Shell Eco-marathon – czas start!

Shell
12.5.2017

Już za 3 tygodnie 5 drużyn studenckich z Polski wyruszy na międzynarodowe wydarzenie – Shell Eco-marathon, by wziąć udział w zawodach i zaprezentować swoje bolidy. Impreza odbędzie się w dniach 25–28 maja br. w ramach festiwalu innowacji energetycznych „Make the Future Live” organizowanego w Londynie. To już dwunasty start Polaków w konkursie.

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej wymagających konkursów dedykowanych młodym inżynierom. Jego celem jest zainspirowanie studentów do poszukiwania nowych technologii w dziedzinie energetyki.

W tegorocznej edycji Shell Eco-marathon wezmą udział 172 zespoły z 27 krajów. Drużyny przez ostatnie 12 miesięcy pracowały nad swoimi bolidami – projektowały, budowały i testowały energooszczędność pojazdów. Podczas konkursu będą konkurować na specjalnie zbudowanym torze miejskim o długości 1,6 km, mieszczącym się w Queen Elizabeth Olympic Park. Zwycięży drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa, a w przypadku pojazdów elektrycznych – 1 kWh.

W tym roku polskie zespoły w Shell Eco-marathon 2017 wystawią aż pięć pojazdów. Trzy w kategorii Prototype, w której konstruktorzy koncentrują się na jak największej efektywności zużycia paliwa, oraz dwa w kategorii UrbanConcept, gdzie ważne jest, aby pojazd był dostosowany do miejskich warunków oraz spełniał wymagania aut dopuszczonych do ruchu. Dla wszystkich polskich drużyn jest to kolejny już start w Shell Eco-marathon.

Wyzwania stawiane przed uczestnikami zawodów wymagają innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów, a także kreatywności i umiejętności współpracy. Jest to wyjątkowo praktyczne doświadczenie, które wyposaża w umiejętności i wiedzę w zakresie zadań inżynieryjnych: projektowania, konstruowania oraz obsługi własnoręcznie stworzonego pojazdu. Shell Eco-marathon to również możliwość nawiązania nowych przyjaźni z rówieśnikami z całej Europy – tłumaczy zespół Elvic Team z Politechniki Lubelskiej, biorący udział w konkursie już od kilku lat.

W ubiegłym roku polscy uczestnicy odnieśli spory sukces. Zespół SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej zdobył 2. miejsce w kategorii UrbanConcept wśród pojazdów spalinowych zasilanych benzyną, zaś drużyna Smart Power Urban z Gliwic zajęła 2. miejsce w kategorii pojazdów zasilanych wodorem.

To już 33. edycja Shell Eco-marathon w Europie. Po raz kolejny z udziałem licznej i profesjonalnej reprezentacji z Polski. Z roku na rok poziom organizowanych zawodów jest coraz wyższy. Drużyny muszą radzić sobie z restrykcyjnymi wymaganiami – tłumaczy Paweł Odrzywołek, Dyrektor Działu Stacji Paliw Shell Polska. Bardzo wierzymy w polskich studentów, ich zaangażowanie oraz potencjał. Oczywiście, tak jak w ubiegłym roku, tak i w tym liczymy na sukcesy naszych reprezentantów. To wspaniałe móc zobaczyć w wyścigu tak zdolnych młodych ludzi, którzy wkładają mnóstwo pracy i wysiłku w tworzenie energooszczędnych pojazdów przyszłości – dodaje.

Odwiedzający festiwal Make the Future Live, oprócz śledzenia wyścigu Shell Eco-marathon, będą mieli również okazję przetestować innowacyjne rozwiązania, które mają posłużyć do kreowania lepszej przyszłości energetycznej dla całego świata.

Więcej informacji na temat Shell Eco-marathon można znaleźć na stronie: www.shell.pl oraz na portalach społecznościowych: Facebook i Twitter. Informacje na temat festiwalu „Make the Future” znajdują się na stronie: www.shell.co.uk/makethefuture.

Zespoły z Polski biorące udział w Shell Eco-marathon 2017 w Londynie

1. Zespoły startujące w kategorii PROTOTYPE:

  • Zespół Hydrogen CarPG, Politechnika Gdańska

nazwa pojazdu: Eco Car17
kategoria: Prototype/ Hydrogen

Zespół realizuje projekt w ramach Międzywydziałowego Koła Naukowego „Eco CarPG”, które istnieje już od 4 lat. To będzie również 4. start zespołu w zawodach Shell Eco-marathon. Obecnie nad budową pojazdu pracuje 15 osób: 12 mężczyzn i 3 kobiety. Zespół tworzą studenci z Wydziału Mechanicznego, Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki oraz Wydziału Elektrotechniki i Automatyki.

Obecna ekipa dołączyła do już uruchomionego projektu, zachęcona formułą konkursu Shell Eco-marathon oraz perspektywą rozwijania swoich umiejętności. Sam udział w zawodach oraz projektowanie i konstruowanie bolidu to dla studentów i członków zespołu Eco CarPG możliwość zdobycia przydatnego doświadczenia, dokształcania się w inżynierskim fachu, jak również nawiązania wielu nowych, międzynarodowych znajomości.

Projekt i wykonanie bolidu jest dla nich sprawdzianem kompetencji oraz możliwością zastosowania w praktyce wiedzy zdobywanej na uczelni. Jak podkreślają członkowie zespołu, poza rozwojem kompetencji inżynierskich (kompozyty, elektronika, mechanika, prace warsztatowe), projekt umożliwia rozwój umiejętności menedżerskich i PR-owych, a dla jednego z nich także sprawdzenie się w roli managera projektu, który jest odpowiedzialny za zarządzanie zespołem. Studenci porównują projekt budowania i konstrukcji bolidu oraz startu w Shell Eco-marathon to działania w firmie, w której każdy ma przypisaną konkretną rolę.

  • Zespół Elvic Team, Politechnika Lubelska

nazwa pojazdu: Elvic
kategoria: Prototype/ Hydrogen

Pojazd elektryczny „Elvic” jest głównym projektem Koła Naukowego Napęd i Automatyka działającego przy Politechnice Lubelskiej. Koło zrzesza studentów Wydziału Elektrotechniki i Informatyki, a jego opiekunem jest dr inż. Piotr Filipek, który jest również pomysłodawcą zaprojektowania i zbudowania pojazdu. Obecnie zespół „Elvic Team” liczy 8 osób.

„Elvic” to jednoosobowy pojazd napędzany energią elektryczną. Futurystyczny wygląd aerodynamicznego poszycia, materiały używane tylko w najnowszym lotnictwie oraz zerowa emisja spalin - to główne cechy, jakimi się charakteryzuje. Pojazd napędzany jest silnikiem BLDC o mocy 690W zasilanym z akumulatora litowo-jonowego. Samonośna konstrukcja została wykonana z włókna węglowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu wykazuje ona znakomitą sztywność przy niezwykłej lekkości - masa pojazdu nie przekracza 30 kg.

Już od kilku lat „Elvic Team” bierze udział w zawodach Shell Eco-marathon i startuje w kategorii Prototype Battery Electric. W ubiegłym roku na SEM w Londynie drużynie udało się osiągnąć wynik 166,3 km na 1 kWh energii, dzięki czemu zajęli 27. miejsce spośród 50 drużyn z tej kategorii.

Zespół podkreśla, że wyzwania stawiane przed uczestnikami zawodów wymagają od nich innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów, a także kreatywności i umiejętności współpracy. Jak sami zauważają, jest to wyjątkowo praktyczne doświadczenie, które wyposaża w umiejętności i wiedzę w zakresie zadań inżynieryjnych: projektowania, konstruowania oraz obsługi własnoręcznie stworzonego pojazdu. Ważnym aspektem uczestnictwa w Shell Eco-marathon dla osób tworzących „Elvic Team” jest możliwość nawiązania nowych przyjaźni z rówieśnikami z całej Europy.

  • Zespół Rotor, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie

nazwa pojazdu: Saw
kategoria: Prototype/ Ethanol

Zespół Rotor to głównie studenci kierunków technicznych, którzy marzą o tym, by zmienić oblicze polskiej motoryzacji. Głównym celem ich działalności jest poszerzanie technicznej wiedzy motoryzacyjnej oraz umiejętności z zakresu projektowania, obliczeń wytrzymałościowych oraz wytwarzania nowych konstrukcji pojazdów samochodowych.

W celu zaprezentowania swoich umiejętności zbudowali pojazd "Piła", nad którym pracowali od 2014 roku. Bolid po raz pierwszy wystartował w zawodach Shell Eco-marathon 2016, drużyna zajęła wówczas 9 miejsce. Obecnie pracuje nad udoskonaleniem konstrukcji bolidu „Piła”, który również w tym roku zmierzy się z innymi pojazdami w zawodach SEM 2017.

