Mercedes AMG Project ONE – moc Formuły 1

Mercedes AMG Project ONE – moc Formuły 1 Daimler AG

Jak przenieść rozwiązania Formuły 1 na zwykłą drogę? Postarali się o to inżynierowie Mercedesa, którym udało się zastosować najnowocześniejsze i najbardziej wydajne hybrydowe technologie bolidów w modelu Mercedesa-AMG Project ONE. Projekt ten jest zwieńczeniem 50-letniej historii serii AMG. Ten wyczynowy samochód charakteryzuje się mocą ponad 1000 KM i osiąga maksymalną prędkość powyżej 350 km/h. Łączy ze sobą sportowy charakter z przystosowaniem do codziennej eksploatacji. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

W Mercedesie-AMG Project One, zastosowano jednostkę napędową High Performance Plug-in-Hybrid, która pochodzi bezpośrednio z Formuły 1. Została ona opracowana przez zespół specjalistów, zajmujących się na co dzień ulepszaniem technologii Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Wprowadzili oni ciekawe rozwiązanie współpracujących ze sobą silników, z których jeden jest spalinowy z turbodoładowaniem, a cztery napędzane są elektrycznie.

Silnik V6 o pojemności 1,6 litra osiąga do 11 000 obrotów na minutę

Aby poprawić osiągi samochodu, sprężyny zaworowe zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Napęd został ustawiony bezpośrednio przed tylną osią. Silnikowi spalinowemu umożliwiono uzyskanie prędkości obrotowej na poziomie 11 000 obr./min. Liczba ta przekracza możliwości jakiegokolwiek pojazdu dopuszczonego do ruchu na drogach publicznych. Dzięki zastosowaniu silnika spalinowego V6 o pojemności 1,6 litra, z bezpośrednim wtryskiem i wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem, auto szczyci się prawdziwie sportowymi osiągami. Jednakże dostosowując samochód do warunków ruchu drogowego, a także, aby móc tankować go dostępną na stacjach benzyną Super plus, prędkości obrotowe zostały utrzymane poniżej poziomu spotykanego w bolidach Formuły 1.

Rewolucyjna technika przedniej osi

Silniki elektryczne umiejscowione na przedniej osi charakteryzują się prędkością obrotową na poziomie 50 000 obr./min. Sprężarka zainstalowana jest w optymalnej pozycji względem strony ssącej oraz wydechowej silnika, zapewniając dodatkową moc. Napędzana jest ona silnikiem elektrycznym, a jej prędkość obrotowa osiąga 100 000 obr./min. Jednostka ta napędowa w Formule 1 nosi nazwę  Motor Generator Unit Heat i oznacza się ją skrótem  MGU-H. Dzięki zastosowanej technice napędu elektrycznego na przedniej osi, możliwe jest przyspieszenie i wyhamowanie każdego koła oddzielnie. Dlatego też uzyskuje się tu lepszy rozkład momentu obrotowego, uzyskując wysoką dynamikę jazdy.

Automatyczne przełączanie z silnika elektrycznego na spalinowy

W momencie ruszania, aktywowane są silniki elektryczne na przedniej osi, wspierane silnikiem umiejscowionym na wale korbowym podczas krótkotrwałego przyspieszania. Naciskając jednak mocniej pedał gazu, włącza się silnik spalinowy V6, by wraz ze wzrostem obrotów, osiągnąć swoją pełną moc. Wybierając funkcję RACE START, można uzyskać niezwykłe przyspieszenie – 200 km/h w niecałe 6 sekund. Zdejmując nogę z gazu, auto przechodzi na napęd elektryczny, a podczas hamowania rekuperacyjnego zostaje odzyskane 80% wydatkowanej energii, które zostaje przekazane do akumulatora.

Skrzynia biegów o 8 przełożeniach

Skrzynia biegów w Mercedesie-AMG Project One została stworzona dla tego właśnie modelu. Posiada 8 przełożeń i jest sterowana hydraulicznie. Można kierować nią manualnie, bądź przełączyć w tryb automatyczny. Układ hamulcowy charakteryzuje się ceramicznymi tarczami o optymalnej masie. Cechuje go nowoczesność, wysoka wydajność i stosunkowa lekkość. Pozwala to na zmniejszenie ciężaru części, co ma swoje przełożenie na zwrotność i dynamiczną jazdę.

Zawieszenie wielowahaczowe typu push-rod

Kolumny zawieszenia wielowahaczowego typu push-rod zamontowano poprzecznie do kierunku jazdy. Nowoczesny układ sprężyny i amortyzatora przeciwdziała przechyłom podczas gwałtownych zwrotów w trakcie jazdy, zapewniając wysoki komfort przemieszczania się. Zestawienie to dobrane jest pod kątem sportowego charakteru samochodu, dokładnego wyważenia oraz intuicyjnego prowadzenia. Dynamikę auta dodatkowo zwiększa zastosowanie napędu na cztery koła oraz wykorzystanie wektorowania momentu obrotowego.

Model Mercedesa-AMG Project ONE to przykład niezwykle wysokiej wydajności napędu hybrydowego typu plug-in, a także ulepszenia układów zawieszenia oraz elektroniki wewnątrz pojazdu. Zastosowanie rozwiązań wziętych z technologii opartej na Formule 1 sprawia, że samochód ten to prawdziwy rarytas w świecie aut o charakterze sportowym.

Galeria artykułu

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę