Asystent skrętu w prawo. W jaki sposób działa?
Firma technologiczna Continental zaprezentowała nowy radar bliskiego zasięgu, który pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne wykrywanie elementów otoczenia pojazdu, w tym innych uczestników ruchu drogowego oraz przeszkód na drodze.
Zamiast wykorzystywanej do tej pory częstotliwości 24 GHz, nowa generacja radarów korzysta z pasma 77 GHz. Dzięki zastosowaniu wyższej częstotliwości, urządzenie dokładniej określa kierunek poruszania i prędkość wykrytych obiektów. Oprócz tego, dzięki niewielkim rozmiarom i integracji komponentów (jak antena i mikroprocesor) w jednej obudowie, nowa generacja radarów jest łatwiejsza w instalacji w autach osobowych.
Wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki lepszemu monitorowaniu otoczenia
Nowe czujniki radarowe można umieścić w każdym z czterech narożników nadwozia dla monitorowania otoczenia w promieniu 360° dookoła samochodu. Tego typu systemy radarów tworzą podstawę dla różnych zaawansowanych układów wspomagania kierowcy. Wśród nich są: monitorowanie martwego pola po obu stronach pojazdu w kierunku poziomym, wykrywanie elementów otoczenia pojazdu do celów wspomagania zmiany pasa ruchu, a także monitorowanie obszaru za pojazdem dla bezpiecznego wysiadania. Zapobiega to otworzeniu drzwi, gdy z tyłu zbliża się inny pojazd lub rowerzysta.
Nowy radar firmy Continental może też ułatwiać kierowcy skręcanie w prawo. Asystent skrętu interweniuje, jeśli kierowca chce skręcić w prawo w momencie, gdy rowerzysta może przejechać właśnie po prawej stronie pojazdu. Kierowcy nie zawsze są w stanie rozpoznać ryzyko, nawet jeśli spoglądają za siebie w lusterkach. Jeżeli czujniki radaru wykryją takiego rowerzystę, wysyłają odpowiedni sygnał do hamulców, dzięki czemu samochód zatrzymuje się, zanim dojdzie do kolizji z rowerzystą. Rozwiązanie to poprawia też bezpieczeństwo pieszych i użytkowników hulajnóg.
Mniejszy stres dla kierowców podczas skręcania, większe bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych
Nowa technologia wpisuje się w strategię Wizji Zero oraz spełnia wymagania zawarte w scenariuszach bezpieczeństwa Euro NCAP, które mają być wdrażane od 2022 roku w zakresie wzmocnienia ochrony pieszych i rowerzystów. Według wyników badań wypadków drogowych, przeprowadzonych przez Continental, asystent skrętu w prawo może zapobiec 5% wszystkich wypadków samochodów osobowych z udziałem rowerzystów, oraz dodatkowo 6% wypadków, w których rowerzyści odnoszą niewielkie obrażenia. Instalacja takich systemów wspomagania skrętu w ciężarówkach jest obowiązkowa w UE dla wszystkich nowych typów pojazdów po 2020 roku. Dla przykładu, w Niemczech aż 36% wszystkich wypadków, w których zginęli rowerzyści, można by uniknąć poprzez instalację w ciężarówkach systemów wspomagania skrętu w prawo.
Nowa technologia radarowa umożliwiła działanie systemu wspomagania awaryjnego kierowania
Precyzyjne monitorowanie otoczenia pojazdu, które jest możliwe dzięki zastosowaniu radarów bliskiego zasięgu 77 GHz od Continental, będzie podstawą dla innych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w przyszłości, w tym w pojazdach autonomicznych. Na przykład, dane z radarów nowej generacji można wykorzystać w systemach wspomagania kierowania awaryjnego. W przypadku nagłego manewru omijania, system może przejmować kierowanie pojazdem, aby unikać potencjalnych kolizji. Ten system bezpieczeństwa jest kolejnym elementem Wizji Zero firmy Continental.
Źródło: Continental