Dlaczego Ford stawia na odnawialne materiały w swoich samochodach?

Dlaczego Ford stawia na odnawialne materiały w swoich autach Ford

Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych w konstrukcji pojazdów pozwala Fordowi zarówno ograniczyć ilość odpadów składowanych na wysypiskach, jak i zużywać mniej zasobów naturalnych.

  • Materiały pochodzące z recyklingu i odnawialne stanowią istotną część procesu produkcyjnego w Fordzie;
  • Nie chodzi tylko o plastik, ale także materiały pochodzenia roślinnego, których zastosowanie jest coraz szersze;
  • Ford od lat jest jedną z wiodących marek pod względem dążenia do zrównoważonego rozwoju.

Ponad 85% części pojazdów i materiałów w Fordzie jest poddawanych recyklingowi i ponownie wykorzystywanych po zakończeniu eksploatacji. Rozumiejąc, że metalowe części pojazdów są już w dużym stopniu poddawane recyklingowi, producent koncentruje się na zawartości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych.

Coraz większe znaczenie plastiku z recyklingu

Przeciętny SUV zawiera ponad 340 kilogramów plastiku. Zwiększając zrównoważony rozwój tworzyw sztucznych w konstrukcji pojazdów, Ford chce wywrzeć korzystny wpływ na środowisko. Dlatego też marka do 2025 roku zamierza wykorzystywać 20% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i odnawialnych źródeł w nowych projektach pojazdów dla Ameryki Północnej i Europy. Szersza aspiracją Forda jest wykorzystywanie wyłącznie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu lub odnawialnych źródeł.

Odpady generowane przez inne branże stanowią znaczną część zawartości pochodzącej z recyklingu w samochodach Forda. Producent wykorzystuje materiały z recyklingu do produkcji części samochodowych, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy niektórych tworzyw sztucznych nawet o 90%.

Ford używa plastiku z recyklingu do produkcji osłon podwozia, osłon silnika czy przednich i tylnych nadkoli. Poza plastikowymi butelkami recykling obejmuje także nylon czy wykładziny polipropylenowe.

Przekształcanie CO2 i materiały odnawialne pochodzenia roślinnego

Ford otrzymał grant na prowadzenie badań nad wykorzystaniem CO2 jako surowca do produkcji pianek poliuretanowych. Producent opracowuje i rozszerza technologie produkcji pianek poliuretanowych stosowanych w samochodach do siedzeń i innych zastosowań, takich jak ochrona przed zderzeniami oraz redukcja hałasu czy wibracji.

Odnawialne materiały pochodzenia roślinnego są również częścią strategii zrównoważonego rozwoju Forda. Producent wykorzystuje aż dziewięć materiałów pochodzenia roślinnego w bieżącej i przeszłej produkcji pojazdów. Mają one wiele zalet – są lżejsze, pochłaniają dwutlenek węgla i wymagają mniej energii do produkcji.

Ford wykorzystuje w produkcji pianę sojową, słomę pszeniczną, łuski ryżowe, celulozę z drzew i plewy kawowe. Sojowe poduszki siedzeń, oparcia i zagłówki były jedną z wielu nowości Forda, a teraz są stosowane we wszystkich samochodach marki produkowanych w Ameryce Północnej od ponad dekady. To łącznie ponad 18,5 miliona pojazdów.

Biopianki zmniejszyły emisję gazów cieplarnianych o ponad 228 milionów funtów, a zastosowanie pianki sojowej pomogło zaoszczędzić ponad 5 milionów funtów ropy naftowej rocznie od 2008 roku.

Recykling akumulatorów i obieg zamknięty

Ford postrzega akumulatory pojazdów wycofanych z eksploatacji jako kluczową część łańcucha dostaw i zobowiązuje się do zwiększenia recyklingu akumulatorów w miarę upływu czasu. Aby kontynuować te wysiłki, wspiera różne firmy zajmujące się recyklingiem akumulatorów.

Trwają także prace nad pilotażowym wprowadzeniem tzw. paszportu baterii. Obejmuje on śledzenie akumulatorów pojazdów elektrycznych przez cały cykl ich życia, aby zapewnić odpowiedzialne zarządzanie podczas użytkowania i recykling po zakończeniu okresu użytkowania. Umożliwi Fordowi uzyskanie wglądu w baterie wycofane z gwarancji, zatwierdzenie odpowiedzialnego recyklingu po zakończeniu eksploatacji oraz uzyskanie dostępu do danych, takich jak wyprodukowane minerały krytyczne z recyklingu i związane z tym oszczędności emisji dwutlenku węgla.

Obecnie Ford każdego miesiąca poddaje recyklingowi do 20 milionów funtów aluminium. Oznacza to równowartość 20-30% zakupów blachy aluminiowej. Co więcej, produkcja aluminium z recyklingu zajmuje tylko około 5% energii potrzebnej do wytworzenia nowego aluminium.

Źródło: Ford

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę