„Connected Car Effect 2025”, czyli badanie Boscha dotyczące przyszłości motoryzacji

Bosch
29.12.2016

Badanie „Connected Car Effect 2025" wykonane przez firmę Bosch oraz firmę konsultingową Prognos pokazuje jak w perspektywie niespełna 10 lat zmieni się prowadzenie samochodów na skutek podłączania ich do internetu. Wyniki badania wskazują, że zastosowanie systemów bezpieczeństwa i korzystanie z funkcji bazujących na chmurze danych może zapobiec około 260 000 wypadków z udziałem rannych, pozwoli uniknąć emisji 390 000 ton CO2, a kierowcy zyskają więcej czasu na inne zajęcia.

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

– Podłączenie samochodów do sieci oznacza mniejszą liczbę wypadków, niższe zużycie paliwa, mniejszy stres – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch, podsumowując wyniki obliczeń modelowych.

Znane systemy wspomagania i bezpieczeństwa staną się źródłem danych

– Ukrytymi bohaterami internetowej rewolucji są znane już systemy wspomagania i komfortu – mówi Hoheisel. Według obliczeń modelowych, na przykład elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie dostępny do roku 2025 w aż 90 procentach wszystkich pojazdów w trzech krajach objętych badaniem – USA, Niemczech i Chinach, a z kolei oparte na czujnikach systemy wspomagające hamowanie awaryjne i systemy utrzymania pasa ruchu pojawią się w 40 procentach wszystkich pojazdów. Większość samochodów będzie podłączona do sieci i wyposażona w systemy podnoszące komfort jazdy. W roku 2025 smartfony będą zintegrowane z systemem infotainment (łączy rozrywkę z informacją) w co drugim samochodzie.

Wyniki badania „Connected Car Effect 2025”

– Nasze badanie pokazuje, że w 2025 roku skutki podłączenia samochodów do internetu będą miały odczuwalny wpływ na każdego kierowcę – mówi Hoheisel. Na potrzeby badania, firmy Bosch i Prognos stworzyły wyliczenia dla USA, Chin i Niemiec.

Wybrane wyniki badania:

  • Ponad 260 tysięcy wypadków z udziałem rannych rocznie mniej (USA: 210 000, Chiny: 20 000, Niemcy: 30 000) – tyle, ile zdarza się ich w ciągu dwóch lat w Berlinie.
  • 350 tysięcy mniej osób rannych w wypadkach drogowych – co odpowiada 12 latom bez wypadków w Los Angeles. W samych Stanach Zjednoczonych będzie ich mniej o 290 000 (Chiny: 25 000, Niemcy: 37 000).
  • Około 11 tysięcy osób może być uratowanych dzięki wspomagającym systemom podłączonym do sieci, z tego 4000 w Stanach Zjednoczonych (Chiny: 7000, Niemcy: 300).
  • W wyniku stosowania systemów wspomagających jazdę podłączonych do sieci nawet o 4,3 mld euro będą mniejsze straty materialne i koszty szkód. Jest to prawie dwukrotność kwoty wydanej przez chiński rząd w 2016 roku w celu poprawy jakości powietrza w Pekinie. Suma ta oznacza oszczędności dla firm ubezpieczeniowych i właścicieli pojazdów. Spośród 3,6 mld euro przypadających na USA (Chiny: 380 mln euro , Niemcy: 450 mln euro) sama integracja smartfonów pozwoli zaoszczędzić ponad 90 mln euro.
  • Prawie 400 tysięcy ton CO2 mniej dzięki wykorzystywaniu funkcji umożliwiających podłączenie samochodu do sieci; taką ilość dwutlenku węgla może przetworzyć w ciągu trzech lat park narodowy Schwarzwald w Niemczech. Takie rozwiązania jak parkowanie bazujące na społeczności (Community-based Parking) i aktywne zarządzanie parkingiem zmniejszają ruch generowany w wyniku poszukiwania wolnego miejsca nawet o 380 milionów kilometrów, a wysoce zautomatyzowana jazda pozwala dodatkowo zaoszczędzić paliwo.
  • Około 70 milionów godzin jazdy zostanie zaoszczędzonych w wyniku wykorzystania połączonych z internetem funkcji parkingowych w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. Tyle godzin poświęca na pracę 40 000 pracowników w ciągu roku.
  • 31 godzin wolnego czasu w drodze. Obywatele USA spędzają statystycznie 43 godziny rocznie na drogach międzystanowych (Chiny – 26 godzin na drogach ekspresowych, Niemcy – 39,5 godziny na autostradach). Wysoce zautomatyzowana jazda samochodem i jednoczesne podłączenie go do internetu pozwoli w 2025 roku wykorzystać około 80 procent tego czasu za kierownicą na inne czynności jak czytanie, wysyłanie e-maili, prowadzenie wideokonferencji lub oglądanie filmów. Kierowcy, którzy pokonują średnio 40 000 kilometrów rocznie mogą zyskać nawet 95 dodatkowych godzin.

Metodyka badań

– W obliczeniach modelowych symulowaliśmy szybkość, z jaką nowe technologie zostają przyjęte w pojazdach – wyjaśnia Stephan Kritzinger, ekspert od mobilności w Prognos. Model ten jest oparty na międzynarodowych statystykach dotyczących wzrostu liczby pojazdów, danych o wypadkach i aktualnego stanu badań, a także szacunków dokonanych przez pracowników firm Bosch i Prognos. Od 1959 roku Prognos doradza decydentom ze świata polityki i biznesu w całej Europie w sprawach dotyczących przyszłości.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę