Jak wybrać najlepsze amortyzatory do pojazdów użytkowych

Jak wybrać najlepsze amortyzatory do pojazdów użytkowych Driv/Monroe
7.4.2022

Dlaczego technologia Monroe Magnum zyskała taką popularność wśród operatorów flot i mechaników zajmujących się pojazdami użytkowymi? Oto krótki przegląd kilku „wewnętrznych” zalet tych jednostek.

 

Technologia zaworowa blow-off

Amortyzatory Monroe Magnum zawierają technologię blow-off, która pomaga zapewnić lepszą kontrolę i stabilność pojazdu poprzez generowanie większych sił przy niskich prędkościach tłoka. Tym samym minimalizuje kołysanie nadwozia. Jednocześnie zawór blow-off utrzymuje te siły na komfortowym poziomie przy dużych prędkościach tłoka.

Technologia ta pomaga zapewnić bezpieczniejszą jazdę, ponieważ obydwa te działania minimalizują przechyły kabiny, a także polepszają prowadzenie i przyczepność pojazdu do drogi.

Działanie tego zaworu jest naprawdę bardzo proste: dyski o niskiej prędkości w układzie zaworowym wytwarzają większe siły odbicia niż w normalnym zaworze. Zapewnia to lepszą kontrolę przechyłów, ponieważ zawór szybciej i skuteczniej zatrzymuje ruch zawieszenia.

Funkcja blokady hydraulicznej

Wiele amortyzatorów Monroe Magnum zawiera również funkcję „blokady hydraulicznej”. Oto dlaczego ma to znaczenie: w pojazdach użytkowych z zawieszeniem pneumatycznym amortyzator pomaga ograniczyć skok zawieszenia, w tym nadmierne wydłużenie resoru pneumatycznego, co może spowodować kosztowne uszkodzenia.

Blokada hydrauliczna składa się z opatentowanego tłoka pomocniczego umieszczonego nad tłokiem zaworowym. Taka konstrukcja pomaga przenosić siłę mechaniczną przez całą średnicę tłoczyska, ale jej podstawową funkcją jest redukcja prędkości przy pełnym rozciągnięciu. Tak więc, gdy tłok blokujący przesuwa się do przedłużonej części łożyska, zwiększone ciśnienie hydrauliczne zmniejsza prędkość tłoczyska i minimalizuje kontakt metalu z metalem przy pełnym wysunięciu.

blokada hydrauliczna

Wulkanizowane tuleje gumowo-metalowe „Silent Blocks”

Amortyzatory Monroe Magnum zawierają tuleję montażową znaną jako „Silent Block”. Rolą tulei jest zapewnienie mocnego, elastycznego połączenia pomiędzy amortyzatorami a podwoziem przy jednoczesnym odfiltrowywaniu drgań. Wydajność i trwałość tego krytycznego elementu są bezpośrednio związane z jakością gumy użytej w procesie produkcyjnym oraz z tym, czy materiał ten został zwulkanizowany na tulei.

Zastosowanie niewłaściwego składu gumy może prowadzić do przedwczesnego zniszczenia tulei, prowadząc do zwiększonych wibracji i potencjalnie przyspieszonego zużycia opon i innych elementów. Tuleje łączone – technologia stosowana w amortyzatorach Monroe Magnum – zawierają gumę, która została wulkanizowana lub utwardzona na tulei. Ta konstrukcja jest bardziej odporna na zużycie i zapewnia lepszą izolację drgań oraz dłuższą żywotność.

Wysokiej jakości uszczelka olejowa

Wysokiej jakości uszczelka olejowa jest absolutnie niezbędna dla trwałości amortyzatorów. Awaria uszczelki może spowodować wyciek oleju hydraulicznego i/lub gazu z jednostki. Wadliwa uszczelka może również pozwolić na przedostanie się brudu, piasku i innych zanieczyszczeń do amortyzatora. Ten elastyczny element powinien być zaprojektowany tak, aby wytrzymać silne tarcie i wysokie temperatury. Amortyzatory Monroe Magnum są wyposażone w zaawansowane dwuwargowe, odporne na wysokie temperatury, uszczelki olejowe Viton zaprojektowane w celu zminimalizowania wycieków i wydłużenia żywotności nawet w najbardziej wymagających warunkach pracy. To ta uszczelka pozwala amortyzatorom Magnum zachować doskonałą wydajność w temperaturach do 200ºC.

Specjalnie opracowane oleje półsyntetyczne

Wybór odpowiedniego oleju do każdego amortyzatora do pojazdu użytkowego jest kluczowym czynnikiem, który zadecyduje o ich wydajności i trwałości. Amortyzatory Monroe Magnum posiadają specjalnie opracowane oleje półsyntetyczne, które zostały stworzone z myślą o wymagającym środowisku pracy. Inżynierowie Monroe dobierają odpowiedni olej dla każdego amortyzatora w oparciu o typ zaworu jednostki, średnicę wewnętrznych komór olejowych, przewidywane obciążenia pojazdu, zakresy robocze, długość skoku i inne kluczowe cechy.

tabela z parametrami olejów półsyntetycznych

Powlekane tłoki zaworowe

Amortyzator w samochodzie ciężarowym wykonuje średnio około 132 miliony cykli na każde 120 000 km. Ruch ten powoduje zużycie stykowe pomiędzy powierzchnią tłoka a ścianą komory roboczej. W szczególnym przypadku ten kontakt może powodować trwałe uszkodzenia na pierścieniu przeciwciernym, które następnie mogą zanieczyścić olej i spowodować jego wyciek.

