Wymagania stawiane filtrom nieustannie rosną
UFIWraz z ciągłym rozwojem silników Diesla mającym na celu zwiększenie osiągów oraz zmniejszenie wymiarów, kosztów wykonania oraz emisji substancji szkodliwych na przykład przez wprowadzenie norm Euro 6 i 7 w przyszłości zwiększają się wymagania stawiane filtrom paliwa. Luca Betti – kierownik w dziale Aftermarket w UFI Group wyjaśnia jak rozwija się technika filtracji oraz sam rynek filtrów samochodowych.
Maciej Blum: W jaki sposób rozwijana jest technologia produkcji filtrów samochodowych, aby spełniać coraz surowsze normy Euro?
Luca Betti: Wraz z ciągłym rozwojem silników Diesla mającym na celu zwiększenie osiągów oraz zmniejszenie wymiarów, kosztów wykonania oraz emisji substancji szkodliwych, na przykład przez wprowadzenie norm Euro 6 i 7 w przyszłości, zwiększają się wymagania stawiane filtrom paliwa. Szczególnie w silnikach Diesla filtr paliwa jest elementem determinującym żywotność silnika. W układach wtryskowych Common-Rail zawartość wody w paliwie może mieć kluczowy wpływ na zużycie i uszkodzenie wtryskiwaczy. Nowoczesne pompy paliwa tworzą emulsję, mieszając olej napędowy z zawartą w nim wodą. Ze względu na coraz wyższe ciśnienia wtrysku emulsja zawiera coraz mniejsze cząsteczki wody, co stanowi poważne wyzwanie, jeśli chodzi o jakość filtracji zasysanego do pompy paliwa.
Najnowsze wyzwania stawiane filtrom paliwa mogą być podsumowane w następujący sposób:
- zwiększona efektywność filtracji z aktualnie stosowanej 94% do 99% w przypadku cząstek o wielkości do 4 μm,
- separacja wody na poziomie większym, niż 93% zgodnie z normą ISO 16332 pod względem wielkości kropel wody zawieszonych w paliwie o wymiarach zmniejszających się z 60 μm (starsze rozwiązania) przez 10 μm (wymagania aktualne) do 5 μm (najbliższa przyszłość),
- optymalizacja zimnego uruchomienia silnika przez zarządzanie podgrzewaniem paliwa,
- zwiększona żywotność filtrów.
Aby spełnić te wymagania UFI wprowadza następujące rozwiązania w swoich wkładach filtracyjnych:
- nowe syntetyczne media filtracyjne nie zawierające papieru i mające strukturę wielowarstwową,
- media filtracyjne ze zwiększoną odpornością na działanie wody,
- wkłady podgrzewające i media samogrzewcze,
- nowe receptury syntetycznych tkanin filtracyjnych.
Najnowsze rozwiązania są stosowane w modułach filtrujących Gen2Plus, które cechują się zwiększoną możliwością separacji wody z paliwa. We wkładach stosowanych w tym rozwiązaniu zastosowano odwrotny kierunek przepływu paliwa przez filtr, czyli od wewnątrz w kierunku zewnętrznym. Medium filtracyjne ma zwiększoną możliwość filtracji bez ograniczania przepływu, co nie wpływa na pracę silnika, a dwustopniowa filtracja pozwala na odseparowanie najmniejszych drobin wody znajdujących się w paliwie.
Maciej Blum: Jak zmieniają się metody filtracji?
Luca Betti: UFI zawsze starało się wprowadzać innowacje. W dziedzinie filtracji ma na swoim koncie wiele przełomowych innowacji. Jedną z nich jest materiał filtracyjny, który oprócz plisowania poddawany jest falowaniu, co zwiększa powierzchnię filtracyjną. Innym wynalazkiem UFI jest stosowanie syntetycznych włókien do produkcji materiałów filtrujących. Same filtry muszą być lżejsze i dodatkowo są integrowane z systemem chłodzącym, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania dodatkowych chłodnic oleju. Od filtrów oleju wymaga się coraz lepszych właściwości jeśli chodzi o separację zawieszonych w oleju osadów, a od filtrów paliwa – wody. Stosowane przez UFI zaawansowane materiały filtracyjne zawierają organiczne elementy filtrujące na bazie celulozy pokryte cienką warstwą syntetycznych mikrowłókien, dzięki którym możliwe jest odseparowanie nawet 95% wszystkich nieczystości z paliw.
