Ciężarówka wodorowa RWTH Aachen odwiedziła MAHLE w Stuttgarcie

MAHLE i RWTH wspólnie rozwijają mobilność wodorową MAHLE

Innowacyjna ciężarówka z napędem na ogniwa paliwowe, opracowana przez Katedrę Inżynierii Produkcji Komponentów E-Mobilności (PEM) Uniwersytetu RWTH Aachen, odwiedziła MAHLE w Stuttgarcie w ramach roadshow po Niemczech.

Pojazd powstał w ramach projektu badawczego „SeLv”, finansowanego przez Federalne Ministerstwo Transportu Niemiec. Celem projektu jest rozwój bezemisyjnych ciężarówek do transportu dalekobieżnego, z wykorzystaniem modułowych narzędzi do elektryfikacji i ekonomicznego systemu produkcji.

Współpraca nauki i przemysłu

Wizyta w MAHLE służyła wymianie doświadczeń między naukowcami a przemysłem oraz prezentacji pojazdu „na żywo” dla pracowników firmy.

Grupa technologiczna MAHLE od lat opracowuje gotowe do produkcji komponenty dla napędów ogniw paliwowych, stosowanych zarówno w samochodach osobowych, jak i użytkowych. Obecnie elementy MAHLE znajdują się w większości zelektryfikowanych ciężarówek na rynku.

W ubiegłym roku firma zaprezentowała kompletny system napędu ciężarówki z ogniwami paliwowymi, obejmujący układ peryferyjny ogniw, system zarządzania temperaturą oraz w pełni funkcjonalną elektryczną oś napędową do pojazdów ciężkich.

Wodór to coś więcej niż źródło energii – to klucz do zrównoważonej mobilności jutra – powiedział Arnd Franz, dyrektor generalny MAHLE. – Gdy nauka i przemysł współpracują, możemy wprowadzać technologie neutralne klimatycznie szybciej i skuteczniej, realnie przyczyniając się do dekarbonizacji transportu – dodał.

Wymiana doświadczeń z naukowcami i możliwość poznania ich podejścia do rozwoju mobilności wodorowej stanowi dla nas cenny impuls do dalszej pracy – powiedział dr Marco Warth, szef działu badań i zaawansowanej inżynierii w MAHLE. – Innowacyjna ciężarówka RWTH pokazuje potencjał wodoru i pozwala doświadczyć go w praktyce – podkreślił.

Homologacja drogowa naszego pojazdu dowodzi, że innowacyjne rozwiązania można szybko przenieść z etapu badań do praktycznych zastosowań i produkcji seryjnej – zaznaczył prof. Achim Kampker, dyrektor PEM.

Technologia w praktyce

Oprócz samego ciągnika, zespół RWTH zaprezentował w mobilnym showroomie:

  • stos ogniw paliwowych,
  • demonstrator infrastruktury wodorowej,
  • zestaw testowy do badań materiałów i procesów w silnikach elektrycznych
  • oraz nowatorskie technologie akumulatorowe – od prototypu inteligentnego ogniwa po rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, recyklingu i chłodzenia strukturalnego.

Dzięki temu innowacyjna ciężarówka RWTH Aachen umożliwia praktyczne poznanie złożonych technologii rozwijanych na niemieckich uczelniach technicznych i pokazuje siłę tamtejszych badań w dziedzinie mobilności przyszłości.

Różnorodność technologiczna MAHLE

Strategią MAHLE w drodze do neutralności klimatycznej transportu jest różnorodność technologiczna. Oprócz elektryfikacji napędów, firma rozwija również silniki spalinowe zasilane wodorem oraz paliwami odnawialnymi.

W centrum badawczym w Stuttgarcie MAHLE prowadzi prace nad ekonomicznymi i wytrzymałymi rozwiązaniami systemowymi dla ogniw paliwowych i silników wodorowych.

Źródło: MAHLE

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę