Właściwa guma
GoodyearAby wybrać odpowiednie ogumienie, należy wziąć pod uwagę wiele kryteriów, nie tylko klimatycznych i geograficznych, ale także związanych z umiejętnościami i preferencjami kierowcy, używanym pojazdem, długością trasy oraz sytuacją finansową. Ważne jest, aby pamiętać, że brak decyzji jest najgorszą możliwą decyzją, a jazda na źle dobranych oponach z pewnością wpływa na to, jak sprawuje się samochód. Zimą można utknąć w śniegu, spowodować korki, a nawet stworzyć ryzyko wypadku. Opony zimowe i opony letnie to dwa zupełnie różne produkty, ponieważ przeznaczone są do używania w całkowicie odmiennych warunkach pogodowych. Opony zimowe muszą sprawdzać się na drogach suchych, mokrych, oblodzonych, zabłoconych i zaśnieżonych, w temperaturach poniżej zera. Natomiast opony letnie powinny wykazywać dobre właściwości na suchych i mokrych powierzchniach w temperaturach dochodzących do +40°C. Istnieje kilka kluczowych różnic technicznych, które sprawiają, że opony zimowe lepiej radzą sobie w niskich temperaturach. Należą do nich rodzaj oraz skład mieszanki bieżnika, specjalny układ rowków, kształt powierzchni styku oraz charakterystyczna rzeźba bieżnika. Po pierwsze, do opon zimowych wykorzystuje się bardziej miękkie, a zatem również bardziej elastyczne związki polimerowe. Sprawia to, że opony zimowe sprawują się o wiele lepiej w niskich temperaturach i na zimnych nawierzchniach. Najnowsza generacja kauczuków silikonowych, zastosowanych w bieżniku opony, pozostaje elastyczna nawet w bardzo niskich temperaturach. Opony zimowe muszą sprawdzać się także w wielu innych sytuacjach, czyli zapewniać doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na błocie pośniegowym, śniegu i lodzie, na suchych i mokrych nawierzchniach, podczas jazdy pod górkę i zjeżdżania, hamowania, przyspieszania oraz pokonywania zakrętów. Rzeźba bieżnika opony zimowej jest więc zaprojektowana tak, aby jak najszybciej i najskuteczniej odprowadzać błoto i wodę. Przyglądając się rzeźbie bieżnika, można zaobserwować różne elementy, takie jak specjalne żłobienia i skomplikowane trójwymiarowe rowki. Owe nacięcia są niezwykle ważnym elementem naszych opon zimowych. Dwuwymiarowe lamele zygzakowate, znajdujące się w środkowej części opony, dzięki ostrym krawędziom dają efekt wgryzania się w śnieg czy lód, zapewniając większą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Opatentowana technologia lameli waflowych 3D, znajdujących się po bokach i w strefach przejściowych opon, utrzymuje odpowiednią sztywność, zapewniając kontrolę i precyzję prowadzenia na suchych i mokrych nawierzchniach, a także poprawia skuteczność hamowania na wyschniętych drogach. Lamele tworzą krawędzie, które dosłownie wgryzają się w powierzchnię śniegu i lodu, zapewniając większą przyczepność. Jednak aby zagwarantować doskonałe osiągi na suchej nawierzchni, bloki muszą być sztywne i twarde. W tym celu opracowano specjalny system zachodzących na siebie rowków. Lamele waflowe tworzą praktycznie płaską powierzchnię przy prostopadłym kontakcie z nawierzchnią, co zapewnia odpowiednią sztywność bloku, doskonałe prowadzenie i kontrolę. Opony zimowe mają zasadnicze znaczenie w regionach, gdzie zimy są ostre, a warunki drogowe o tej porze roku trudne. Także na terenach płaskich i mniej górzystych, gdzie występują regularne opady śniegu, a temperatury utrzymują się w okolicach 7 stopni lub poniżej, powinno się używać opon zimowych, chociaż ich wersje całoroczne mogą być dobrą alternatywą. Większość osób nie potrafi rozpoznać i ocenić wszystkich zaawansowanych technologii stosowanych w oponach zimowych. Artykuł powstał dzięki uprzejmości Grupy Goodyear Polska



