Jak zarejestrować, naprawić i umyć auto w dobie koronawirusa?
Koronawirus jest nadal obecny w naszej przestrzeni publicznej, a doniesienia o nim zdobywają czołówki wielu mediów. Większość z nas przywykła już do zmian w codziennym dostępie do niektórych produktów i usług, ale co zrobić, jeśli musimy zadbać o nasze auto w czasie, kiedy niektóre stacje, salony i punkty obsługi są nieczynne. Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, motocyklowych i wyposażenia warsztatów, przygotował krótki przewodnik dla kierowców.
Rejestracja pojazdów
Jeśli zdecydujemy się na sprowadzenie pojazdu z zagranicy będziemy mieli zdecydowanie więcej czasu na jego zarejestrowanie. Najnowsza Ustawa wydłuża ten okres z 30 do 180 dni. Zmiana ta obowiązuje do końca 2020 roku. Co więcej - ostatnie Rozporządzenie Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. cofa ograniczenia w pracy urzędów komunikacji w Polsce. Od 22 kwietnia 2020 r. rejestrowane są wszystkie samochody, zarówno nowe, jak i używane, w przypadku których możliwość zarejestrowania w ciągu ostatnich tygodni niemal w całym kraju ustała. Zgodnie z planami odbywać się to będzie bez kontaktu z interesantami (np. poprzez specjalne skrzynki kontaktowe do wymiany dokumentów).
Przeglądy techniczne
W kłopotliwej sytuacji znaleźli się Ci z nas, którym zbliża się właśnie termin przeglądu technicznego pojazdu. Zgodnie z treścią Ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciele pojazdów mają obowiązek zachować bezwzględną ciągłość w wykonywaniu badań technicznych. Zgodnie z zasadami nie ma możliwości, aby przełożyć przegląd techniczny pojazdu. Z drugiej strony właściciele stacji kontroli pojazdów mają prawo zamknąć stacje, jednak w takiej sytuacji muszą o tym poinformować lokalne Starostwo Powiatowe. Kierowca musi wówczas znaleźć inną otwartą SKP np. sprawdzając jej dostępność np. na odpowiedniej stronie www. Przed udaniem się na przegląd warto wcześniej upewnić się telefonicznie, czy diagności pracują.
Z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury we współpracy m.in. z Instytutem Transportu Samochodowego oraz Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów powstał Wykaz dobrych praktyk dla Stacji Kontroli Pojazdów. Mają one na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa wśród przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, diagnostów, a także kierowców i posiadaczy pojazdów. Zgodnie z jego treścią należy ograniczyć do minimum kontakt kierowcy z osobą wykonującą przegląd m.in. oczekując na swoje badanie techniczne w pojeździe i pozostając w nim podczas badania wykonując jednocześnie wszystkie polecenia diagnosty. Wskazane jest, aby opłaty za badania techniczne były wnoszone w formie bezgotówkowej.
Naprawy samochodów
Warsztaty samochodowe nadal funkcjonują, a ich działalność nie została na ten moment w żaden sposób zakazana. Obowiązują w nich jednak zaostrzone środki bezpieczeństwa. Rozporządzenie Rady Ministrów z 31 marca 2020 r. w wprowadza ograniczenia w funkcjonowaniu salonów samochodowych i serwisów naprawczych. Przy jednym stanowisku obsługi (oddalonym od siebie o co najmniej 1,5 metra) mogą przypadać maksymalnie trzy osoby. Od 4 maja nie obowiązują już godziny seniorów (od 10 do 14). Dodatkowo od 2 kwietnia wszystkie salony i serwisy są zobowiązane zapewnić klientom rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk oraz muszą zdezynfekować po każdym kliencie stanowisko obsługi.
Stając przed dylematem, czy powinniśmy pojechać do warsztatu samochodowego należy przede wszystkim zachować spokój i zdrowy rozsądek. Ogólna panika, związana z obecnym stanem epidemiologicznym sprawia, że niektórzy użytkownicy pojazdów zaniedbują naprawy, co często powoduje, że drobna usterka staje się awarią. – W taki sposób możemy doprowadzić do poważnych uszkodzeń naszego auta i zwiększyć koszt naprawy nawet kilkukrotnie. Ponadto poruszając się niesprawnym pojazdem, którego naprawy unikamy, stwarzamy często realne zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Warto więc rozważnie podejmować decyzje i jeśli istnieje realna potrzeba naprawy samochodu, którym musimy jeździć, powinniśmy to zrobić jak najszybciej – mówi Leszek Zegrodnik, Dyrektor Działu Współpracy z Warsztatami Auto Partner.
Wymiana opon
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Zdrowia dozwolona jest wymiana opon zimowych na letnie przez osoby, którym samochody niezbędne są do wykonywania pracy lub zaspokajania bieżących potrzeb życiowych. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Związek Dealerów Samochodów interweniowały w tej sprawie po pierwszych doniesieniach o karaniu kierowców mandatami za wizyty u wulkanizatorów.
Myjnie samochodowe
Przepisy w sposób bezpośredni nie zabraniają mycia auta np. w myjni samoobsługowej. Co prawda przyglądając się bliżej zapisom zawartym w specustawie można uznać, że wyjazd do myjni samochodowej nie jest jedną z niezbędnych spraw życiowych, jednak w praktyce zdarzają się sytuacje, w których pojazd pilnie wymaga umycia mającego swoje uzasadnienie. Jeśli nasz pojazd jest silnie zabrudzony, a jego tablice rejestracyjne są nieczytelne to podróżując nim stwarzamy zagrożenie w ruchu i narażamy się na mandat. Uzasadnioną czynnością będzie też mycie auta w przypadku, gdy zawodowo wozimy w nim innych ludzi i chcemy zdezynfekować je ze względów bezpieczeństwa i dla zachowania higieny. Mycie będzie też konieczne w celu utrzymania w należytym stanie samochodu służbowego należącego do floty naszego pracodawcy. Osoba myjąca taki pojazd w świetle prawa robi to w ramach wykonywania swoich czynności zawodowych.
Źródło: Auto Partner