Toyota inwestuje w badania nad bezpieczeństwem na drogach

Toyota inwestuje w badania nad bezpieczeństwem na drogach Toyota

Toyota Collaborative Safety Research Center rozpoczął w tym roku we współpracy z amerykańskimi instytucjami naukowymi, pięcioletni program badawczy nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Wyniki z przeprowadzonych badań zostaną udostępnione publicznie.

 

Nowe badania nad bezpieczeństwem wspierane przez Toyotę
Cztery nowe projekty, które otrzymały finansowanie w programie CSRC, skupiają się na tym, w jakim kierunku powinny być rozwijane technologie bezpieczeństwa, przy uwzględnieniu różnych sytuacji na drodze oraz różnych cech fizycznych uczestników ruchu w zależności od wieku, płci, budowy ciała czy stopnia sprawności. 

Toyota inwestuje w badania nad bezpieczeństwem na drogach zdjęcie w treści artykułu

Źródło: Toyota

Pierwszy z nich opiera się na spostrzeżeniu, że w przypadku wypadków drogowych jednego typu może dochodzić do bardziej lub mniej poważnych zranień w zależności od tego, czy ofiarą jest mężczyzna czy kobieta. Dotyczy to w szczególności uszkodzeń stawu skokowego. Naukowcy przeprowadzą eksperymenty przy użyciu wirtualnych manekinów, biologicznych tkanek i badań obrazowych stosowanych w medycynie, aby ustalić, w jaki sposób w wypadkach dochodzi do uszkodzeń kostki w zależności od płci i innych uwarunkowań fizycznych pacjentów. 

Drugi projekt skupia się na wykrywaniu przez systemy bezpieczeństwa czynnego, czy kierowca jest pod wpływem alkoholu lub innych substancji zmieniających świadomość. Naukowcy chcą sprawdzić, jak technologia może powstrzymać kierowców niezdolnych do prowadzenia przed stworzeniem zagrożenia dla siebie i innych ludzi. Zespół ma nadzieję, że uda się do tego wykorzystać kamery i czujniki już dziś montowane w seryjnych samochodach.

Toyota inwestuje w badania nad bezpieczeństwem na drogach zdjęcie w treści artykułu

Źródło: Toyota

Zespół realizujący trzeci projekt zamierza ustalić, czy da się wykryć u kierowcy zbliżające się nagłe pogorszenie stanu zdrowia, takie jak atak serca, udar mózgu czy zasłabnięcie. Naukowcy przeanalizują informacje medyczne oraz dane zarejestrowane przez systemy samochodów w czasie tego typu zdarzeń, aby zidentyfikować fizjologiczne i behawioralne sygnały, że kierowca za moment nie będzie w stanie prowadzić. Jeśli się to uda, systemy bezpieczeństwa będą mogły odpowiednio zareagować, na przykład zatrzymując samochód i włączając światła awaryjne.

Ostatni projekt skoncentruje się na tym, jak utrzymać skupienie kierowcy w sytuacji, gdy prowadzenie staje się coraz bardziej zautomatyzowane. Korzystając z symulatora jazdy, inżynierowie opracują technologie podtrzymywania koncentracji u kierowcy i wspierania jego zaangażowania.

Zapobieganie kolizjom na skrzyżowaniu i edukacja kierowców 
Projekty te dołączyły do dziewięciu innych przedsięwzięć, które zostały włączone do programu CSRC w tym roku. 
W pierwszym naborze, naukowcy podjęli się m.in. analizy interakcji między użytkownikami dróg, którzy nie znajdują się w samochodach, np. rowerzystami, osobami na e-skuterach czy na elektrycznych wózkach inwalidzkich, aby opracować kolejne funkcje systemów wsparcia kierowcy. Inny projekt polega na analizie zachowań kierowców na skrzyżowaniach – zarówno tych bezpiecznych, jak i tych ryzykownych oraz zakończonych wypadkiem.
Pozwoli to dodać nowe funkcje do systemu zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniu. Zespoły badawcze skupią się też na tym, jak najskuteczniej edukować kierowców, aby umieli korzystać z systemów bezpieczeństwa czynnego w swoich samochodach. Szczególnie ciekawym zagadnieniem jest dotarcie do kierowców z wiedzą o nowych funkcjach, które wzbogaciły wyposażenie ich samochodów dzięki aktualizacjom online. 

Poprawa bezpieczeństwa transportu i w tworzenie nowych technologii 
Toyota stworzyła Collaborative Safety Research Center w 2011 roku jako swój główny ośrodek badań nad bezpieczeństwem na drogach, realizowanych we współpracy z uczelniami, szpitalami i instytutami naukowymi. W latach 2011-2022 CSRC otrzymał 85 milionów dolarów na badania podstawowe, w tym na opracowanie narzędzi i procedur do testowania skuteczności zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy oraz na analizę wpływu zachowań ludzi na bezpieczeństwo. W badaniach uwzględniane są różnice w stylach prowadzenia w różnych kulturach, wpływ obecności w samochodzie dzieci na skutki wypadków czy subiektywne poczucie bezpieczeństwa w poszczególnych grupach socjoekonomicznych. 

Źródło prasowe: Toyota News Polska

 

 

 

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę