy właściwie dotartym zespole tarcza-klocek, czyli przy pełnym kontakcie obu powierzchni styku, nie dojdzie do zeszklenia powierzchni klocka, ponieważ temperatura będzie się równomiernie rozchodzić po całej jego powierzchni oraz po powierzchni tarczy – wyjaśnia Marcin Ostrowski, trener techniczny firmy TMD Friction, do której należy marka Textar. 

Oddając auto po serwisie dobrze jest zwrócić uwagę użytkownikowi samochodu, że prawidłowe docieranie tarcz i klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Przy zachowaniu wszelkich procedur podczas montażu oraz docierania tarcz i klocków hamulcowych, można cieszyć się ich skutecznym, niezawodnym i długim działaniem – dodaje trener techniczny TMD Friction

Tarcze i klocki tej samej marki

Dobierając części warto pamiętać, że najlepiej stosować tarcze i klocki hamulcowe tej samej marki. Textar testuje, jak współpracują ze sobą konkretne tarcze i klocki. Dzięki temu części przeznaczone do danych modeli samochodów są idealnie dopasowane i mają odpowiednio dobrany współczynnik tarcia. W sytuacji skorzystania z części pochodzących od różnych producentów, zmienia się współczynnik tarcia i sprawność działania całego układu.

tarcza hamulcowa Textar

Skuteczność hamowania spada, a dystans potrzebny do zatrzymania się – wydłuża. W skrajnych przypadkach współczynnik tarcia może być gorszy o 30%. Już przy różnicy 15% droga hamowania pojazdu z prędkości 50 km/h wydłuża się o ponad 4 metry. 

Oprócz niezawodnej skuteczności hamowania, klocki oraz tarcze tej samej marki zapewniają także komfort użytkowania – podkreśla Marcin Ostrowski z TMD Friction.

>>Znajdź interesujące Cię klocki i hamulce marki Textar<<

Artykuł sponsorowany TMD Friction

TMD Friction

TMD Friction

TMD Friction jest wiodącym światowym dostawcą wysokiej jakości materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej. Firma opracowuje i produkuje klocki i tarcze hamulcowe oraz okładziny hamulców bębnowych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych.

TMD Friction dostarcza producentom pojazdów najwyższej jakości produkty oryginalnego wyposażenia OE oraz zaopatruje niezależny rynek części zamiennych w artykuły marek Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq i Bendix. Portfolio obejmuje również materiały cierne do hamulców do wyścigów samochodowych pod markami Pagid Racing i Mintex Racing oraz do zastosowań przemysłowych pod marką Cosid.

Grupa TMD Friction zatrudnia ponad 4200 osób na całym świecie, a jej oddziały znajdują się w:

  • Europie,
  • USA,
  • Brazylii,
  • Meksyku,
  • Chinach
  • i Japonii.

Profil Firmy

TMD Friction