Rodzaje układów smarowania

Rodzaje układów smarowania Moroso
15.3.2021

W silnikach czterosuwowych układy smarowania można podzielić na dwie grupy. Powszechnie używany jest układ z mokrą miską olejową, będącą zasobnikiem oleju smarującego silnik. W zastosowaniach sportowych stosuje się często układ z tzw. suchą miską olejową.

Jakie są podstawowe różnice między układem z suchą miską olejową a układem z mokrą miską olejową? Podstawowa różnica polega na tym, że w układzie z mokrą miską olejową to miska jest zasobnikiem oleju, z którego jest on zasysany przez pompę do układu smarowania, a po opuszczeniu magistrali olejowej spływa on z powrotem do miski kanałami powrotnymi.

W układzie z suchą miską olejową olej dostarczany jest do układu zasilania z zewnętrznego zbiornika (zasobnika). Do magistrali jest dostarczany pompą zamontowaną na zewnątrz silnika, natomiast miejsce tradycyjnej miski olejowej zastępuje niewielki zbiornik, z którego olej jest odsysany i transportowany z powrotem do zbiornika zewnętrznego.

Układ smarowania silnika w samochodzie Mercedes SLS AMG wyposażony w suchą miskę olejową. Układ smarowania silnika w samochodzie Mercedes SLS AMG wyposażony w suchą miskę olejową. Źródło: Daimler AG

Wady mokrej miski olejowej

Mokra miska olejowa ma jedną poważną wadę, która jest zauważalna m.in. w sportach motorowych. Kiedy samochód z dużą prędkością pokonuje zakręty, olej w misce olejowej (na skutek działania siły odśrodkowej) zbiera się z jednej strony miski. To sprawia, że smok zasysający olej zaczyna zasysać powietrze, a to prowadzi do uszkodzenia silnika.

W takich okolicznościach lepiej sprawdzi się tzw. sucha miska olejową. Olej jest z niej na bieżąco wypompowywany za pomocą pompy osuszającej. Natomiast druga pompa tłocząca zajmuje się tłoczeniem oleju z zasobnika do magistrali olejowej silnika.

Jak zbudowany jest układ suchej miski olejowej?

Układ suchej miski olejowej wyposażony jest zazwyczaj w dwie pompy olejowe: pierwsza z nich osusza miskę olejową, a druga tłoczy olej do układu. Można również spotkać rozwiązania z jedną pompą dwusekcyjną, ale sekcji tych może być nawet 6 (5 osuszających silnik i 1 tłocząca olej). Zbiornik oleju zazwyczaj jest wąski i wysoki, dzięki czemu olej nie ma możliwości przelania się na jedną stronę, co zapobiega zassaniu powietrza.

Suche miski olejowe są czasem montowane także w samochodach terenowych. W tym wypadku nie ma mowy o dużych przeciążeniach na zakrętach. Mają jednak miejsce duże przechyły samochodu, które także mogą doprowadzić do zassania przez tradycyjną pompę powietrza.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę