Najnowsze innowacje BASF na JEC w Paryżu

10.3.2015

Jako dostawca i partner rozwoju w zakresie zastosowań kompozytów obejmujących poliuretany, żywice epoksydowe i tworzywa termoplastyczne,   BASF uczestniczy w "JEC Composites Show", które odbywają się w dniach 10-12 marca 2015 w Paryżu, Hala 7.2, stoisko F 51.

Bardzo lekkie słupy wykonane z Elastolit'u®,odporne na ekstremalne obciążenia

BASF prezentuje nowy rodzaj bardzo mocnego i odpornego na wiatr słupa wykonanego z systemu poliuretanowego Elastolit firmy BASF. Technologia ta już sprawdziła się w Chinach, a teraz dostępna jest także w Europie. Słupy te, oparte na technologii nawijania włókien, są znacznie lżejsze i co najmniej 2,5 razy bardziej odporne na wiatr od powszechnie stosowanych betonowych słupów sieci średniego napięcia. Dzięki ich niskiej masie – 12 metrowy słup kompozytowy waży tylko 250 kg - są łatwe w montażu i nie wymagają ciężkiego sprzętu do ich podnoszenia.

Wytrzymałość na zginanie jest co najmniej 2,5 razy większa w porównaniu do słupów betonowych, co pozwala na wydłużenie odległości między pojedynczymi słupami nawet do 120 metrów.

Słupy te udowodniły już swoją doskonałą odporność na wiatr podczas zeszłorocznego tajfunu „Rammasun” w Chinach. Tajfun zniszczył 70,000 słupów betonowych i metalowych, podczas gdy żaden ze słupów na bazie poliuretanu nie został naruszony i wszystkie nadal działają.

BASF prezentuje przykłady nowych zastosowań dla materiałów termoutwardzalnych i termoplastycznych w lekkich konstrukcjach w przemyśle motoryzacyjnym. Pozwala to na dalszą redukcję masy komponentów i emisji CO2. Zaprezentowany element strukturalny został wykonany metodą prasowania na mokro z użyciem systemu poliuretanowego Elastolit® RTM (RTM: formowanie żywicy) w eksperymentalnej formie odlewniczej. Użyty Elastolit® cechuje się szybkim utwardzaniem, bardzo dobrą impregnacją włókien oraz doskonałymi właściwościami zmęczeniowymi.

Dla MAI Qfast, projektu z udziałem Audi, BMW, Fraunhofer Institute for Chemical Technology i KraussMaffei w MAI Carbon Cluster, część ogólnej konstrukcji pojazdu została zoptymalizowana i wykonana przy użyciu różnych złożonych procesów produkcyjnych. Dwie części demonstracyjne można obejrzeć na stoisku BASF: wariant RTM generycznej konstrukcji podłogi wyprodukowanej z systemu epoksydowego Baxxodur; oraz wariant termoplastyczny ze zoptymalizowanym wzmocnieniem przeniesienia obciążenia, wykonanym z UltratapeTM firmy BASF - systemie opartym na włóknie węglowym wykorzystującym taśmę jednokierunkową. W obu przypadkach optymalizacja wykonana przy użyciu narzędzia do symulacji Ultraslim® firmy BASF była kluczem do osiągnięcia kompromisu pomiędzy specyfikacją podzespołu a oszczędnością masy.

Zatem, podczas gdy Ultrasim® firmy BASF okazał się już być cennym narzędziem projektowym dla systemu kompozytu termoplastycznego o wzmocnionych włóknach ciągłych UltracomTM, to teraz został on również rozszerzony na procesy reakcyjne, takie jak RTM.

Spoiwo Novel Acrodur® pomaga tworzyć efektywne kosztowo, lekkie kompozyty samochodowe o zintegrowanych funkcjach oraz większym udziale włókien naturalnych

BASF wprowadza nowe spoiwo - Acrodur® Power 2750 X. Produkt jest przeznaczony do produkcji kompozytów z włókien naturalnych dla lekkich zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym, takich jak panele wewnętrzne drzwi lub półki samochodów. Jako niskoemisyjna alternatywa żywic reaktywnych opartych na formaldehydzie, ACRODUR Moc 2750 X nadaje wysoką stabilność mechaniczną kompozytom włóknowym. Jednocześnie, produkt ten zapewnia możliwość obróbki termoplastycznej oraz, w przeciwieństwie do tradycyjnych spoiw termoplastycznych na bazie polipropylenu, pozwala na zastosowanie do 75 procent włókien naturalnych w elementach lekkich. Ponadto można jednocześnie przeprowadzać formowanie włókien naturalnych półfabrykatów z laminatu zbrojonego oraz wstrzykiwanie elementów funkcjonalnych i strukturalnych z tworzywa Ultramid® firmy BASF.

Na targach JEC Composites Show BASF zaprezentuje funkcjonalizowane lekkie kompozyty z włókien naturalnych oparte na Acrodur Power 2750 X.

Niskoemisyjne spoiwa Acrodur są stosowane do wzmacniania kompozytów z naturalnych włókien, zanim te zostaną przetworzone w elementy odlewane. Są również stosowane w produkcji wysokiej jakości lekkich elementów dla przemysłu meblowego i samochodowego.

Ostatnio, spoiwo Acrodur 950 L otrzymało nagrodę za innowacyjność od JEC, międzynarodowej sieci branży kompozytowej. Francuski dostawca branży motoryzacyjnej – Faurecia - użył produktu BASF do opracowania lekkiego kompozytu o dużej stabilności mechanicznej w celu wzmocnienia długich włókien lnianych.

Rozwiązania dla przemysłu wiatrowego z systemem żywic epoksydowych Baxxodur ® oraz z piankami strukturalnymi PET (politereftalan etylenu) Kerdyn®

Kolejnym punktem targów będzie gama rozwiązań firmy BASF dla branży wiatrowej obejmująca system żywic epoksydowych Baxxodur® oraz pianek strukturalnych PET (politereftalan etylenu) Kerdyn® , które uwzględniają trend zwiększania wymiarów elementów oraz obejmują wiele procesów produkcyjnych. System Baxxodur® dla kompozytów bazuje na kompleksowej ofercie firmy BASF w zakresie środków utwardzających opartych na aminie, które nie mają sobie równych w branży. Pianka strukturalna Kerdyn® PET (politereftalan etylenu) łączy dobre właściwości mechaniczne z szeroką kompatybilnością procesową. Dzięki wysokiej odporności chemicznej i odporności na temperatury zwiększa stabilność łopat wirnika.

Więcej informacji na temat firmy BASF można znaleźć na stronie internetowej: www.basf.com.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę