Audi Q6 e-tron będzie komunikować się z innymi użytkownikami dróg

Audi Q6 e-tron będzie generować obrazy na drodze Audi

Audi Q6 e-tron nie tylko otwiera nowy rozdział elektromobilności firmy. Wraz z pierwszą na świecie aktywną cyfrową sygnaturą świetlną, Audi Q6 e-tron rozpoczyna nową erę charakteryzującą się niepowtarzalnym designem i estetyką właściwą dla Audi.

  • Aktywna, cyfrowa sygnatura świetlna wprawia w ruch reflektory przednie i światła tylne;
  • Po raz pierwszy klienci mogą za pośrednictwem MMI i aplikacji myAudi wybrać cyfrowe sygnatury świetlne reflektorów przednich i świateł tylnych;
  • Na życzenie dostępny pakiet z cyfrową sygnaturą świetlną.

Docelowo cyfrowe światła tylne OLED drugiej generacji mają być zupełnie nowym sposobem komunikacji; inteligentnymi wyświetlaczami, które wyświetlając określone informacje, mogą komunikować się z innymi użytkownikami dróg. Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna to kolejna nowość, która debiutując w Audi Q6 e tron ma jednocześnie swoją światową premierę.

Połączenie sygnatury i ruchu

W Audi Q6 e-tron, po raz pierwszy w przypadku seryjnie produkowanego modelu, projektujemy zarówno kształt świateł, jak i cały ich ruch. Dzięki doskonałej symbiozie między designem oświetlenia a nową technologią, światła nowego Audi Q6 e-tron wyglądają na bardziej żywotne, dynamiczne i inteligentne. Nadaliśmy sygnaturom świetlnym ich własną osobowość, a cyfrowemu światu jego własną estetykę. Dzięki pierwszej na świecie aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej, model Q6 e-tron jest początkiem nowej ery wyróżniającej się stylistyki i unikalnej dla Audi estetyki – wyjaśnia César Muntada, szef działu designu świateł Audi.

Moduł oprogramowania w jednym z komputerów w domenie Audi Q6 e-tron, opracowany wspólnie przez Audi i firmę programistyczną CARIAD, umożliwia tego typu sygnaturę świetlną. W przypadku tylnych świateł OLED drugiej generacji, sześć 360-segmentowych paneli OLED, co dziesięć milisekund, przy użyciu specjalnie opracowanego algorytmu, generuje nowy obraz.

Aktywna cyfrowa sygnatura świetlna z przodu jest tworzona poprzez interakcję algorytmu z dwunastoma przyciemnianymi segmentami, podczas gdy z tyłu wykorzystywane są wszystkie cyfrowe segmenty OLED. Poszczególne segmenty świetlne współdziałają ze sobą, dzięki czemu ogólny obraz sygnatury świetlnej nie zmienia się pod względem natężenia światła.

Druga generacja cyfrowych tylnych świateł OLED w szczegółach

Innowacyjna cyfrowa technologia OLED stwarza warunki dla całkowicie nowej konstrukcji tylnych świateł. Ma też inne zalety. Powierzchniowe źródła światła nie wymagają dodatkowych odbłyśników, światłowodów ani optyki, dzięki czemu są bardzo wydajne. Wszystkie te właściwości pozwalają inżynierom i projektantom Audi przełamywać granice projektowe między dwu- i trójwymiarowością. Innymi słowy, marka tworzy trójwymiarowe kształty na dwuwymiarowych powierzchniach.

Audi wprowadza innowacje również w przedniej części samochodu. Kolejna generacja cyfrowych świateł do jazdy w dzień i modułów świetlnych jest teraz wizualnie oddzielona, co zapewnia większą przejrzystość projektu. Designerzy zaprojektowali poszczególne diody LED tego kolejnego stopnia ewolucji cyfrowych świateł do jazdy w dzień (w sumie jest ich 70), jako przezroczyste, trójwymiarowe obiekty.

Inteligentne reflektory przednie i światła tylne wpływają na podniesienie bezpieczeństwa

Sygnalizacja zbliżeniowa, funkcja znana z innych modeli Audi, została rozszerzona w nowym Q6 e-tron o światło komunikacyjne. Zintegrowane z cyfrowymi tylnymi światłami OLED ostrzega innych użytkowników drogi o wypadkach i awariach, wyświetlając w krytycznych sytuacjach drogowych specjalną statyczną sygnaturę tylnych świateł ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi oraz zwykłą grafikę tylnych świateł.

Podobnie jak w przypadku zaawansowanego systemu informacji o ruchu drogowym w A8, który ostrzega użytkowników dróg o wypadkach lub zagrożeniach za pośrednictwem zdigitalizowanych reflektorów, światło komunikacyjne wykorzystuje dane pozyskiwane z tzw. roju pojazdów. Ponadto cyfrowe światła tylne OLED drugiej generacji aktywują światło komunikacyjne z symbolami ostrzegawczymi w okolicznościach nagłego zdarzenia drogowego, przy aktywacji RECAS (sygnału ostrzegającego o kolizji z tyłu), w przypadku włączenia świateł awaryjnych, świateł hamowania awaryjnego oraz nawiązania połączeń alarmowych (eCall) i połączeń pomocy drogowej (bCall).

Światło komunikacyjne wcześniej informowało pasażerów tylko podczas wysiadania z samochodu, na przykład o zbliżaniu się innego samochodu lub roweru. Teraz, specjalnie dostosowana sygnatura świetlna w tylnym świetle ostrzega również rowerzystów lub kierowców zbliżających się od tyłu. W ten sposób Audi Q6 e-tron rozszerza swoją koncepcję bezpieczeństwa na innych użytkowników dróg.

Źródło: Audi

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę