BMW Group zainwestuje w nowe centrum testowania baterii

BMW buduje nowe centrum testowania baterii BMW

Sygnalizując swoje silne zaangażowanie w nieustanny rozwój e-mobilności, BMW Group zainwestuje około 100 milionów euro do 2026 roku w nowe centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf w Górnym Palatynacie, które zostanie zintegrowane z istniejącymi strukturami budowlanymi zakładu. 

Pierwsze efekty działań rozwojowych BMW Group w dziedzinie akumulatorów wysokonapięciowych zostaną uruchomione już w połowie 2024 roku. Od tego czasu, na łącznej powierzchni 8 442 m2, akumulatory wysokonapięciowe i inne komponenty elektrycznego układu napędowego dla przyszłych modeli BMW Group, będą testowane na bardzo wczesnym etapie rozwoju - na długo przed rozpoczęciem produkcji.

Lokalizacja BMW Group w Wackersdorf ma stać się głównym czynnikiem ułatwiającym transformację w kierunku elektromobilności – potwierdza kierownik zakładu Christoph Peters, dodając. – Nowe centrum testowania akumulatorów poszerzy fundamenty zakładu BMW Group w Wackersdorf. Obok zaopatrywania naszych zagranicznych zakładów, produkcji kokpitów, a od 2024 r. produkcji drzwi do modeli Rolls-Royce'a, stanie się on czwartym głównym obszarem działalności Wackersdorf. To z kolei wzmacnia przyszłą rentowność naszej lokalizacji.

Inwestycja o wartości około 100 milionów euro skupi się głównie na złożonej technologii stanowisk testowych i modernizacji istniejącej infrastruktury budynku niezbędnej do ich działania. Hala 80, znajdująca się na terenie zakładu, jest obecnie przebudowywana w tym celu: Ten budynek, który został pierwotnie zbudowany w latach 80. dla planowanego wówczas zakładu utylizacji, ma niezwykłą historię.

Teraz ten historyczny budynek stanie się symbolem elektrycznej przyszłości naszego zakładu – mówi Peters.

Prace konstrukcyjne już trwają, w tym instalacja nowej płyty podłogowej budynku. W połowie 2024 roku, wraz z oddaniem do użytku pierwszej sekcji, uruchomione zostaną tak zwane „testery baterii”. Z zewnątrz przypominają one duże, raczej niepozorne lodówki - jednak wewnątrz wykorzystują najnowocześniejsze technologie. Tutaj ogniwa baterii będą testowane przez całą dobę, na wczesnym etapie ich rozwoju. Zasadniczo wydajność elektryczna poszczególnych ogniw baterii jest określana podczas ładowania i rozładowywania w różnych warunkach. Pozwala to na symulację przypadków użycia, które będą istotne dla klientów w późniejszym czasie, na długo zanim opracowywany pojazd wyjedzie na drogę. Początkowo możliwe będzie równoległe testowanie kilkuset ogniw akumulatora. Po zakończeniu rozbudowy wydajność testowania osiągnie kilka tysięcy.

W końcowej fazie, począwszy od 2025 r., centrum testowe będzie również wykorzystywane do walidacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych BMW Group przed oficjalnym uruchomieniem produkcji seryjnej i zapewnienia wymaganej jakości premium. Obejmuje to poddawanie akumulatorów testom wibracyjnym i wstrząsowym, na przykład przy użyciu tak zwanych „wstrząsarek” - wysoce złożonych urządzeń testujących, których obecnie jest tylko kilka w całej Europie. Złożone wzorce jazdy, w tym cykle ładowania i rozładowywania, można również symulować w testach wytrzymałościowych. Testy takie są niezbędne do homologacji typu pojazdów elektrycznych. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie testów specyficznych dla danego kraju. Zdolność do przeprowadzania takich testów na wolnym rynku jest obecnie ograniczona - dlatego BMW Group tworzy własne możliwości dzięki nowemu centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf.

Źródło: BMW

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę