W trosce o warsztaty

W trosce o warsztaty Raven Media – Maciej Blum
28.9.2021

Wywiad z Peterem Rothenhöferem – Managing Director w ZF Aftermarket na temat rozwoju rynku, trendów w motoryzacji oraz rozwoju konceptów warsztatowych.

Maciej Blum: ZF jako jeden z globalnych liderów wśród dostawców dla branży motoryzacyjnej musi wyznaczać trendy, jeśli chodzi o nowe rozwiązania stosowane w pojazdach osobowych i ciężarowych. Jakie są największe wyzwania związane ze zmianami na rynku motoryzacyjnym w Europie i na świecie? Mam tu na myśli ograniczanie emisji oraz zapowiedź zakazów sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi.

Peter Rothenhöfer: Na rynku samochodowym mamy do czynienia z wieloma zmianami. W dziedzinie układu napędowego oraz automatyzacji jazdy i systemów ADAS ogólnie prognozujemy spadek liczby części mechanicznych, ale wzrost liczby komponentów elektronicznych, oprogramowania i nowych rozwiązań.

ZF dysponuje w tej chwili najbardziej uniwersalnym, skalowalnym komputerem do sterowania systemami w pojazdach, który ma największą moc obliczeniową i możliwości adaptacji. Jest wyposażony w funkcje sztucznej inteligencji i umożliwia zastosowanie w systemach autonomicznej jazdy od poziomu 2 do poziomu 5. To pokazuje, że aktywnie bierzemy udział w tej zmianie zapotrzebowania na części samochodowe. W zakresie tej technologii jesteśmy liderem na rynku globalnym. Wyzwaniem w tej kwestii jest również dostarczenie wystarczającej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

W jakie działania na rzecz elektromobilności angażuje się firma ZF?

Peter Rothenhöfer: ZF skupia się nie tylko na samym napędzie elektrycznym, ale też na systemach sterowania i infrastrukturze z tym związanej. To oznacza, że inwestujemy nie tylko w rozwój i efektywność tych napędów, ale też w powstawanie nowych linii produkcyjnych. Tu oczekujemy też gwałtownego wzrostu produkcji nie tylko w zakresie napędów elektrycznych, ale też hybrydowych, jak to ma w tej chwili miejsce w czasie przejściowym.

Jakie są plany na rozwój firmy w najbliższych latach? Czego możemy się spodziewać na rynku europejskim i polskim?

Peter Rothenhöfer: W Polsce rozwijamy nasze koncepty warsztatowe, szczególnie ZF [pro]Tech, a ponadto ze wszystkim, w co angażuje się ZF globalnie, jesteśmy obecni także w Polsce. Jako ZF [pro]Tech działamy w zakresie szkoleń, napędów hybrydowych i elektrycznych i w tym przypadku chcemy współpracować z warsztatami. Nie chodzi tylko o sprzedaż, ale przede wszystkim o współpracę z rynkiem. W Polsce zbudowaliśmy sieć warsztatów i chcemy ją rozwijać. W tym zakresie zależy nam także na obsłudze pojazdów ciężarowych, a dzięki przejęciu firmy Wabco i wzmocnieniu kompetencji w tym obszarze, będziemy w stanie dostarczać jeszcze więcej wsparcia i szkoleń.

Bardzo mi zależy na tym, aby wspierać warsztaty, przekazywać im naszą wiedzę, oferować szkolenia i przekazywać nasze know-how. Nie zależy nam też na zalewaniu rynku nadmierną liczbą szkoleń, dlatego szczególnie skupiamy się na zakresie wiedzy i wysokim poziomie ich fachowości. Naszą zaletą jest to, że jesteśmy blisko warsztatów i że warsztaty wiedzą, że to my jesteśmy dla nich. A warsztaty w Polsce są wysoko wykwalifikowane i elastyczne.

W przypadku szkoleń z zakresu pojazdów hybrydowych miejsca są rezerwowane praktycznie od razu, co świadczy o tym, że mechanicy chcą być na czasie z najnowszymi technologiami.

Rynek OE i AM – jak epidemia wpłynęła na rynek części na pierwszy montaż oraz na rynek części zamiennych? Czy można porównać rynek polski do niemieckiego, czy widoczne są lokalne różnice?

Peter Rothenhöfer: : W okresie od marca do lipca 2020 można było zauważyć wpływ epidemii na działalność wielu firm w branży. Zmniejszyły się przebiegi pojazdów w porównaniu do tych,  jakie normalnie robili użytkownicy prywatnymi czy służbowymi pojazdami w czasie przed pandemią. Warsztaty miały mniej pracy, a to się też przełożyło na nasze obroty. Ale ogólnie zeszły rok zamknęliśmy z takim samym wynikiem jak 2019, więc mogę przyznać, że był to dobry wynik dla naszego oddziału w Polsce. W skali globalnej ze względu na ofertę części na pierwszy montaż i na dłuższe lockdowny epidemia była bardziej odczuwalna. Jednak dużym naszym sukcesem jest to, że polski rynek części zamiennych jest dla ZF Aftermarket wciąż największym rynkiem w Europie.

Polska  była pierwszym rynkiem po Niemczech, na który firma ZF Aftermarket weszła z konceptem ZF [pro]Tech. W tej chwili pracujemy nad wdrożeniem tego konceptu na rynku czeskim, który jest dość podobny do rynku polskiego w kwestii napraw samochodów osobowych i ciężarowych.

ZF Aftermarket

ZF Aftermarket

ZF Aftermarket to światowy dostawca części OE  na rynku części zamiennych i jedna z dywizji globalnego koncernu technologicznego ZF Friedrichshafen AG, który dostarcza rozwiązania dla samochodów osobowych, komercyjnych oraz dla przemysłu, wspierając w ten sposób rozwój mobilności nowej generacji.

ZF Aftermarket oferuje:

  • elementy układu kierowniczego i zawieszenia oraz elementy  gumowo-metalowe marki LEMFÖRDER,
  • amortyzatory, sprężyny, sprzęgła i koła dwumasowe marki SACHS,
  • części układu kierowniczego, zawieszenia oraz hamulcowego marki TRW,
  • a także podzespoły marki ZF, takie jak części do skrzyń biegów oraz zestawy olejowe.

Więcej informacji o firmie, produktach, usługach i programie lojalnościowym:  aftermarket.zf.com/pl     http://www.zf.com

Koncept warsztatowy ZF [pro]Tech

Program lojalnościowy ZF [pro]Points

Śledź nas na stronach firmowych TRW oraz SACHS na Facebooku.

Profil Firmy

ZF Aftermarket