Zużycie tłoka powoduje zmiany w siłach odbicia i ściskania amortyzatora, co skutkuje pogorszeniem przyczepności i stabilności ciężarówki. W niektórych sytuacjach może to również prowadzić do skrócenia żywotności opon.

Aby zmniejszyć to ryzyko, amortyzatory Monroe Magnum są wyposażone w tłoki, które są pokryte zaawansowanym i bardzo skutecznym materiałem przeciwzużyciowym.

Ochronna powłoka lakiernicza

Nawet zewnętrzna „skóra” amortyzatora – w tym wypadku ochronna powłoka lakiernicza – może być ważną cechą wyróżniającą. Należy pamiętać, że amortyzatory są często poddawane brutalnym warunkom zewnętrznym, takim jak sól drogowa i inne czynniki korozyjne. Amortyzatory Monroe Magnum są malowane podczas wysokiej jakości procesu elektrostatycznego, który przyciąga cząsteczki farby do wszystkich metalowych powierzchni, zapewniając doskonałe pokrycie, konsystencję i ochronę. Gdy obudowa amortyzatorów zostanie prawidłowo pokryta farbą, poddawana jest obróbce termicznej w celu dodatkowego utwardzenia.

ochronna powłoka lakiernicza amortyzatorów

Każdy amortyzator jest inny

Tak jak nie wszystkie amortyzatory są takie same, tak i pojazdy użytkowe mogą się znacznie różnić między sobą pod względem wymagań operacyjnych. Każdy ma również unikalną konfigurację konstrukcyjną: resory piórowe, resory pneumatyczne, wysokość, masa całkowita, moc silnika itp. Z tego ważnego powodu każdy amortyzator Monroe Magnum jest indywidualnie projektowany, aby spełnić wymagania odpowiedniej osi i pojazdu. Gwarantuje to, że każdy amortyzator zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy, z doskonałymi właściwościami hydraulicznymi dla danego zastosowania.

Jakich amortyzatorów używają producenci pojazdów użytkowych?

Odpowiedź na to pytanie może być doskonałym przewodnikiem w wyborze najlepszego amortyzatora zastępczego. Producenci pojazdów są niezwykle ostrożni w doborze części – i dostawców – stosowanych w każdym ich pojeździe. W końcu chodzi o reputację producenta OEM. Amortyzatory Monroe są montowane fabrycznie przez wielu wiodących w branży producentów samochodów ciężarowych, przyczep, autobusów, w tym BPW, Claas, CNH, Daf, Daimler, Dennis, Foden, GAZ, Hendrickson, ISRI, Leyland, Mercedes-Benz, Nissan , Renault, RVI, Setra, Volvo i Zetor.

Więcej informacji: https://eu.monroe.com/pl-pl/blog/select-the-best-commercial-vehicle-shocks.html

 

Artykuł sponsorowany DRiV

DRiV Incorporated

DRiV Incorporated

Ferodo od ponad wieku współpracuje razem z producentami samochodów. Klocki hamulcowe o zerowej zawartości miedzi, zbudowane do montowania ich w określonym kierunku, dzięki czemu spada poziom wibracji i hałasu w czasie eksploatacji klocków to tylko jedna z wielu innowacji. Dla Ferodo ważna jest przyszłość, dlatego projektuje części dla samochodów elektrycznych.

Moog – specjalista w produkcji elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Przeguby kulowe, drążki osiowe i końcówki drążków kierowniczych słyną z podwyższonej trwałości, a także wytrzymałości. Dzięki temu zapewniają precyzyjne wyczucie układu kierowniczego przez cały okres użytkowania elementów.

Monroe – ciesząca się wysokim zaufaniem firma z przemysłu motoryzacyjnego. Od ponad stu lat dostarcza mechanikom i właścicielom pojazdów światowej klasy amortyzatory, kolumny zawieszenia oraz elementy układu kierowniczego. Produkty specjalnie opracowane dla samochodów osobowych, lekkich ciężarówek, SUV-ów, autobusów, furgonetek i pojazdów użytkowych.

Oferta:

Ferodo jest uznanym producentem tarcz i klocków hamulcowych. Te doceniają je kierowcy wyścigowi, zespoły kartingowe, kierowcy ciężarówek i użytkownicy samochodów osobowych. Od profesjonalnych klocków hamulcowych do wyścigówki po bębny hamulcowe. Tutaj znajdziesz wszystko, co potrzebne do układu hamulcowego.

Moog – oferuje zestawy naprawcze elementów zawieszenia do samochodów osobowych. Dodatkowo specjalizuje się w dostarczaniu wysokiej klasy łożysk kół, układów zawieszenia i układów kierowniczych. Kluczowe dla firmy Moog są również pojazdy ciężarowe. W tej kategorii produktów znajdują się precyzyjne zaprojektowane oraz wytrzymałe drążki reakcyjne i drążki kierownicze do pojazdów ciężkich.

Monroe słynie przede wszystkim z amortyzatorów do większości samochodów osobowych, sprężyn zwojowych i elementów układu zawieszenia. Pojazdy ciężarowe mają wiele referencji. Od amortyzatorów kabiny i siedzeń w pojazdach ciężarowych oraz autobusach, po amortyzatory osi dla autobusów i ciężarówek.

Profil Firmy

DRiV Incorporated