Maciej Blum: Zauważyć można tendencję odstępowania od filtrów puszkowych – zakręcanych na rzecz zastępowania ich modułami z wkładem. Jaki jest powód takich działań?
Luca Betti: Rozwój technologiczny silników, zmniejszanie ich pojemności skokowej i zwiększanie wydajności przy jednoczesnym zmniejszaniu konsumpcji paliwa oraz emisji substancji szkodliwych w spalinach prowadzą do zwiększania wymagań technicznych w zakresie smarowania i filtracji olejów. Dodatkowo zmniejszająca się przestrzeń pod maską samochodu zmusza do redukcji liczby komponentów i grupowania ich w moduły, takie jak moduł filtrujący, w którym zawarty jest filtr, czujnik ciśnienia, zawór zwrotny czy chłodnica oleju. Tak jest w przypadku najnowszego silnika BMW o pojemności 3 litrów, który wyposażony jest w moduł filtracyjny produkowany w całości przez UFI. W jego wnętrzu umieszczone są zawory bocznikowe oraz dwa zawory zapobiegające spływowi oleju do miski olejowej, z których jeden może także pełnić funkcję zaworu bocznikowego.
Maciej Blum: Jakie jest pokrycie poszczególnych segmentów rynku przez UFI?
Luca Betti: UFI dostarcza filtry na pierwszy montaż oraz na rynek wtórny. Na wyposażenie oryginalne (rynek pierwotny, OE) trafia 65% filtrów produkowanych przez UFI, natomiast na rynek wtórny pozostałe 35% (15% – OES – dostawcy wyposażenia oryginalnego, 20% – rynek niezależny).
Maciej Blum: W jaki sposób będzie się rozwijał rynek filtrów samochodowych w następnych latach?
Luca Betti: Filtry kabinowe są aktualnie wyposażeniem standardowym w każdym samochodzie i z tym związany jest znaczny wzrost zapotrzebowania na te filtry w ostatnich latach. W następnych latach należy się spodziewać ciągłego wzrostu w segmencie filtrów kabinowych. Na przykładzie firmy UFI mogę stwierdzić, że produkcja filtrów kabinowych wzrosła o 20%, co zmusiło nas do zainwestowania w nową linię produkcyjną, aby sprostać wymaganiom ilościowym rynku.
Spodziewamy się także ciągłego wzrostu zapotrzebowania na filtry olejowe, filtry paliwa oraz filtry powietrza, co wiąże się bezpośrednio ze zwiększającym się w Europie parkiem samochodowym. Każda rodzina filtrów prezentuje inny scenariusz. W zakresie filtrów olejowych skupiamy się na modułach filtracyjnych, w których integruje się różne funkcje i stosuje się coraz więcej tworzyw sztucznych, aby zminimalizować wagę modułu. W zakresie filtrów paliwa zauważyć można spadek zapotrzebowania, ponieważ producenci coraz częściej stosują filtry niewymienne przewidziane na całe życie pojazdu.
Sektor rynku wtórnego jest jednym z głównych filarów rozwoju grupy UFI w kolejnych latach. W 2016 roku zanotowaliśmy w sektorze niezależnego rynku wtórnego wzrost o 15% w globalnej dostawie filtrów. Naszym celem jest silniejszy wzrost w północnej i centralnej Europie przy zachowaniu pozycji leadera we Włoszech, gdzie mamy 22% udziałów i w Hiszpanii, gdzie mamy 12% udziału, przez dostarczanie filtrów do pojazdów jako pierwsi na rynku. W pierwszych 9 miesiącach 2016 roku we Wspólnocie Niepodległych Państw zanotowaliśmy stopę wzrostu na poziomie 40%, a w Polsce 30%.