Budowa bolidu o dużej energooszczędności była możliwa dzięki zastosowaniu konstrukcji charakteryzującej się niskimi oporami ruchu. Minimalizując wagę, studentom udało się skonstruować pojazd ważący zaledwie 39 kilogramów. Dużą rolę w osiągnięciu tak dobrego wyniku na pierwszych zawodach odegrała również sylwetka nadwozia, która jest opływowa i lekka. Pojazd jest wyposażony w układ napędowy, który musi spełniać wiele wymagań. Przede wszystkim cechuje się łatwym i stabilnym rozruchem oraz szybko się nagrzewa, jednocześnie utrzymując temperaturę w trakcie przerw pracy. Spełnienie tych najważniejszych cech super-oszczędnego bolidu pozwoliło drużynie na wystartowanie w Shell Eco-marathon i osiągnięcie satysfakcjonującego wyniku.

2. Zespoły startujące w kategorii UrbanConcept:

  • Zespół SKAP 2, Politechnika Warszawska

nazwa pojazdu: PAKS
kategoria: UrbanConcept/ Gasoline

Zespół PAKS-a tworzą młodzi pasjonaci studiujący na Politechnice Warszawskiej, którzy działają w Studenckim Kole Aerodynamiki Pojazdów. Ich celem jest prezentowanie efektów pracy i konkurowanie z zespołami na arenie międzynarodowej. W  zespole działają osoby studiujące różne kierunki, co pozwala na interdyscyplinarne podejście i kompleksowe zajęcie się tematyką konstrukcji super-ekonomicznych samochodów.

Bolid PAKS staruje w zawodach Shell Eco-marathon w kategorii beznynowych pojazdów miejskich. Do budowy bolidu wykorzystywany jest kompozyt węglowy, który studenci samodzielnie laminują. Podkreślają, że przy budowie pojazdu przyszłości dbają o każdy szczegół i co roku udoskonalają powstałe już konstrukcje. Ich pojazd PAKS, który w tym roku startuje w Shell Eco-marathon jest w stanie przejechać 376,46 km (dystans Warszawa-Gdynia) na 1 litrze benzyny.

  • Zespół Smart Power, Politechnika Śląska

nazwa pojazdu: HydroGENIUS
kategoria: UrbanConcept/ Hydrogen

Smart Power team tworzy grupa studentów - pasjonatów ze Studenckiego Koła Naukowego Modelowania Konstrukcji Maszyn (SKN MKM) działającego na Wydziale Mechaniczno- Technologicznym Politechniki Śląskiej. Pomysł uczestnictwa w zawodach Shell Eco-marathon zrodził się już w 2011 roku. Od tego czasu skład zespołu uległ zmianom. Obecnie skupia on trzydzieścioro studentów z wydziałów: Mechanicznego, Technologicznego, Automatyki, Elektroniki i Informatyki.

Zespół jest podzielony na grupy realizujące specjalistyczne zadania dotyczące układów mechanicznych, układów automatyki, marketingu i logistyki. Każda grupa ma określoną rolę w zespole - mechanicy rozwijają kompozytową konstrukcje nośną, zawieszenie, układ kierowniczy, hamulcowy i napędowy. Automatycy doskonalą układy sterowania silników i ogniwa wodorowego, układ telemetrii oraz układy wspomagania bezpieczeństwa kierownicy i mechatroniczne układy pojazdu. Dodatkowo zespół studentów realizuje zadania marketingowe i wizerunkowe.

Smart Power team wspólnie wykonuje projekt mający na celu przygotowanie bolidów do startu w wyścigu Shell Eco-marathon. W 2011 roku po raz pierwszy drużyna podjęła wyzwanie i wzięła udział w zawodach. Na początku był bolid o nazwie MuSHELLka, startujący w kategorii Prototype BatteryElectric. Od tamtego momentu zespół zbudował jeszcze dwa pojazdy: Bytel (UrbanConcept Battery Electric) oraz HydroGENIUS (UrbanConcept Hydrogen) i zdołał osiągnąć rekordowe wyniki.

Drużyna zaznacza, że od 6 lat czerpie mnóstwo radości i satysfakcji z każdego startu w zawodach, stając nieustannie przed nowymi wyzwaniami podczas udoskonalania i przebudowywania bolidów. Zespól ma wspólne marzenie – „by wybudować pojazd przyszłości z prawdziwego zdarzenia”.

Źródło: Shell

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę