Bilans energetyczny

USI ITALA
14.9.2010
Kabiny lakiernicze należą do urządzeń, które zużywają bardzo dużo energii, a ich użytkowanie jest po prostu drogie. Aby to zmienić, firma USI ITALIA wprowadziła nowy system sterowania pracą kabiny. Dzięki niemu wszystkie procesy przebiegają w sposób zoptymalizowany energetycznie.

Cała tajemnica usprawnienia działania kabiny kryje się w sposobie sterowania jej pracą. W tym przypadku do sterowania kabiną użyty został Dotykowy pulpit sterowniczy DGTouch, wykonany
na bazie przemysłowego komputera PC i specjalistycznego oprogramowania zwanego d|g|t|2, opracowanego i produkowanego przez firmę USI ITALIA. To sterowanie zostało opracowane w celu zarządzania funkcjami kabin lakierniczych Chronotech i Multispeed.

Dopasowanie parametrów roboczych poprzedzone było wielomiesięcznymi testami pozwalającymi określić najbardziej wydajne energetycznie przebiegi pracy kabiny. I tak określono na przykład,
że są pewne zakresy pracy silników dmuchaw, w których występuje bardzo korzystny stosunek wydajności turbiny do energii pobieranej przez silnik. Takie zależności postanowiono wykorzystać
podczas sterowania całym oprzyrządowaniem kabiny.

Już podczas uruchamiania oprogramowanie poszukuje i automatycznie ustawia parametry zarządzające falownikami regulującymi prędkość poboru i wydechu powietrza oddzielnie dla każdej
fazy bez potrzeby jakiegokolwiek uczestnictwa personelu technicznego nadzorującego instalację. Te parametry są automatycznie dostrajane z uwzględnieniem specyficznych warunków instalacji (pył, roboty ziemne w pobliżu) pod warunkiem, że są one wykonywane zgodnie ze specyfikacjami producenta.

Oprogramowanie także poszukuje i automatycznie reguluje wszystkie parametry związane z ustawieniami palników, potrzebne do prawidłowego działania w trybie modulacji. W celu usprawnienia pracy i ewentualnej kontroli kabiny przez obsługę wszystkie czynności są wizualizowane za pomocą wykresów przedstawiających wzrost i stabilność temperatury.

Procedura automatycznego strojenia (AUTO-TUNING) zawsze gwarantuje optymalną konfigurację istotnych parametrów roboczych, takich jak parametry funkcjonalne falowników, spalanie i sterowanie
temperaturą. Sterowanie maszyny posiada zaprogramowane standardowy tryby pracy. Nie zawsze są one zgodne z aktualnymi wymaganiami lakiernika, więc przewidziana została możliwość wprowadzania
własnych procedur lakierniczych. Jest to realizowane przez menu programowania, które zostało ograniczone tylko do wprowadzania najbardziej koniecznych parametrów pracy, czyli ustawienia nawiewu i wyciągu, temperatury oraz czasu trwania.

W tej części także można zaprogramować ustawienie oświetlenia oraz konfigurację klap w części sufitowej, aby odpowiednio ukierunkować strumień przepływającego powietrza. Jest to funkcja
PowerFlow, pozwalająca na odpowiednie domykanie i otwieranie przysłon w suficie, tak aby odpowiednio skierować powietrze. Dodatkowo ma ona zastosowanie podczas suszenia i wygrzewania, kiedy różnica temperatur między częścią przypodłogową a sufitową w kabinie jest na tyle duża, że w części górnej może doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury i możliwego uszkodzenia lakierowanych elementów z tworzyw sztucznych.

Temperatura wewnątrz kabiny jest także sterowana automatycznie przez zawór modulacyjny palnika, co maksymalizuje efektywność palnika w trakcie wykonywania wszystkich faz roboczych. Sprawność palnika i jego efektywność nie zależą już od ustawień wprowadzonych przez ekipę techniczną lub różnych sezonowych warunków klimatycznych i pór roku.


 Automatyczna optymalizacja faz roboczych w połączeniu ze zmienną objętością powietrza pozwoliły bardzo wpłynąć na optymalizację wydajności kabiny oraz znaczne zmniejszenie zużycia energii.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę