Co jest kluczowe w rozwoju elektromobilności w Polsce? Raport InsightOut Lab

Co jest kluczowe w rozwoju elektromobilności w Polsce? Rathaphon Nanthapreecha z Pexels

Według ankietowanych Polaków rozwój infrastruktury ładowania w nowych i starszych budynkach w miastach zwiększy zainteresowanie autami elektrycznymi. W ten sposób myśli blisko połowa z nas. To wyniki badania, przeprowadzonego przez InsightOut Lab na zlecenie Volkswagena.

  • Dostęp do ładowarki dla samochodu elektrycznego w miejscu parkowania znacząco zwiększa zainteresowanie zakupem takiego auta.
  • Zgodnie z Dyrektywą o Efektywności Energetycznej Budynków stacje ładowania będą wymagane zarówno w nowych, jak i starszych budynkach.

Ładowanie auta elektrycznego to obok ceny pojazdu kluczowy czynnik wpływający na decyzję o rozważaniu zakupu takiego samochodu. Kwestia ładowania i ceny aut będą najważniejsze dla rozwoju elektromobilności w nadchodzących latach. Dlatego w raporcie InsightOut Lab i marki Volkswagen sprawdzono, czy łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania może zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce?

Są co najmniej dwa powody, które sprawiają, że nie jest to tylko kwestia teoretyczna. Po pierwsze, w Unii Europejskiej trwa procedowanie zmian w Dyrektywie o Efektywności Energetycznej Budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). Kładzie ona nacisk m.in. na rozbudowę infrastruktury do ładowania aut elektrycznych w nowych i starszych budynkach oraz inwestycje w panele fotowoltaiczne. W praktyce będą to ułatwienia dla posiadaczy aut elektrycznych. Po drugie, prywatne panele słoneczne przeżywają prawdziwy boom w Polsce, a dla właścicieli „elektryków” stanowią one źródło darmowego „paliwa”.

Ładowarki w blokach kluczem do rozwoju elektromobilności?

Z raportu „Te udogodnienia zachęcają Polaków do rozważania auta elektrycznego”, przygotowanego przez InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że dostęp do prywatnej infrastruktury ładowania znacząco zwiększa zainteresowanie autami elektrycznymi. Różnica jest bardzo wyraźna i wynosi 12 punktów procentowych. Odsetek osób, które rozważają zakup „elektryka” rośnie z 17 do 29%, jeśli w miejscu pozostawiania auta na noc byłaby możliwość ładowania pojazdu. Z punktu widzenia badanych dostęp do ładowarki stanowi zatem argument wart zastanowienia, gdy mowa o rozważaniu zakupu auta elektrycznego. Odpowiedź na kolejne pytanie potwierdza ten wniosek.

Dostęp do infrastruktury ładowania „elektryków” zarówno w starszych, jak i nowszych budynkach mieszkalnych w miastach zdaniem 46% badanych zwiększy zainteresowanie Polaków pojazdami na prąd. Niemal co czwarty ankietowany nie ma w tej sprawie opinii. Natomiast blisko 1/3 uważa, że rozwijanie infrastruktury ładowania aut elektrycznych w blokach nie sprawi, że Polacy bardziej zainteresują się „elektrykami”.

Ladowarki_w_blokach Volkswagen

Źródło: Volkswagen

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę