Najzimniejsza z barw

Maciej Blum
Maciej Blum
15.4.2016

Według raportu opublikowanego przez BASF kolor niebieski był najpopularniejszy w segmencie motoryzacyjnym w 2015 roku.

W samochodach sportowych żywe kolory robią duże wrażenie i mają przy tym długą tradycję wywodzącą się jeszcze z wyścigów samochodowych. W kontraście – samochody luksusowe, takie jak duże limuzyny i sedany, mają kolory stonowane i robiące wrażenie luksusowych, czyli czarne lub ciemne niebieskie, często wzbogacane efektami.
Florina Trost
Color Design BASF w Europie

Raport wskazuje na przykład na istotne różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku motoryzacyjnego w odniesieniu do kolorów. Im mniejszy samochód, tym szersza paleta kolorów, podczas gdy w większych samochodach klienci stawiają na efekty specjalne. W całej Europie wśród kolorów wybieranych do wykończenia auta króluje biały.
Od 2007 roku odsetek białych samochodów stale rośnie i obecnie stanowi aż 30%. Razem z czarnym, szarym i srebrnym, wykończenie monochromatyczne jest używane w 75% nowych pojazdów. O ile po tę paletę barw klienci sięgali w ostatnich latach z taką samą częstotliwością, istotne zmiany zaobserwowano w wyborach dokonywanych z palety barw chromatycznych. Tu wyraźnie widać, że najpopularniejszy na europejskich drogach jest niebieski i to w przypadku wszystkich rodzajów samochodów. Lakier w tym kolorze pokrywa 39% pojazdów. Często spotkamy także czerwony i brązowy, przy czym brązowy raczej na autach typu SUV, zaś czerwony na samochodach małych i kompaktach. Udział koloru czerwonego wynosi 27%, a brązów – 17%. Duża popularność brązu wpłynęła na beże, których udział wzrósł do 4%. Taki sam odsetek zanotowały zielenie, a fiolety pozostały na poziomie 2%. W pozostałej puli kolorów znajdują się intensywne żółcie, pomarańcze, złoty oraz inne intensywne kolory.
Kolory żywe i intensywne są używane przede wszystkim do lakierowaniasamochodów małych, a wraz ze wzrostem wielkości pojazdu rośnie udział koloru czarnego. I tak w przypadku małych samochodów wynosi on 14%, a w przypadku samochodów dużych – aż 34%.

Warto wiedzieć
Długa historia niebieskiego
Niebieski jest najzimniejszym z kolorów. Kojarzy się z otwartą przestrzenią, wodą, morzem, niebem. W starożytnej Grecji był symbolem najwyższego bóstwa – Zeusa, a w Rzymie Jupitera. Jest kolorem, który najpóźniej został wytworzony w sposób syntetyczny. Do tamtego czasu kolor niebieski uzyskiwano z kamienia lapis lazuli, którego cena była porównywalna z ceną złota. Kolor ten symbolizuje: wytrwałość, niezawodność, mądrość, lojalność, dynamizm, kreatywność i inspirację.

Kolor i efekty

Kolor to nie jedyny sposób na wyrażenie siebie – można także skorzystać z efektów specjalnych. Kolory achromatyczne, takie jak czarny, srebrny, biały oraz wszystkie odcienie szarości, „zachowują się” w sposób szczególny dzięki odpowiednio dopasowanym efektom specjalnym. – Geometria nadwozia zyskuje wizualnie, a kolory prezentują się w nowym świetle – wyjaśnia Mark Gutjahr, szef pionu Automotive OEM Color Design BASF w Europie. – Zamierzona interakcja pomiędzy kolorem a efektami specjalnymi sprawia, że kolory samochodowe stają się bardziej złożone i urozmaicone. Prace nad efektami specjalnymi będziemy prowadzić jeszcze przez kilka lat. Nie wyczerpaliśmy jeszcze możliwości, jakie one oferują.

W przypadku powłok lakierniczych można rozróżnić powłoki jednolite (solid) oraz powłoki z efektami takimi jak „metalic” czy „perła”. Za efekt „metalic” odpowiedzialne jest domieszanie do lakieru odpowiedniej ilości drobinek pyłu aluminiowego, a ze efekt perłowy odpowiadają już inne materiały przyczyniające się do rozszczepiania światła (płytki dwutlenku krzemu – SiO2 pokrytego dwutlenkiem tytanu – TiO2). Dzięki rozszczepianiu światła przez te miniaturowe kryształki uzyskuje się efekt zmiany barwy lakieru zależnie od kąta, z jakiego się na niego patrzy.
W 2015 roku ponad połowa (dokładnie 55%) wszystkich aut w Europie pokryta została lakierem metalicznym, a 16% – perłowym. Nadwozia blisko jednej trzeciej pojazdów, głównie małych aut, pokryto lakierem na bazie gładkiej.

Przez wiele lat różnicą w lakierze było tylko to, czy jest on metaliczny, perłowy czy gładki. Aktualnie można zauważyć bardzo dużą zależność od rodzaju efektu i koloru lakieru. Prace nad efektami specjalnymi będziemy prowadzić jeszcze przez kilka lat. Nie wyczerpaliśmy jeszcze możliwości, jakie one oferują.
Mark Gutjahr
Szef pionu Automotive OEM Color Design BASF w Europie

O Autorze

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę