Dlaczego kontrola i regulacja geometrii jest ważna?

Dlaczego kontrola i regulacja geometrii jest ważna? Precyzja-Technik
9.9.2022

Każda naprawa zawieszenia, wymiana amortyzatorów czy jakiegokolwiek innego elementu zawieszenia powinna kończyć się kontrolą i ewentualną korektą geometrii. Co ciekawe, niekiedy sposób mocowania nowych samochodów na lawetach podczas dostawy do dealera powoduje, że już auta wprost z salonu nie mają prawidłowej geometrii zawieszenia.

Kontrola geometrii i jej regulacja przy odpowiednim podejściu do klienta oraz do samej usługi stwarzają duże możliwości kompleksowej obsługi oraz zarobku. Jak jednak nakłonić klienta do regularnej kontroli geometrii? Co zrobić, żeby ta usługa była czymś więcej niż tylko sytuacją wymuszoną przez okresowe badanie techniczne pojazdu?

Pomiar układu jezdnego pojazdu i jego regulacje są jedną z podstawowych dziedzin działalności w branży motoryzacyjnej, które w połączeniu z innymi oferowanymi usługami powinny generować dodatkowe obroty w firmie. Niestety nie zawsze posiadanie odpowiedniego stanowiska diagnostycznego oraz nowoczesnego urządzenia do pomiaru geometrii kół daje oczekiwane korzyści czy też nawet zwrot poniesionych kosztów na inwestycję. W takiej sytuacji właściciele tych warsztatów poszukują odpowiedzi na pytanie, co leży u podstaw takiego stanu rzeczy.

Według mojej oceny przyczyn należy szukać m.in. w braku ogólnie pojętej „pracy nad klientem” oraz w szczątkowym wykorzystywaniu szerokich możliwości pomiarowych urządzenia. Są to zagadnienia w dużej części ze sobą powiązane. Część „diagnostów” poznała bowiem swoje urządzenia jedynie w stopniu podstawowym, ograniczając się tym samym do podstawowych czynności oraz rozwiązywania tylko ogólnych problemów. To wprost przekłada się na poziom oferowanej usługi i w konsekwencji często kończy się utratą zaufania klienta co do możliwości właściwego zdiagnozowania usterek jego pojazdu przez warsztat.

Obecnie dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań pomiar geometrii kół możliwy jest w bardzo krótkim czasie w pełnym zakresie parametrów układu jezdnego, w tym ewentualnych powypadkowych uszkodzeń zawieszenia.

Pomiary parametrów – takich jak promień zataczania, rozstaw osi, rozstaw kół, nierównoległość osi, śladowość kół czy też przekątne pojazdu – dostarczają pełnej informacji o skomplikowanych przemieszczeniach i uszkodzeniach elementów zawieszenia.

Dzięki tak zaawansowanej technologii pomiarowej możemy nie tylko diagnozować pojazd w pełnym zakresie geometrii kół i jego osi, ale także wykonywać niestandardowe metody regulacji parametrów, np. poprzez repozycjonowanie elementów zawieszenia. Kolejnym pomysłem na szersze wykorzystanie urządzeń do pomiaru geometrii kół może być ich rozbudowa o moduły do kalibracji systemów ADAS.

Często właściciele warsztatów nie są świadomi tego, jak szerokie i różnorodne możliwości mają ich urządzenia. Zrozumienie tego to pierwszy krok do zdefiniowania możliwości warsztatu, zbudowania oferty zorientowanej na klienta i w następstwie tego – wybór narzędzi i metod marketingowch kierowanych do grupy docelowej. Możliwości jest naprawdę wiele. Należy wybrać takie, które przyniosą sukces. Może to być reklama internetowa, działania SEO, a także działania reklamowe w mediach społecznościowych.

Podstawową, a może najważniejszą częścią działań marketingowych powinna być wspomniana wcześniej „praca nad klientem”. Każdy klient po przeprowadzeniu pomiaru i regulacji geometrii kół w jego pojeździe powinien otrzymać wydruk protokołu pomiarowego wraz ze stosownym, obszernym wyjaśnieniem stanu pojazdu. Czasami są to niemiłe informacje, ale tylko w ten sposób zbudujemy pozytywne relacje z klientem. Odpowiedzialność za satysfakcję klienta spoczywa na każdym pracowniku firmy.

W moim przekonaniu tylko świadome i konsekwentne budowanie eksperckiego wizerunku firmy może stać się przyczynkiem do regularnej kontroli geometrii kół przez naszych klientów i do pozyskania nowych.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę