Crystallinium – mała rewolucja w reflektorach samochodowych
Najnowsze generacje Škody Superb i Kodiaq są wyposażone w światła LED Matrix ze specjalnymi elementami o nazwie Crystallinium. Te drobne, przypominające kolorowe szkło krystaliczne, komponenty przykuwają uwagę, podkreślają kontury i sprawiają, że reflektory nabierają wyjątkowego blasku.
– Chcieliśmy, żeby reflektory w nowych modelach wyglądały jeszcze lepiej. I tak Martin Paclt wpadł na pomysł, żeby dodać do nich barwny akcent. Efekt końcowy przypominał nieco kolorowe szkło, które stanowiło inspirację dla tego rozwiązania – mówi Petr Nevřela, specjalista ds. projektowania reflektorów w Škodzie.
Choć jest to jedynie detal, jego opracowanie i wdrożenie nie było łatwe, ponieważ przepisy homologacyjne rygorystycznie określają, jakie barwy można stosować w reflektorach przednich. Żeby uwzględnić nowy akcent kolorystyczny, projektanci musieli nie tylko znaleźć sposób na spełnienie wymagań prawnych, lecz także całkowicie przekształcić cały moduł reflektorów. Projekty wizualne dla poszczególnych modeli tworzył jeden designer, natomiast nad aspektami technicznymi pracował cały zespół ekspertów o różnych specjalizacjach. Żeby sprostać wymaganiom homologacyjnym, niezbędne było opracowanie odpowiedniego kształtu dodatkowych elementów, które umieszczono po obu stronach modułów LED.
– Jednocześnie planowaliśmy podświetlić ten nowy element światłem już emitowanym przez reflektor. Nie chcieliśmy dodawać kolejnego źródła, bo to podniosłoby koszt i mogłoby utrudniać montaż w nadwoziu – wyjaśnia Petr Nevřela.
Reflektory projektuje się z dokładnością do milimetrów. Projektanci chcą, aby były niskie i długie, a jednocześnie, żeby źródła światła znajdowały się jak najbliżej boków auta. Dzięki temu reflektory wizualnie poszerzają samochód, nadając mu właściwych proporcji. Jednak dodanie kolejnego detalu może zaburzyć całą sylwetkę pojazdu.
Szczyt krystalicznego designu
Ostatecznie inżynierom i projektantom udało się przekierować niewielką wiązkę światła z wnętrza reflektorów do elementów Crystallinium. Nie jest to oczywiste, bo cały moduł jest zabudowany tak, aby światło było skierowane wyłącznie tam, gdzie powinno.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Opracowaliśmy precyzyjną szczelinę, która w kontrolowany sposób kieruje światło we właściwą stronę – mówi Petr Nevřela.
Kształt samego elementu z Crystallinium opracowano w taki sposób, aby reflektor spełniał wymagania homologacyjne i nie świecił do przodu w niedozwolonym kolorze. Podświetlany element Crystallinium powstaje z poliwęglanu, który pozwala uzyskać niezbędny poziom przezroczystości, właściwy kolor i odpowiednią ostrość krawędzi.
Dobór odpowiedniego koloru
– Škoda od dawna kojarzy się z różnymi odcieniami zieleni, ale nie chcieliśmy się ograniczać. Choć ta opcja wyglądała ciekawie, szukaliśmy barwy, która pasowałaby do jak najszerszej gamy kolorów nadwozia. Dlatego też wybraliśmy chłodny odcień błękitu – dodaje Petr Nevřela.
Nie bez znaczenia był fakt, że chłodny błękit od razu kojarzy się z zaawansowaną technologią – dokładnie taką, jaką marka stosuje w reflektorach modelów Kodiaq i Superb. Dzięki Crystallinium, reflektorów LED Matrix z tych modeli nie da się pomylić z jakimikolwiek innymi. W przyszłości to samo rozwiązanie na pewno trafi także do kolejnych pojazdów Škody.
Źródło: Skoda