Dobre ciśnienie

kfz betrieb
30.10.2012

Systemy kontroli ciśnienia w ogumieniu stają się powoli standardowym wyposażeniem niektórych modeli aut. Aby prawidłowo działały, muszą być też w odpowiedni sposób obsługiwane przez warsztaty i serwisy zajmujące się ogumieniem.

Już od 1 listopada tego roku wszystkie nowo homologowane modele pojazdów na rynek Unii Europejskiej będą musiały być wyposażone w system kontroli ciśnienia w ogumieniu (ang. TPMS - Tyre Pressure Monitoring System). Podstawą tego rozporządzenia były wyniki badań mówiące o tym, że najczęstszą przyczyną wypadków i zdarzeń drogowych na terenie UE jest nieprawidłowe ogumienie, jego nieprawidłowy montaż lub nieprawidłowe ciśnienie w oponach. 
Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach podczas ich eksploatacji znacznie zmniejsza ich żywotność i prowadzi do nadmiernego wzrostu ich temperatury podczas jazdy. Dalej: podczas jazdy guma opony odkształca się w większym stopniu niż w przypadku opony o prawidłowym ciśnieniu. Odkształcanie to powoduje z kolei zwiększone tarcie wewnętrzne w materiale opony, co wpływa na zwiększenie jej temperatury. Efekt? Zwiększona prędkość jazdy w połączeniu ze znacznym przegrzewaniem opony stanowi bardzo duże niebezpieczeństwo na drodze skutkujące zazwyczaj jej poważnym uszkodzeniem. W przypadku powolnej utraty ciśnienia podczas jazdy lub postoju pomocne mogą być kontrolujące je systemy. Informują one kierowcę o odchyłce ciśnienia w oponie od nominalnej wartości. W takim przypadku kierowca wie, że musi dopompować oponę lub udać się do serwisu, który sprawdzi, co jest przyczyną takiego stanu rzeczy.
Ręczna kontrola ciśnienia? To już nie przejdzie
System dozoru ciśnienia w oponach może przyczynić się do nawet dwukrotnego wydłużenia żywotności opon przez użytkowanie ich w prawidłowy sposób (czytaj: z prawidłowym ciśnieniem). Także dzięki prawidłowemu ciśnieniu w oponach pod kontrolą jest opór toczenia pojazdu, który nie jest zawyżany przez jego zbyt niską wartość. Przekłada się to nawet na obniżenie zużycia paliwa o 4%, czyli do oszczędności energii dzięki zmniejszeniu oporów toczenia pojazdu.
System dozoru ciśnienia w oponach jest rozwiązaniem wygodnym, ponieważ na bieżąco informuje kierowcę o ciśnieniu w każdej z opon bez konieczności posiadania manometru lub odwiedzania stacji benzynowych. Jeszcze większa rolę odgrywa ten system w pojazdach dostawczych i ciężarowych, których uszkodzenie w trasie może mieć tragiczne skutki. W przypadku pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych i naczep jazda z niewłaściwym ciśnieniem w oponach dodatkowo wiąże się ze znacznie większymi kosztami utrzymania pojazdu. Sama taka opona jest wielokrotnie droższa w eksploatacji, w przypadku obniżonego ciśnienia wzrost zużycia paliwa jest bardziej zauważalny, a w przypadku jej uszkodzenia sam serwis i naprawa także zwiększają koszty związane z poruszaniem się po drogach na takim ogumieniu.

[...]

Markus Lauer

Więcej informacji na ten temat w najnowszym „autoEXPERCIE" 10/2012.

O Autorze

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę