Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL: Wymiana piasty koła tylnego w Honda Accord CL

Wymiana piasty koła tylnego w Honda Accord CL Schaeffler

Wymiana łożyska, a w szczególności całej piasty zazwyczaj nie stanowi większej trudności dla mechaników. Problemem staje się sytuacja, gdy po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów łożysko ponownie zaczyna huczeć.

Opisywany przypadek to Honda Accord VII generacji w wersji sedan (CL). Wersja kombi ma inną budowę zawieszenia oraz piasty tylnej. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby auto nie wróciło ponownie do serwisu z tą samą usterką po stosunkowo krótkim przebiegu? Cześć mechaników może obwiniać producenta o niewłaściwe wykonanie, natomiast przyczyna jest inna.

Powiązane firmy

Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Fot. 1  Demontaż zacisku, jarzma, i tarczy hamulcowej. Źródło: Schaeffler

Demontaż

Standardowo należy najpierw zdemontować koło, zacisk hamulcowy oraz utrzymujące je jarzmo. Kolejna czynność to zdjęcie tarczy hamulcowej. Na chwilę obecną nic nie stanowi problemu. Po demontażu piasty i osłony natrafiamy na źródło problemu: zwrotnica tylna wykonana jest ze stopu aluminium. Po kilkunastu latach eksploatacji staje się mocno skorodowana. 

Montaż 

Dlatego niedopuszczalne jest pozostawienie w tym stanie. Przed montażem piasty należy bardzo dokładnie oczyścić przylegające powierzchnie i skontrolować wżery będące przyczyną przedostawania się wilgoci do wnętrza. 

Fot. 2  Skorodowana zwrotnica tylna. Źródło: Schaeffler

Jedynym uszczelnieniem tej konstrukcji jest o-ring znajdujący się tuż przy powierzchni styku. Ma on miejsce w sfazowanej części zwrotnicy. 

Fot. 3  Oczyszczona powierzchnia z widocznymi wżerami odlewu. Źródło: Schaeffler

Znajdujący się od czoła enkoder ABS nie posiada dodatkowego uszczelniacza, dlatego jakakolwiek ilość wilgoci dostająca się do wnętrza zwrotnicy powoduje błyskawiczne wypłukanie smaru i w rezultacie głośną pracę łożyska.

Fot. 4  Uszczelnienie piasty w kształcie o-ringu. Źródło: Schaeffler

Więcej informacji dotyczących łożysk z gamy produktów FAG pod linkiem https://vehiclelifetimesolutions.schaeffler.pl/pl/wheel-bearing

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL

Fot. 5  Skorodowana wewnętrzna część łożyska i wypłukany smar. Źródło: Schaeffler

Artykuł sponsorowany: Schaeffler

Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Grupa Schaeffler jest wiodącym światowym dostawcą dla sektora motoryzacyjnego i przemysłowego. Oferta obejmuje precyzyjne komponenty i systemy do zastosowań w silnikach, przekładniach i podwoziach, a także rozwiązania w zakresie łożysk tocznych i ślizgowych do wielu zastosowań przemysłowych.

Schaeffler Automotive Aftermarket dostarcza najwyższej jakości części zamienne dla rynku motoryzacyjnego na całym świecie. Pod naszymi markami takimi jak LuK, INA i FAG oferujemy sprzęgła i systemy wysprzęglania, elementy silnika i przeniesienia napędu oraz elementy zawieszenia. Wszystkie części są optymalnie dopasowane oraz umożliwiają szybką i profesjonalną naprawę.

Dodatkowo nasz portal REPXPERT (www.repxpert.pl) oferuje obszerne informacje dla mechaników takie jak: instrukcje montażu, szkolenia, katalog online umożliwiający poprawny dobór części oraz informacje o narzędziach specjalnych. Aktualny harmonogram szkoleń i zapisy dostępne są na stronie: https://szkolenia.repxpert.pl/s01/kursy/grupy/.

Profil Firmy

Schaeffler Polska Sp. z o.o.