Ciężarówka wodorowa RWTH Aachen odwiedziła MAHLE w Stuttgarcie
MAHLEInnowacyjna ciężarówka z napędem na ogniwa paliwowe, opracowana przez Katedrę Inżynierii Produkcji Komponentów E-Mobilności (PEM) Uniwersytetu RWTH Aachen, odwiedziła MAHLE w Stuttgarcie w ramach roadshow po Niemczech.
Pojazd powstał w ramach projektu badawczego „SeLv”, finansowanego przez Federalne Ministerstwo Transportu Niemiec. Celem projektu jest rozwój bezemisyjnych ciężarówek do transportu dalekobieżnego, z wykorzystaniem modułowych narzędzi do elektryfikacji i ekonomicznego systemu produkcji.
Współpraca nauki i przemysłu
Wizyta w MAHLE służyła wymianie doświadczeń między naukowcami a przemysłem oraz prezentacji pojazdu „na żywo” dla pracowników firmy.
Grupa technologiczna MAHLE od lat opracowuje gotowe do produkcji komponenty dla napędów ogniw paliwowych, stosowanych zarówno w samochodach osobowych, jak i użytkowych. Obecnie elementy MAHLE znajdują się w większości zelektryfikowanych ciężarówek na rynku.
W ubiegłym roku firma zaprezentowała kompletny system napędu ciężarówki z ogniwami paliwowymi, obejmujący układ peryferyjny ogniw, system zarządzania temperaturą oraz w pełni funkcjonalną elektryczną oś napędową do pojazdów ciężkich.
– Wodór to coś więcej niż źródło energii – to klucz do zrównoważonej mobilności jutra – powiedział Arnd Franz, dyrektor generalny MAHLE. – Gdy nauka i przemysł współpracują, możemy wprowadzać technologie neutralne klimatycznie szybciej i skuteczniej, realnie przyczyniając się do dekarbonizacji transportu – dodał.
– Wymiana doświadczeń z naukowcami i możliwość poznania ich podejścia do rozwoju mobilności wodorowej stanowi dla nas cenny impuls do dalszej pracy – powiedział dr Marco Warth, szef działu badań i zaawansowanej inżynierii w MAHLE. – Innowacyjna ciężarówka RWTH pokazuje potencjał wodoru i pozwala doświadczyć go w praktyce – podkreślił.
– Homologacja drogowa naszego pojazdu dowodzi, że innowacyjne rozwiązania można szybko przenieść z etapu badań do praktycznych zastosowań i produkcji seryjnej – zaznaczył prof. Achim Kampker, dyrektor PEM.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Technologia w praktyce
Oprócz samego ciągnika, zespół RWTH zaprezentował w mobilnym showroomie:
- stos ogniw paliwowych,
- demonstrator infrastruktury wodorowej,
- zestaw testowy do badań materiałów i procesów w silnikach elektrycznych
- oraz nowatorskie technologie akumulatorowe – od prototypu inteligentnego ogniwa po rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, recyklingu i chłodzenia strukturalnego.
Dzięki temu innowacyjna ciężarówka RWTH Aachen umożliwia praktyczne poznanie złożonych technologii rozwijanych na niemieckich uczelniach technicznych i pokazuje siłę tamtejszych badań w dziedzinie mobilności przyszłości.
Różnorodność technologiczna MAHLE
Strategią MAHLE w drodze do neutralności klimatycznej transportu jest różnorodność technologiczna. Oprócz elektryfikacji napędów, firma rozwija również silniki spalinowe zasilane wodorem oraz paliwami odnawialnymi.
W centrum badawczym w Stuttgarcie MAHLE prowadzi prace nad ekonomicznymi i wytrzymałymi rozwiązaniami systemowymi dla ogniw paliwowych i silników wodorowych.
Źródło: MAHLE








