Tarek Hamed (Philips): Nowe źródła światła

Ustawodawcy określają też maksymalną wielkość strumienia świetlnego. Dla świateł mijania jest to przedział 850-1150 lumenów, a dla drogowych 1400-1900 lumenów. Nie oznacza to jednak, że nie da się nic zrobić w celu polepszenia oświetlenia drogi.
Wysiłki działów R&D skierowane są obecnie na dwa zakresy. Pierwszy to prace nad nowymi źródłami światła, drugi zaś to odpowiednie ukształtowanie strumienia świetlnego w celu polepszenia pola widzenia kierowcy. W przypadku świateł mijania pole oświetlające drogę na wprost może sięgać do ściśle określonej odległości, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka. Przez pewne zmiany konstrukcyjne można jednak znacznie polepszyć widoczność na poboczu i w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. Typowe, stosowane w Europie światła asymetryczne pozwalają na znaczne wydłużenie pola świetlnego w obszarze prawej strony pasa ruchu i pobocza. Przez odpowiednią konstrukcję odbłyśnika czy soczewki można jeszcze bardziej poprawić widzialność w tym obszarze. Lepsze oświetlenie pobocza i bezpośredniego sąsiedztwa drogi pozwala znacznie wcześniej zauważyć pieszego, rowerzystę czy zwierzynę leśną przebiegającą przez drogę.
Tarek Hamed, Trade Marketing Manager Central Europe w Philips Lighting Poland Automotive