Według ekspertów pojazdy autonomiczne zwiększą bezpieczeństwo na drogach

Pojazdy autonomiczne zwiększą bezpieczeństwo na drogach PAP MediaRoom

Rozwój pojazdów autonomicznych i automatycznych w Polsce zwiększy bezpieczeństwo na drogach, poprawi efektywność w transporcie oraz zmniejszy wykluczenie komunikacyjne - wskazali uczestnicy międzynarodowej konferencji AV-Poland 2025, zorganizowanej w Warszawie.

Konferencja AV-Poland 2025

Otwierając IV edycję międzynarodowej konferencji AV-Poland 2025, zorganizowanej przez Instytut Transportu Samochodowego oraz Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zauważył, że automatyzacja to światowy trend, od którego nie ma odwrotu

– Automatyzacja może zrewolucjonizować transport, ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w wielu miejscach i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Ten proces się już toczy. Widzimy w każdej generacji nowego pojazdu, że coraz więcej mamy systemów, które wspomagają kierowcę, to są aktywne tempomaty, asystenci pasa ruchu, systemy aktywnego hamowania. Te wszystkie systemy w coraz większym stopniu wspierają kierującego, żeby popełniał jak najmniej błędów – podkreśla wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Dodał też, że wejście na wyższy poziom automatyzacji transportu wymagać będzie obszernych zmian prawnych w zakresie ruchu drogowego, w tym odpowiedzialności za kolizję i ubezpieczeń oraz stworzenia całej infrastruktury technicznej.

Polski projekt DARTS-PL

Prof. Ślęzak zwrócił z kolei uwagę, że odpowiedzią na te potrzeby jest realizowany przez Instytut Transportu Samochodowego i Politechnikę Warszawską polski projekt DARTS-PL.

Jak mówiła dr inż. Małgorzata Pełka z Instytutu Transportu Samochodowego, jego głównym celem jest opracowanie autorskiej bazy scenariuszy testowych i danych dla pojazdów autonomicznych, w warunkach charakterystycznych dla Polski i Europy Środkowej.

– Mobilna platforma pomiarowa DARTS-PL wykorzystuje zaawansowane instrumentarium sensoryczne, w tym 4 LiDARy, 7 kamer (pokrycie 360°, 2048x1536 px), 6 radarów i kamerę termowizyjną, a także system IMU-GPS-RTK zapewniający dokładność do 3 cm. Baza obejmie 840 scenariuszy, które będą dostępne do użytku naukowego i komercyjnego. Bezpieczeństwo pojazdów autonomicznych to kwestia standardów i rygorystycznych procesów walidacji zgodnych z normami, od symulacji po testy drogowe. Wyniki badań porównawczych wskazują na potencjał AV w skróceniu czasu reakcji w sytuacjach krytycznych. Równocześnie, badania nad akceptacją ilustrują, jak ważne jest bezpośrednie doświadczenie użytkowników i transparentne informowanie o możliwościach i ograniczeniach tej technologii – podsumowała dr inż. Małgorzata Pełka z Instytutu Transportu Samochodowego.

Źródło: PAP MediaRoom

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę