Olej – siła napędowa turbosprężarki

Olej – siła napędowa turbosprężarki Melett
10.2.2023

Smarowanie jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłowe działanie turbosprężarki. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić, czy olej w pojeździe jest odpowiedniej klasy. Podczas montażu turbosprężarki ważne jest, aby układ olejowy był w pełni sprawny i został zalany przed rozruchem. Pominięcie tych czynności może później doprowadzić do przedwczesnej awarii.

W tym artykule Tom Wright, Product Manager w oddziale Melett UK, podkreśla kluczową rolę oleju dla prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki. Wright argumentuje, że istnieje wiele sposobów na to aby problemy z olejem mogły uszkodzić komponenty tubrbosprężarki i radzi jakie kroki może podjąć technik, aby temu zapobiec.

Zanieczyszczenie oleju 

Zanieczyszczony olej, jest jednym z głównych „zabójców” turbosprężarki i może ją zniszczyć na kilka różnych sposobów:
Podczas naprawy pojazdu, jeśli układ olejowy nie jest opróżniony, oczyszczony czy prawidłowo wymieniony, mogą w nim pozostać zanieczyszczenia z poprzedniej awarii, które mogą trafić do nowego oleju i spowodować przedwczesną awarię. – Jeśli zastosowano uszkodzony, lub niskiej jakości filtr oleju, jest to kolejna droga, którą zanieczyszczenia mogą przedostać się przez filtry i do układu olejowego – twierdzi Wright.

Warto dodać, że płynne zanieczyszczenia prowadzą do przedwczesnej degradacji oleju, która powoduje zwiększoną korozję czy nadmierne zużycie części. Degradacja oleju może również być spowodowana przez nadmierne temperatury oraz zbyt wydłużone okresy pomiędzy serwisami.

Jak więc zapobiegać zanieczyszczeniu oleju?

Jeśli turbo uległo awarii, ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie systemy olejowe są oczyszczone i wolne od wszelkich ciał obcych.

– Prostym sposobem zapobiegania wpływowi brudnego oleju na turbosprężarkę jest zachowanie szczególnej ostrożności przy wymianie oleju podczas serwisowania, aby zapobiec przypadkowemu zanieczyszczeniu – radzi Wright.

– Kluczowe jest również sprawdzenie zużycia silnika, które może pozostawić osady opiłków. (…) Coś, co należy zrobić, to wymienić lub wyczyścić rury wlotowe oleju oraz mikro filtry, ponieważ pomaga to zapobiegać przedostawaniu się wszelkich osadów do kanałów olejowych prowadzących do łożysk.

Podsumowując, warto serwisować pojazd co roku lub co 15 tys km, a także wymieniać olej zgodnie z instrukcją obsługi pojazdu. Regularne serwisowanie daje turbosprężarce największą szansę na dłuższą pracę.

Niewystarczające smarowanie

Niewystarczające smarowanie jest również znane jako brak smarowania. – Najczęstszą przyczyną niewystarczającego smarowania jest zatkanie przewodu doprowadzającego olej oraz mikro filtrów, uszkodzone lub pogięte przewody doprowadzające olej oraz braki zalewania nowej turbosprężarki. Do innych powodów niewystarczającego smarowania można zaliczyć również uszkodzoną lub zużytą pompę oleju lub nagromadzenie się szlamu i koksu w obudowie łożyskowań od wyłączania silnika na gorąco –  twierdzi Wright.

Na pytanie, jak zapobiegać problemom związanym z niewystarczającym smarowaniem, Tom Wright odpowiada: – Używanie odpowiedniej klasy oleju silnikowego określonego przez producenta silnika jest niezbędne, aby zapewnić turbosprężarce długotrwały cykl życia. Zastosowanie niewłaściwego gatunku może prowadzić do przegrzania lub niewystarczającego smarowania. (…) Podobnie, dostarczanie oleju ma kluczowe znaczenie dla turbosprężarki, dlatego ważne jest, aby technik zapewnił prawidłowy przepływ oleju. Zalanie turbosprężarki i układów olejowych przed rozruchem może zapobiec natychmiastowej awarii turbosprężarki. Przewody doprowadzające olej powinny być również czyszczone lub wymieniane w celu usunięcia osadów węglowych lub szlamu, które mogłyby ograniczyć przepływ oleju do systemu łożysk.

Warto uświadamiać kierówców, że powinni dać czas silnikowi na rozgrzanie się przed rozpoczęciem podróży i ostudzenie się po jej zakończeniu.

Wycieki oleju 

– Wycieki oleju to mit, jeśli chodzi o awarię turbosprężarki – komentuje Wright. – Największą przyczyną wycieków oleju jest środowisko, w którym znajduje się turbosprężarka. Zdarza się bardzo niewiele przypadków, w których wyciek oleju następuje z powodu problemu z komponentem lub jego produkcją – twierdzi Wright i dodaje: – Wycieki oleju mogą wystąpić, gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Dzieje się tak dlatego, że ciśnienie wewnątrz obudów jest niższe, co z kolei może prowadzić do powstania podciśnienia, powodującego wyciek oleju do obudowy turbiny. Gdy silnik zacznie pracować z normalną prędkością, ciśnienia zostaną przywrócone i wyciek ustanie.

Inne przyczyny, które mogą powodować wycieki oleju, to „przedmuchy silnika” i „przedmuchy skrzyni korbowej”. Oba skutkują tym samym – zwiększeniem ciśnienia w skrzyni korbowej. To wszystko wpływa na olej płynący do turbosprężarki w odpowiednim tempie, co działa jako ograniczenie w rurze powrotnej oleju, powodując wyciek oleju po stronie turbiny lub sprężarki.

– Wycieki oleju mogą wystąpić w wyważarkach VSR (wysokoobrotowych), ponieważ ciśnienia otoczenia wymagane do stworzenia uszczelnienia nie występują, gdyż nie stosuje się obudów. Może to wówczas wymuszać wypływ oleju zarówno ze strony sprężarki, jak i turbiny, sprawiając wrażenie wycieku. Jest mało prawdopodobne, aby taka sytuacja wystąpiła po zamontowaniu turbosprężarki w silniku –  dodaje Wright i radzi jak temu zapobiegać: – Jeśli chodzi o wycieki oleju, konieczne jest, aby technik samochodowy upewnił się, że układy dolotowy, wydechowy i powrotu oleju są wolne od wszelkich blokad lub ograniczeń, przed przejściem do sprawdzenia, czy nie ma nieszczelności w układzie wydechowym. Nie powinno się stosować silikonu na uszczelkach olejowych, ponieważ mogą się one łatwo odkleić i zablokować kanały olejowe. Dodatkowo, technicy powinni upewnić się, że filtr cząstek stałych (DPF) i katalizator nie są zatkane. 

Stosowanie właściwych uszczelek i o-ring’ów, a także montaż wyłącznie obudowy turbin i obudowy sprężarek o właściwym standardzie zmniejszy prawdopodobieństwo wycieku. 

– Na koniec technicy powinni zawsze sprawdzać prawidłowy poziom i ciśnienie oleju –  dodaje Tom Wright.

Źródło: Melett

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę