Czujniki NOx od AS-PL
Firma AS-PL rozszerzyła ofertę o kolejne produkty. Do bazy złożonej z ponad 24 000 pozycji asortymentowych dodano 100 modeli czujników NOX, które można już zamawiać na stronie internetowej. Czym są sensory używane w układach SCR i dlaczego ostatnio stały się tak popularne? Poniższy tekst przybliża budowę i działanie czujników tlenku azotu.
Ekologia i układ SCR
Zanieczyszczenia powietrza to temat, który od wielu lat wywołuje spore kontrowersje. Wyniki badań Europejskiej Agencji Środowiskowej z 2022 r. jasno wskazują, że to właśnie transport drogowy, a dokładniej pojazdy z silnikiem Diesla, powodują największe zagrożenie. Jednym z najgroźniejszych związków, który przedostaje się do atmosfery, jest tlenek azotu. W reakcji z tlenem tworzy trujący dwutlenek azotu.
Według Komisji śledczej ds. pomiarów emisji w sektorze motoryzacyjnym każdego roku dwutlenek azotu powoduje 400 000 przedwczesnych zgonów w całej Unii Europejskiej.
Problem jest poważny, co zauważa również Parlament Europejski, który stale zaostrza wymogi dotyczące norm emisji szkodliwych tlenków azotu. Aby im sprostać, producenci szukają różnych rozwiązań. Jednym z nich jest montaż specjalistycznych systemów, które pomagają znacząco ograniczyć emisję trujących związków do atmosfery.
Jednym z takich systemów jest SCR (Selective Catalytic Reduction). Układ ten odpowiada za zmianę cząstek tlenku azotu na wodę i azot poprzez wstrzyknięcie roztworu AdBlue do katalizatora SRC. Jednym z elementów systemu są czujniki NOX montowane bezpośrednio w układzie wydechowym. Odpowiadają one za stałe mierzenie stężenia tlenków azotu w gazach spalinowych. Pozyskane dane przesyłane są do modułu i na ich podstawie kontroluje się pracę silnika oraz dozowanie AdBlue.
Źródło: AS-PL