Brake-by-wire do zastosowań OE
Aktywne układy hamulcowe działają dzięki elektrycznemu wspomaganiu hydraulicznego układu. Brembo poszło o krok dalej: płyn hamulcowy zastąpiono przewodami elektrycznymi, tworząc system brake-by-wire.
Centrum Badawczo-Rozwojowe Brembo od prawie 20 lat prowadzi badania nad technologią brake-by-wire, która zostanie w pełni wykorzystana w przyszłości, kiedy pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się powszechne. Zgodnie z trendami wszyscy producenci będą stosowali ten system w swoich samochodach.Technologia brake-by-wire jest projektowana i produkowana zgodnie z normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez prawo i przemysł samochodowy (np. homologacja i ISO 26262).
Powiązane firmy
Nowy system hamulcowy jest połączeniem układu hydraulicznego z elektrycznym. Z przodu samochodu znajdują się aluminiowe zaciski typu high performance zasilane przez siłownik elektrohydrauliczny. Tylne zaciski są uruchamiane elektromechanicznie, bez płynu hamulcowego. Pomiędzy pedałem hamulca a zaciskami nie ma standardowego połączenia mechanicznego. Zamiast tego działa on jako symulator: po jego naciśnięciu czujnik przekazuje sygnał o położeniu do jednostki sterującej, która następnie uruchamia siłowniki, sterując tylnymi i przednimi zaciskami.
W systemie brake-by-wire pedał hamulca nie działa bezpośrednio, co ma pozwolić producentom wejść na wyższy poziom zautomatyzowanej jazdy. Ponadto rozwiązanie to umożliwia optymalne wykorzystanie hamowania regeneracyjnego w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jednak ta technika nie zawsze jest wystarczająca, zwłaszcza w nagłych przypadkach. Dopiero połączenie z hamowaniem ciernym zapewnia odzyskiwanie energii i pełne bezpieczeństwo.
Dzięki zmniejszeniu czasu na zablokowanie kół do 100 ms technologia ta umożliwia szybszą reakcję niż w tradycyjnych układach hamulcowych o czasie reakcji 300-500 ms.
WARTO WIEDZIEĆJak działa system Brembo brake-by-wire
- Podobnie jak w tradycyjnym, hydraulicznym układzie, system jest uruchamiany przez naciśnięcie pedału hamulca.
- Po jego naciśnięciu czujnik wykrywa położenie pedału i natychmiast przesyła informację do jednostki sterującej.
- Jednostka przetwarza sygnał i wysyła polecenie do siłowników.
- Siłownik hydrauliczny sterowany elektromechanicznie przekształca polecenie na ciśnienie hydrauliczne, które spowalnia lub zatrzymuje pojazd.
- W przypadku awarii uszkodzone elementy zostają pominięte, a konstrukcja siłowników umożliwia automatyczną rekonfigurację całego układu. Wykorzystanie pozostałych funkcjonujących urządzeń podczas hamowania nadal gwarantuje opóźnienie nie większe niż wymagane 2,44 m/s2.
- W przypadku całkowitej utraty energii elektrycznej konwencjonalny układ hydrauliczny przejmuje kontrolę i umożliwia hamowanie przednich kół.
Korzyści dla producentów pojazdów
System brake-by-wire umożliwia pełną integrację z funkcjami i budową systemów ADAS, pozwala zmieniać i regulować czułość hamulca oraz obejmuje hamulec postojowy z tylnym zaciskiem. Oferuje również możliwość nowego rozmieszczenia komponentów i przeanalizowania budowy samochodów pod kątem przestrzeni, bezpieczeństwa, masy i osiągów. W przyszłości pojazdy będą znacznie różnić się od tych, które widzimy dzisiaj na drogach. System ten da producentom większą elastyczność w zakresie optymalizacji rozkładu masy i ogólnych osiągów samochodu.
W przyszłości układy hamulcowe powinny być projektowane zgodnie z nowymi wymaganiami, które wynikają ze specyfiki przyszłych pojazdów:Brak tolerancji dla hałasu: hałas hamowania, wibracje i kultura pracy (NVH) mogą odegrać kluczową rolę dla klienta, szczególnie w segmencie premium. W przypadku samochodów elektrycznych czynniki te są bardzo istotne, ze względu na niższy poziom dźwięków otoczenia.
Redukcja oporu resztkowego: w pojeździe elektrycznym zmniejszenie oporu resztkowego jest ważniejsze niż w tradycyjnym samochodzie ze względu na bilans energetyczny pojazdu.
Na podstawie informacji firmy Brembo