Bosch rewolucjonizuje hamowanie: Udane testy systemu brake-by-wire

Sześć dni, ponad 3 300 km i różne strefy klimatyczne: zespół rozwojowy firmy Bosch pomyślnie zakończył testy nowego hydraulicznego systemu brake-by-wire na drogach publicznych. Co wyróżnia brake-by-wire? To rozwiązanie całkowicie eliminuje konieczność zastosowania mechanicznego połączenia między pedałem hamulca a układem hamulcowym. Zamiast tego, decyzja kierowcy o hamowaniu przekazywana jest w formie sygnału elektrycznego za pośrednictwem redundantnych przewodów. To całkowicie nowatorskie podejście bazuje na siłowniku pompy brake-by-wire i systemie ESP.
- Brake-by-wire całkowicie zastępuje mechaniczne połączenie między pedałem hamulca a układem hamulcowym przewodami elektrycznymi.
- Inżynierowie firmy Bosch pomyślnie zakończyli pierwsze testy systemu na drogach publicznych, pokonując trasę ponad 3 300 km przez różne strefy klimatyczne.
- Bosch otrzymał już zamówienia od różnych producentów pojazdów i planuje wprowadzenie systemu na rynek jesienią 2025 roku.
- Firma przewiduje, że do 2030 roku na całym świecie będzie 5,5 mln pojazdów wyposażonych w system brake-by-wire.
Jako lider w dziedzinie układów hamulcowych i kierowniczych, Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami typu by-wire dla obu tych obszarów. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Zalety systemu brake-by-wire firmy Bosch
Dzięki rezygnacji z mechanicznego połączenia nie ma już konieczności instalowania komponentów układu hamulcowego w ścianie grodziowej pojazdu. Zamiast tego mogą one być umieszczone w najbardziej optymalnym miejscu pod względem bezpieczeństwa podczas kolizji, komfortu akustycznego (NVH) oraz procesu produkcyjnego. Elastyczność w wyborze miejsca montażu siłowników hamulcowych eliminuje potrzebę tworzenia różnych wariantów dla pojazdów z kierownicą po lewej i prawej stronie.
Technologia „by-wire” umożliwia wprowadzenie nowych koncepcji pedałów hamulca, w których zmniejszono lub całkowicie wyeliminowano skok pedału, co pozwala na lepsze zagospodarowanie wnętrza pojazdu. Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Bosch opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego. Ponieważ zarówno siłownik by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie Bosch jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Udany test długodystansowy dostarcza cennych danych do dalszego rozwoju
System brake-by-wire jest rozwijany w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Abstatt, niedaleko Heilbronn. Podczas testu długodystansowego zespół pokonał trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji.
W oparciu o szeroko zakrojoną koncepcję bezpieczeństwa, firma Bosch złożyła wniosek i uzyskała zgodę na użytkowanie pojazdu testowego na drogach publicznych w kilku krajach.

– Cały zespół pracował nad tym wydarzeniem z niesamowitą motywacją. Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia. Nasz hydrauliczny system brake-by-wire działał bezbłędnie podczas całej podróży. Dzięki pierwszemu testowi długodystansowemu udowodniliśmy, że możemy bezpiecznie i skutecznie przenieść prawdziwy system brake-by-wire z toru testowego na drogi publiczne – powiedział Hagen Kuckert, kierownik projektu siłownika hamulcowego by-wire w firmie Bosch w Abstatt. – Podczas podróży wykonaliśmy tysiące operacji hamowania, uzyskaliśmy cenne dane na temat zachowania układu w różnych warunkach drogowych i porównaliśmy je z wcześniejszymi symulacjami. Wszystkie te informacje posłużą do dalszej optymalizacji naszego hydraulicznego systemu brake-by-wire.
Źródło: Bosch