Cechy żarówek halogenowych Philips
Philips od ponad stu lat kojarzony jest z oświetleniem pojazdów silnikowych. Budowany przez lata katalog produktów do samochodów osobowych obejmuje zarówno żarówki halogenowe, lampy ksenonowe jak i retrofity LED.
Pomimo wielu zmian i postępu w technologii oświetlenia głównego do aut osobowych i lekkich dostawczych, wciąż najczęściej używane są żarówki halogenowe. Naturalnie dziś w tych konstrukcjach wykorzystywane są najnowsze rozwiązania, najważniejsze z nich to zwiększenie wydajności wiązki światła. Na przykład w żarówkach Philips RacingVision (H4, H7) to aż 150% w porównaniu do wymaganego prawem minimum. Produkt ten bazuje na doświadczeniach Philips w motorsporcie, gdzie kluczową rolę odgrywa kwestia oświetlenia dłuższego odcinka drogi, który pokonywany jest w znacznie szybszym czasie niż w ruchu cywilnym. Ta praktyczna cecha doceniana jest przez kierowców, niedawno żarówki RacingVision po raz czwarty z rzędu otrzymały prestiżowe wyróżnienie BestBuy.
Kolejnym, również ważnym parametrem współczesnych żarówek halogenowych jest barwa światła. Im wyższa, tym bliżej jej do warunków panujących podczas jasnego, słonecznego dnia. Najnowszą pozycją w ofercie Philips jest WhiteVision ultra (H4 i H7), która osiąga temperaturę barwową do 4200 K. W praktyce jest ona podobna do białego światła lampy ksenonowej. Stąd też jej popularność wśród osób, którego chcą uzyskać taki efekt w reflektorach halogenowych. W praktyce pełni też rolę estetyczną, doskonale podkreśla linię nadwozia, co możemy nazwać tuningiem optycznym.
Jednym z najważniejszym kryterium wyboru danej żarówki przez kierowców jest jej żywotność. Z reguły wynosi kilkaset godzin ciągłego świecenia, jednak Philips przesuwa te granice jeszcze dalej. W LongLife EcoVision H7 osiągnięto aż 1500 godzin. Należy jednak pamiętać, że wpływ na skrócenie żywotności ma stan techniczny reflektorów, instalacji elektrycznej, jak i akumulatora. Nawet niewielkie przepięcie w zasilaniu, czy zwarcie spowodowane np. wilgocią, może zniszczyć każdą żarówkę.
Tak samo jak powstające podczas jazdy wibracje i przeciążenia. Wywołują je nie tylko nierówności nawierzchni drogi, ale też sposób eksploatacji samochodu. Gwałtowne najazdy na krawężniki, szybkie przejazdy przez progi zwalniające czy przeciążenie pojazdu to tylko kilka przykładów tych przyczyn. Philips bazując na swoich doświadczeniach w oświetleniu pojazdów ciężarowych i maszyn budowlanych opracował wysoce trwałą żarówkę halogenową X-tremeVision G-force do instalacji elektrycznych 12V. Typy H4 i H7 wyróżniają się odpornością na wibracje w granicach 10 G. W tej gamie dostępny jest także halogen H1.
Wymienione cechy żarówek halogenowych Philips mają duży wpływ na poziom bezpieczeństwa na drodze. To najwyższy z priorytetów konstruktorów, jednak wiele wskazuje, że osiągnięto już szczyt możliwości technologicznych. Dlatego prawdopodobnym następcą tych żarówek będą retrofity LED. Ich zaletą, poza wysokimi parametrami świetlnymi zarezerwowanymi do tej pory dla producentów samochodów, jest możliwość bezpośredniego montażu w reflektorach halogenowych. Retrofity LED nie uzyskały jeszcze homologacji drogowej. Oferta Philips obejmuje ich typy także do oświetlenia wnętrza pojazdu, które można bez przeszkód stosować.
Źródło: Philips