Finał konkursu Mechanik Roku 2025 Ford Polska rozstrzygnięty
Ford PolskaW dniu 5 listopada 2025 Centrum Szkoleniowe Ford Polska w Kajetanach (Nadarzyn) było miejscem rozstrzygnięcia Olimpiady Serwisowej, podczas której rywalizowano o tytuł Mechanika Roku Ford Polska.
Kto stanął na podium w tym roku?
Do rywalizacji, półfinału i finału przystapiło 12 mechaników z Autoryzowanych Serwisów Forda w Polsce, którzy wcześniej zakwalifikowali się przechodząc przez sito pierwszego etapu, w którym w zdalnych testach, przygotowanych przez inżynierów Forda, brało udział aż 66 uczestników.
W tym roku zwycięzcą został Andrzej Chojke z Euro Car Gdynia, drugie miejsce zajął Jarosław Domaruk z Auto Hobby Białystok, a trzecie – Jacek Lewandowski z Bemo Motor Ustowo.
źródło: Ford PolskaNa wygranych – oprócz prestiżowego tytułu – czekały atrakcyjne nagrody, w tym główne – vouchery RTV AGD za miejsca na podium. Dla wszystkich finalistów przygotowano gadżety Forda: ubrania, torby, latarki oraz akcesoria ze sklepu marki do pielęgnacji zewnętrznej i wewnętrznej samochodów.
Konkurs Mechanik Roku jest motywacją dla mechaników i dilerów do rozwijania swojej wiedzy w zmieniającym się obrazie motoryzacyjnego świata. Nowe technologie, nowe napędy i coraz więcej elektroniki pokładowej zmusza mechaników do pogłębiania wiedzy, którą mogą wykazać się podczas zawodów. Dla nas to również możliwość docenienia ich wkładu w samodoskonalenie, co jest o tyle ważne, że mechanicy najczęściej nagradzani są w zaciszu – mówi Jacek Snopkowski, dyrektor działu technicznego z Ford Polska.
Jak przebiegała rywalizacja?
W półfinale mechanicy musieli rozwiązać 12 zadań praktycznych lub teoretycznych, które zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza obejmowała zagadnienia związane z mechaniką, druga z elektroniką i elektryką. Każdy z 12 półfinalistów przeszedł ścieżkę wszystkich zadań i trzech z najlepszą oceną ogólną dostanie się do finału.
źródło: Ford PolskaFinał to zadania praktyczne, ale na jeszcze wyższym poziomie. Każdy z uczestników zmierzył się równolegle z tym samym zagadnieniem i tym samym modelem pojazdu, którym była Puma z napędem spalinowym. Szybkość wykonania zadania nie ma znaczenia, a czas był limitowany do 1,5 godziny.
W tym roku zdecydowanie postawiono na praktykę i jest dużo mniej zagadnień teoretycznych. W zeszłym roku całe zmagania półfinałowe odbywały się w formie teoretycznych testów, na które odpowiadaliśmy na ekranie komputera. Teraz to tylko niewielka część zadań. Uważam, że to zmiana na lepsze. Nie ma nic ważniejszego dla mechanika, od działania praktycznego, na żywym organizmie – mówi Leszek Nowak, półfinalista ubiegłorocznej edycji konkursu, który w tym roku przyjechał kibicować startującemu koledze z serwisu Multexim Katowice.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Centrum Szkoleniowe Forda w Nadarzynie
W sieci 62 Autoryzowanych Serwisów Forda zatrudnionych jest około 400 mechaników. Są oni na bieżąco szkoleni z nowych technologii i objęci kompleksowym programem podnoszenia kwalifikacji nie tylko tych diagnostycznych, ale także praktycznych napraw wszystkich elementów samochodu.
źródło: Ford PolskaTo właśnie w ośrodku szkolenia w Nadarzynie przeprowadzane są kursy doskonalenia wiedzy teoretycznej i praktycznej wiedzy technicznej oraz standardów wiedzy technicznej.
– Pierwszy ośrodek szkoleniowy Ford Polska powstał już w 1993 roku, co pokazuje jak wielką wagę przywiązujemy do odpowiedniego wyszkolenia wszystkich pracowników Autoryzowanych Stacji Obsługi. Ale nie tylko – od pewnego czasu ośrodek w Nadarzynie to także miejsce szkoleń nauczycieli ze szkół, które współprcują w Ford Polska. To właśnie oni przekazują ją dalej swoim uczniom, którzy mają praktyki w ASO Forda. Jak zatem widać myślimy także o przyszłości – uzupełnia Jacek Snopkowski.
Źródło: Ford Polska








