Wprowadzanie innowacji w oponach wymaga niezliczonych godzin i prototypów
Zewnętrzna strona opony samochodowej wygląda banalnie, ale wygląd może być mylący. Czarny, okrągły kształt zawiera precyzyjnie dobraną technologię i kilka komponentów, które odmierza się z dokładnością do kilku gramów.
- Ponad 100 ekspertów z branży oponiarskiej uczestniczy w projektowaniu nowej opony.
- Opracowanie całkowicie nowej opony do samochodu osobowego zajmuje od 2 do 4 lat.
- Opona Nokian Hakkapeliitta 10 jest wynikiem 5 lat pracy, ponad 500 wykonanych testów, 13 000 zużytych opon testowych i 1 mln przejechanych kilometrów.
- Celem Nokian Tyres jest, aby do roku 2030 połowa surowców potrzebnych do produkcji opon pochodziła z recyklingu lub była odnawialna.
Producent opon, Nokian Tyres, nieustannie angażuje się w badania i rozwój, skupiając się na tworzeniu bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej mobilności. Opracowanie produktu wymaga zaangażowania setek specjalistów niemalże z całego świata.
Każdy z nas potrafi rozpoznać oponę samochodową, ale ten przedmiot codziennego użytku nie jest tak prosty, jak się wydaje. Jedna opona składa się z ponad 100 surowców i komponentów, a w jej projektowaniu bierze udział duża grupa ekspertów. Zanim opona zostanie wprowadzona na rynek, potrzebne są lata testów, w których trakcie testowane opony przejadą miliony kilometrów w różnych warunkach. Każdy surowiec jest starannie dobrany do przemyślanej całości, w celu uzyskania najlepszych parametrów.
– Kiedy opracowywana jest nowa opona, różni specjaliści pracują zarówno razem, jak i samodzielnie - w laboratorium oraz na torach testowych – mówi Matti Morri, Kierownik Technicznej Obsługi Klienta z Nokian Tyres.
Standardowa opona do samochodu osobowego waży około 10 kilogramów, przy czym mieszanka gumowa stanowi około 80% jej masy. Poszczególne składniki mieszanki gumowej są starannie dobraną kombinacją, zawierającą zarówno kauczuk naturalny, jak i syntetyczny, a także wypełniacze, takie jak sadza i krzemionka, olej, chemikalia wulkanizacyjne, chemikalia pomocnicze oraz substancje ochronne. Wypełniacze stanowią około jednej trzeciej mieszanki gumowej, sadza nadaje oponie wytrzymałość i czarny kolor, a olej działa jako środek zmiękczający. Pozostałe 20% masy opony stanowią różne wzmocnienia, takie jak stal i tekstylia, które pełnią funkcję materiałów korpusu.
Liczy się każdy gram
Nowe opony są wprowadzane na rynek co roku, jednak innowacje i ulepszenia rzadko są widoczne gołym okiem. Oprócz innowacji poprawa właściwości opony osiągana jest poprzez zastosowanie zupełnie nowych surowców oraz precyzyjne dostosowanie proporcji różnych komponentów. Nawet niewielka zmiana może znacząco poprawić pożądane cechy opony, takie jak opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni i odporność na zużycie.
– Oprócz odświeżonego wzoru bieżnika, w strukturze, komponentach lub surowcach nowej opony może być ponad sto zmian w porównaniu z poprzednim modelem. Zanim opona trafi do sprzedaży, powstaje wiele różnych prototypów, aby znaleźć najlepszą możliwą kombinację – wyjaśnia Matti Morri.
Materiały pochodzenia biologicznego zyskują na popularności
Nokian Tyres nieustannie poszukuje nowych innowacji w dziedzinie materiałów, jednak pewne podstawowe elementy są nieodłączną częścią opon od dziesięcioleci. Przykładami takich elementów są kauczuk naturalny i sadza, które mogą występować w różnych rodzajach w pojedynczej oponie.
– Zbadaliśmy niezliczoną ilość różnych opcji, ale do tej pory mieszanki gumowe zapewniają najlepsze parametry bezpieczeństwa dla opon. Czarny kolor opony również pozostanie niezmienny. Oprócz doskonałych osiągów czarny kolor podstawowy ma także praktyczne korzyści — nie uwydatnia brudu i utrzymuje zrównoważony i estetyczny wygląd opony przez cały okres jej eksploatacji. Testowaliśmy opony w innych kolorach, ale były one eksperymentalne, głównie z powodu skomplikowanego procesu produkcji i wysokich kosztów. Oczywiście, istnieje możliwość zamówienia indywidualnych opon w wybranych kolorach i z różnymi wzorami na ścianach bocznych – wyjaśnia Matti Morri.
Włókno aramidowe, stosowane przez Nokian Tyres, jest materiałem o znacznie mniejszym użyciu w porównaniu do innych materiałów. Jednak jest ono wykorzystywane do wzmacniania mechanicznej trwałości bieżnika i ścian bocznych opon, zwłaszcza w oponach przeznaczonych do samochodów typu SUV i van.
– Fakt, że aramid jest częściej wykorzystywany w innych branżach, takich jak przemysł lotniczy, świadczy o jego wyjątkowej wytrzymałości – wyjaśnia Matti Morri.
– W przyszłości kluczowe postępy będą dotyczyć komponentów pochodzenia biologicznego oraz związanej z oponami technologii czujników i przetwarzania danych. Naszym celem jest, aby do roku 2030 połowa surowców używanych w naszych produktach pochodziła z recyklingu lub była odnawialna. Na przykład, już teraz jedna trzecia materiałów stosowanych w mieszance Green Trace w oponach zimowych Hakkapeliitta R5 pochodzi z takich źródeł, wykorzystując m.in. olej rzepakowy i żywicę sosnową – dodaje Morri.
Opony produkowane są pod jednym dachem
Choć istnieje wiele komponentów i ich proporcje są dokładnie ustalane co do gramów, nie ma różnic w jakości między oponami. Komponenty są kontrolowane i przetestowane, a następnie przenoszone do maszyny montażowej, gdzie proces jest zautomatyzowany. Cały proces, począwszy od produkcji i odmierzania komponentów, aż po montaż i utwardzanie opony, odbywa się w jednym miejscu — jedynie kolce lub pianka dźwiękochłonna, które są używane do poprawy komfortu w oponach EV, są dodawane w innym miejscu.
– W przemyśle samochodowym różne komponenty zwykle pochodzą od różnych podwykonawców i są łączone w fabryce samochodów. My natomiast wykonujemy wszystko pod jednym dachem, co gwarantuje doskonałą jakość – podsumowuje Matti Morri.
Żródło: Nokian Tyres