Tire Technology Expo 2024: Nagrody za innowację i doskonałość zostały wręczone
Tegoroczne międzynarodowe nagrody Tire Technology International Awards for Innovation and Excellence, które odbyły się w Deutsche Messe podczas Tire Technology Expo 2024, uhonorowały najlepsze innowacje i osiągnięcia w branży oponiarskiej w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wśród zwycięzców znaleźli się Continental, Bridgestone, Goodyear, Sumitomo Rubber Industries i BlackCycle Project, a także Nadine Aschenbrenner i Günter Leister.
Tegoroczne międzynarodowe nagrody Tire Technology International Awards for Innovation and Excellence, które odbyły się w Deutsche Messe podczas Tire Technology Expo 2024, uczciły najlepsze innowacje i osiągnięcia w branży oponiarskiej w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Obejmujące 13 kategorii nagrody Tire Technology International Awards for Innovation and Excellence są świętem ostatnich postępów w technologii opon i postępów w kierunku bardziej ekologicznego i zrównoważonego przemysłu, a także szansą na uznanie osobistych osiągnięć niektórych niezwykłych osób.
Nagrody, koordynowane przez magazyn Tire Technology International, zostały przyznane przez panel międzynarodowych dziennikarzy i ekspertów branżowych.
Aby docenić coraz bardziej znaczącą rolę zrównoważonego rozwoju w produkcji opon, nagrody obejmują trzy kategorie koncentrujące się na rozwoju środowiska. Pierwsza z nich dotyczyła postępów w projektowaniu opon i została wygrana przez oponę Continental UltraContact NXT, najbardziej zrównoważoną serię opon producenta do tej pory. Opona, która zawiera do 65% materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i posiadających certyfikat bilansu masy, była hitem wśród sędziów.
– Conti idzie na całość z oponą UltraContact NXT, której wysoki procent zrównoważonej zawartości pochodzi bez poświęcania wszystkich ważnych ocen etykiet lub zużycia opon – powiedział juror Graham Heeps, doświadczony dziennikarz motoryzacyjny i były przewodniczący nagród.
Nagroda za ekologiczne osiągnięcie roku w dziedzinie produkcji została przyznana firmie Sumitomo Rubber Industries za wykorzystanie wodoru i energii słonecznej w produkcji opon.
– Jesteśmy bardzo zaszczyceni otrzymaniem tej nagrody – powiedział Toru Kawai, kierownik zakładu w fabryce Shirakawa, gdzie zainstalowano projekt. – Dzięki wsparciu japońskiego rządu i prefektury Fukushima, które promują wykorzystanie wodoru, Sumitomo Rubber rozwija ten projekt we współpracy z firmami partnerskimi. W rezultacie byliśmy w stanie rozpocząć masową produkcję opon, osiągając neutralność węglową w produkcji dzięki wykorzystaniu energii wodorowej w połączeniu z naturalną energią generowaną przez energię słoneczną.
W kategorii "Osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska - wkład przemysłu" jury wyróżniło projekt BlackCycle, europejskie konsorcjum kierowane przez Michelin, którego celem jest rozwój gospodarki obiegu zamkniętego opon.
– To bardzo obiecujący projekt z wieloma partnerami współpracującymi na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego opon – skomentował juror Maik Brinkmeier, główny inżynier w Continental.
Nagrodę za innowację roku w dziedzinie chemikaliów i compoundingu zdobyła firma Cabot Corporation za E2C DX9660.
– Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem tej nagrody za nasz kompozyt elastomerowy E2C DX9660 – powiedział Aatif Misbah, wiceprezes i dyrektor generalny ds. zrównoważonych rozwiązań, segment materiałów wzmacniających, Cabot Corporation. – W Cabot jesteśmy zaangażowani w wykorzystywanie mocy innowacyjnej chemii do opracowywania rozwiązań, które pomagają naszym klientom z branży oponiarskiej na całym świecie zwiększać wydajność ich produktów, jednocześnie zmniejszając wpływ na środowisko.
Innowacja materiałowa roku została przyznana firmie Teijin Aramid za włókno Twaron z zawartością materiałów pochodzących z recyklingu.
