Maciej Blum: Rynek olejów silnikowych

Maciej Blum
1.4.2015

Oleje silnikowe stanowią około połowy wszystkich produktów smarowych oferowanych w naszym kraju. W 2013 roku sprzedano około 95 000 ton olejów silnikowych z czego połowa trafiła do pojazdów osobowych. Jest to najsłabszy wynik w ciągu ostatnich 7 lat. Rekordowym rokiem był 2007, kiedy wielkość rynku osiągnęła prawie 108 000 ton.

Rynek olejów silnikowych systematycznie się kurczy, mimo zwiększającej się liczby samochodów poruszających się po polskich drogach. Z jednej strony jest to efekt coraz nowocześniejszych konstrukcji silników nie wymagających tak częstych wymian, ale specjaliści uważają, że jest jeszcze jeden powód kurczenia się tego rynku. Otóż obwiniają oni przepisy akcyzowe i wzrost nielegalnego obrotu olejami, co wpływa na statystyki, ponieważ jest nie do skontrolowania.

Według specjalistów polski rynek olejowy i związane z nim przepisy akcyzowe są ewenementem na skalę europejską, ponieważ tylko w Polsce i we Włoszech olej silnikowy obciążony jest akcyzą, która ma wpływ na spadek sprzedaży, ponieważ mocno zawyża cenę oleju i prowadzi do powstawania nielegalnego importu z innych krajów europejskich. W przypadku pojedynczego opakowania oleju różnica cenowa jest niewielka, ale już w przypadku sprowadzenia cysterny oleju można mówić o oszczędności na poziomie 20 tysięcy złotych przy aktualnej stawce akcyzowej na poziomie 1180 złotych za tonę oleju.

Maciej Blum, redaktor naczelny "autoEXPERTA"

O Autorze

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę