Smarować, czy nie smarować – oto jest pytanie
Temat smarowania poszczególnych elementów układu hamulcowego podczas jego serwisu jest dość kontrowersyjny. Między innymi dlatego, że na rynku spotkać można smary, których producent zapewnia o możliwości stosowania w układzie hamulcowym, mimo że nie powinny się tam znaleźć. Warsztaty także dość często używają środków smarnych w miejscach, których nie należy smarować. Użycie nieodpowiedniego środka smarnego w miejscach, które nie powinny być smarowane, może być niebezpieczne.
Mówiąc o smarach, nie możemy zapomnieć o środkach służących do odtłuszczania i mycia elementów układu hamulcowego. Czyszczenie można przeprowadzić jako mycie w odpowiednich urządzeniach z zastosowaniem gorącej wody z ewentualnym dodatkiem środków myjących. Nie jest zalecane odmuchiwanie strumieniem sprężonego powietrza, ponieważ pył ze zużytych okładzin zawiera szkodliwe dla zdrowia elementy mieszanki.
Do mycia hamulców można stosować ogólnodostępne płyny chemiczne. Stosowanie ich jest proste, a myte części szybko wysychają. Usuwają zanieczyszczenia pochodzące z płynu hamulcowego, smarów i asfaltu, a także pył ze zużytych okładzin ciernych. Nie zaleca się stosowania do mycia chemii, która zawiera środki ropopochodne, jak benzyna czy ropa. Powodują one uszkodzenia elementów gumowych stosowanych w hamulcach.
W układach hamulcowych występują elementy, które dla ich poprawnej pracy wymagają stosowania smarów. Stosowanie odpowiednich smarów we właściwych miejscach daje poprawną pracę zacisków hamulca i odpowiednio długi czas ich eksploatacji. Smarów używamy zarówno podczas montażu nowych zacisków, szczęk hamulcowych, cylinderków, jak i podczas regeneracji zacisków lub czynności związanych z eksploatacyjną wymianą klocków i szczęk hamulcowych.
Do montażu nowego zestawu klocków hamulcowych musimy starannie przygotować zacisk hamulca. Należy go dokładnie wyczyścić mechanicznie, odtłuścić i zmyć zacisk. Ponadto należy zwrócić uwagę na miejsca prowadzenia, osadzenia klocków hamulcowych (strzałka A) oraz powierzchnie przylegania klocków w zacisku. Należy pamiętać o przygotowaniu powierzchni styku zacisku z miejscem jego montażu do zwrotnicy (strzałka B) oraz powierzchni tłoka hamulcowego (strzałka C).
Firma ATE zaleca użycie smaru ATE Plastilube podczas montażu nowych klocków hamulcowych lub serwisu okresowego, w miejscach oznaczonych strzałką D na ilustracji 1., 2., 3. oraz smaru ATE Bremszylinderpaste w miejscach oznaczonych strzałką D* (ilustracja 1., 3.).
Smar ATE Plastilube, Źródło: Continental/ATE
Należy pamiętać, aby na połączenia elementów zaznaczone strzałką E (ilustracja 1., 2., 3.) nie stosować żadnych smarów. W zaciskach systemu ATE te elementy należy wymieniać podczas wymiany co drugiego kompletu klocków hamulcowych z zaleceniem wymiany sprężyny ustalającej zacisku. Ważne, aby podczas montażu nowych tulei gumowych (ilustracja 1., strzałka D*) używać odpowiedniego smaru (ATE Bremszylinderpaste).
Zaciski hamulcowe muszą poprawnie działać w różnych warunkach pogodowych i w różnych temperaturach otoczenia. Czy to zima i niskie temperatury, kontakt z wodą czy solą podczas opadów deszczu i śniegu, czy wysokie temperatury wynikające z obciążania układu hamulcowego, zacisk musi pracować poprawnie. Ma zapewnić odpowiednie ułożenie klocków i możliwość przesuwania w zacisku, aby klocki były dociskane z tą samą siłą do tarczy hamulcowej. Brak tej funkcji doprowadza do nadmiernego zużywania się klocków, powstawania wysokich temperatur oraz po różnym czasie do powstania zjawiska „bicia” na kierownicy i pulsacji pedału hamulca podczas hamowania. To typowe uszkodzenie tarcz hamulcowych.
W hydraulicznych układach hamulcowych regulacja siły docisku klocka do tarczy hamulcowej jest realizowana przez zmianę ciśnienia płynu hamulcowego. Aby układ działał prawidłowo, płyn hamulcowy musi odznaczać się wieloma właściwościami. Jedną z nich jest smarowanie w układzie hydraulicznym. Budowa tych układów daje możliwość wnikania wody do układu, co powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego oraz powstawanie ognisk korozji wewnątrz układu. Dlatego zalecana (a nawet wymagana) jest okresowa wymiana płynu hamulcowego i jego właściwy dobór.
Płyny hamulcowe ATE, Źródło: Continental/ATE
Podczas naprawy zacisków hamulcowych, wymiany elementów uszczelniających zacisk hamulcowy czy kompleksowej regeneracji takiego zacisku stosuje się smary, które mogą mieć kontakt z płynem hamulcowym i nie zakłócają pracy zacisku po montażu (strzałka F na ilustracji 1.). ATE zaleca stosowanie smaru również przy naprawach cylinderków hamulcowych, użycie na elementy osłonowe (gumki przeciw kurzowe (F)) oraz użycie na połączenia gwintowane odpowietrzników zacisku lub cylinderka. Smarowanie gwintu odpowietrznika zapobiega „zapiekaniu” i umożliwia ponowne odkręcenie podczas następnego serwisu czy wymiany płynu hamulcowego. Firma ATE zaleca stosowanie w tych miejscach smaru ATE Bremszylinder Paste. Smar ten jest dostępny w różnych opakowaniach, a najpopularniejszym jest tuba metalowa o numerze katalogowym 03.9902-0501.2.
Smar ATE Bremszylinder, Źródło: Continental/ATE
Należy zawsze stosować smary przeznaczone do smarowania określonych miejsc i elementów współpracujących zalecanych przez producentów systemu. Nie wolno stosować smarów „miedzianych”, które można znaleźć w ofercie różnych firm z opisem, jako smar do hamulców ze wskazaniem miejsca ich poprawnego użycia. Jest to niedopuszczone i niestosowane przez żadnego producenta układów hamulcowych. Problem dotyczy powstającej korozji elektrochemicznej i środków ropopochodnych stosowanych tych smarach, co doprowadza do nieprawidłowej pracy zacisku, cylinderka czy pompy hamulcowej.
Ten temat firma ATE często omawia i obrazuje na szkoleniach w części praktycznej. Poprawna praca zacisku hamulcowego, pompy hamulcowej, cylinderka hamulcowego oraz stan całego układu zależy od poprawnego serwisowania na podstawie dokumentacji technicznej i stosowania odpowiedniej jakości części zamiennych, w tym smarów, których odpowiedni dobór i użycie daje oczekiwane efekty w czasie eksploatacji.
Więcej na temat smarowania w układzie hamulcowym znajdziesz w poniższym materiale video:
Artykuł sponsorowany
ContiAcademy
Jako Continental jesteśmy jednym z największych dostawców międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych, mamy wiedzę ekspercką w zakresie całego sektora automotive.
Nasze kompetencje w zakresie badań, produkcji oraz zakres dostaw uczyniły z nas dostawcę części pierwszego montażu dla wiodących na świecie dostawców przemysłu motoryzacyjnego. Te same kompetencje czynią nas również faworytem w segmencie Aftermarket.
Układy hamulcowe dzięki marce ATE łączą doświadczenie i tradycję z fachowością i kompetencją. Właśnie dzięki tym cechom osiągnęliśmy to, z czym dziś kojarzona jest marka ATE: jakość i innowacyjność w dziedzinie techniki hamulcowej. I chociaż jesteśmy specjalistami, jeśli chodzi o hamowanie, naszego sukcesu nie da się zahamować od ponad stu lat. Dzięki naszym produktom i usługom zajmujemy dziś czołową pozycję na europejskim wolnym rynku części zamiennych, łącząc w ramach koncernu Continental kompetencje OE.
Oferujemy wysokiej jakości komponenty hamulcowe w jakości OE – elementy eksploatacyjne, części hydrauliczne, płyny hamulcowe i komponenty elektroniczne. Uważamy, że wiedza jest podstawą sukcesu. Pomagamy warsztatom w nabyciu odpowiednich kompetencji oraz wzmocnieniu i utrwaleniu ich pozycji na rynku. W nowoczesnym centrum szkoleniowym ContiAcademy w Warszawie nasi eksperci przekazują aktualną wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne: od techniki hamulców aż po specjalistyczne szkolenia w zakresie nowych technologii, na przykład technika wysokonapięciowa. W ten sposób można skorzystać z kompetencji całego koncernu Continental.
OFERTA:
Mobilność jutra – wszystko z jednego źródła. Jesteśmy partnerem dla globalnych rozwiązań i usług rynku Aftermarket.
- Continental – wycieraczki AQUACTRL, akumulatory, filtry, amortyzatory pneumatyczne i sprężarki zawieszenia pneumatycznego, termostaty
- ATE – układy hamulcowe
- Continental/VDO – elektronika samochodowa i mechatronika