– Fizyczny i chemiczny recykling włókien aramidowych jest wyzwaniem – powiedział juror Kuninobu Kadota, były pracownik działu badań w Bridgestone. – Jeśli okrągłe włókno będzie można wykorzystać w oponach, będzie to wielkie osiągnięcie w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Goodyear otrzymał nagrodę "Przełom w dziedzinie badań i rozwoju" za przełomowy system Sightline, model predykcyjny, który ocenia różne warunki opon, takie jak ciśnienie, obciążenie, zużycie, prędkość toczenia, warunki pogodowe i warunki drogowe, aby zminimalizować ryzyko hydroplaningu.
– System ostrzegania i wykrywania hydroplaningu SightLine firmy Goodyear jest doskonałym przykładem inteligentnego systemu opon, który umożliwia lepsze prowadzenie pojazdu i funkcje bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym – powiedział juror Abilash Nair, kierownik ds. rozwoju materiałów w Dunlop Aircraft Tyres.
Następnie skupiono się na wiodących dostawcach i deweloperach branży oponiarskiej, a Rodolfo Comerio odebrał nagrodę dla Innowacji Roku w Produkcji Opon za system szybkiej wymiany kalendarza RC.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Ta szybkozmienna konfiguracja zapewnia fabryce opon najwyższą elastyczność w zakresie produkcji warstw dla opon PCR i TBR lub podążania za zmieniającymi się trendami we wzmacnianiu opon – wyjaśnił juror Patrick De Keyzer, partner w firmie konsultingowej DeKep.
Kolejną kategorią był Przemysłowy Dostawca Roku, tradycyjnie ściśle kwestionowana nagroda. Zgodnie z oczekiwaniami, między nominowanymi kandydatami było tylko kilka punktów, a zwycięzcą 2024 roku została firma 4Jet.
– Rozwój 4Jet jest imponujący – wyjaśnił juror profesor Gert Heinrich z TU Dresden. – Firma dostarczyła ponad 500 automatycznych systemów laserowych in-line i zalicza do swoich klientów praktycznie każdego międzynarodowego producenta opon.
Następnie imponująco zaprezentowała się firma Continental z Hanoweru, wygrywając kolejno w kategoriach Koncepcja Opony Roku i Opona Roku, odpowiednio dla Conti CityPlus i AllSeasonContact 2. Dzięki temu w 2024 r. producent opon zdobył łącznie trzy nagrody.
Gorąca rywalizacja o nagrodę Producenta Opon Roku pozostaje jedną z najbardziej fascynujących kategorii, w której czołowi producenci opon dzielą się najdrobniejszymi marginesami. W tym roku Bridgestone znalazł się na szczycie, a jurorzy podkreślili technologię Enliten firmy, nadchodzący kontrakt Formuły E oraz szereg inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju w zakładach na całym świecie.
– To był imponujący rok dla Bridgestone – powiedział Matt Ross, przewodniczący jury i redaktor naczelny Tire Technology International. – Nie tylko osiągnęli wspaniałe rzeczy dzięki wprowadzeniu technologii Enliten, ale także byli proaktywni w zapewnianiu, że firma i jej praktyki zmieniają się, aby dostosować się do stale zmieniającego się charakteru branży oponiarskiej. Z pewnością są godnymi zwycięzcami w tym roku.
Nagrodę dla Młodego Naukowca na rok 2024 otrzymała Nadine Aschenbrenner, inżynier testowy w Continental. Jury - które jest niezależne od 11 głównych kategorii - wybrało Nadine i jej pracę "Wyzwania związane z generowaniem cząstek zużycia opon w pomieszczeniach".
Oprócz uznania imponujących osiągnięć producentów i dostawców, nagrody są okazją do podkreślenia osiągnięć niezwykłych osób w branży. Jedną z takich osób jest Günter Leister, zdobywca tegorocznej nagrody za całokształt twórczości. Popularny laureat, Leister, otrzymał nominacje od wielu swoich rówieśników, z których wszyscy wskazywali na jego długą karierę w branży oponiarskiej, w której przez wiele lat pracował w Daimler, zanim założył własną firmę konsultingową. Ponadto Leister jest cenionym członkiem jury nagrody Young Scientist Prize, autorem publikacji i stałym współpracownikiem Tire Technology International Annual Review. Jest niezwykle szanowanym, powszechnie lubianym i powszechnie szanowanym członkiem społeczności oponiarskiej - i godnym laureatem tegorocznej nagrody za całokształt twórczości.
Źródło: newspress