Deutsche Bahn zamówiło flotę wodorowych autobusów
Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn zamówiły 60 elektrycznych autobusów wodorowych H2.City Gold produkcji CaetanoBus i Toyoty. Pojazdy z bezemisyjnym napędem na ogniwa paliwowe zostaną dostarczone w okresie od 2024 do 2026 roku.
Niemiecki operator transportu publicznego Deutsche Bahn złożył zamówienie na model H2.City Gold w wyniku międzynarodowego przetargu. Umowa na 60 pojazdów to element planu, by do 2038 r. wycofać ostatnie autobusy z silnikiem Diesla z floty DB Regio Bus. Pierwsze wodorowe autobusy CaetanoBus i Toyoty zaczną kursować w Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie na początku 2024 r., a cały kontrakt zostanie zrealizowany do 2026 r.
– Elektryczne autobusy na wodór są przyjazne dla klimatu, a ponadto mają jeszcze jedną zaletę – ich tankowanie trwa o wiele krócej niż ładowanie bateryjnych autobusów elektrycznych. Dzięki dużemu zasięgowi model H2.City Gold zasilany wodorem szczególnie dobrze nadaje się do zastąpienia pojazdów z silnikiem Diesla na obszarach wiejskich. Zamawiając 60 autobusów wodorowych, robimy kolejny krok w kierunku zastąpienia autobusów z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi – powiedziała Evelyn Palla, CEO spółki DB Regio AG oraz członek zarządu Deutsche Bahn AG.
DB Regio Bus to największy przewoźnik autobusowy w Niemczech, który obsługuje 470 milionów pasażerów rocznie na lokalnych i regionalnych trasach w całym kraju. Flota DB Regio Bus liczy ponad 9900 autobusów.
Wodorowy autobus Toyoty i CaetanoBus
Autobus H2.City Gold to bezemisyjny pojazd z elektrycznym napędem wodorowym, zasilany ogniwami paliwowymi drugiej generacji Toyoty. Jego produkcją zajmują się portugalskie zakłady firmy CaetanoBus, której Toyota jest współwłaścicielem. Autobus jest wykorzystywany m.in. w miejskim, lokalnym i międzymiastowym transporcie publicznym w Hiszpanii, a w 2022 r. trafił na włoski rynek dzięki współpracy z firmą Industria Italiana Autobus, największym producentem autobusów w tym kraju. Pojazdem zainteresowane są także władze Parku Narodowego Peak District w Wielkiej Brytanii.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Pojazd ma 12 metrów długości i 34 miejsca siedzące oraz 47 stojących. Porusza się bez emisji spalin, a jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest woda. Ogniwa o mocy 60 kW pobierają wodór z pięciu 312-litrowych zbiorników kompozytowych o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. W reakcji wodoru z tlenem powstaje prąd, który zasila jednostkę elektryczną o mocy 245 KM. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, jego średni zasięg wynosi 400 km, a tankowanie trwa 9 minut.
Źródło: Toyota