Badania i dopuszczenie do użytku samochodowych źródeł światła
Jest wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze, a oświetlenie jest zdecydowanie jednym z nich. Rynek zalewany jest ogromną liczbą najróżniejszych produktów, również takich bez homologacji, niespełniających podstawowych wymagań. Wyjaśniamy, jaką drogę muszą przejść samochodowe źródła światła, by zostały dopuszczone do użytku, a ich działanie nie naraziło użytkowników na niebezpieczeństwo czy mandat.
Wszystkie halogenowe i ksenonowe źródła światła są badane według wytycznych zawartych w regulaminach Europejskiej Komisji Gospodarczej – R37 dla żarówek halogenowych oraz R99 dla źródeł wyładowczych.
W dokumentach tych opisane są wymagania dotyczące samej produkcji, warunków badania (tj. temperatury otoczenia, minimalnego czasu pracy źródła przed dokonaniem pomiarów, wyboru próbek do testów), jak i wartości parametrów elektrycznych, fotometrycznych i geometrycznych (napięcia pracy, mocy pobieranej, strumienia świetlnego, zawartości promieniowania UV, temperatury barwowej, położenia żarnika/łuku wyładowania czy rodzaju trzonka) wraz z odpowiednimi tolerancjami dla każdego typu źródła światła.
Jednostka otrzymująca homologację danego produktu jest zobowiązana do przeprowadzenia testu na określonej grupie losowo wybranych próbek z partii produkcyjnej i zapewnienia odpowiedniego dopuszczalnego poziomu zgodności określonego przez regulamin.
Posiadacz homologacji zobowiązany jest w szczególności prowadzić analizę wyników każdego rodzaju badań w celu sprawdzenia i zapewnienia stabilności charakterystyk wyrobów, określając przy tym margines na zmiany procesu produkcyjnego.
Pod kontrolą
Renomowani producenci oświetlenia stosują na swoich liniach produkcyjnych proces kontroli jakości produktu na każdym etapie powstawania. Dla każdego wytwarzanego źródła światła są dokonywane pomiary geometrii, jak i przeprowadzane testy funkcjonalne zapewniające spełnienie wymagań norm. Dzięki tak skrupulatnie przeprowadzanej kontroli produkty, które posiadają jakiekolwiek odchylenia, są na wczesnym etapie identyfikowane i odrzucane, a do klientów trafiają tylko te spełniające najwyższe wymagania.
Tylko czołowi producenci oświetlenia, którzy potrafią sprostać wymaganiom producentów samochodów, mogą oferować najwyższą jakość źródeł światła i sprzedawać je jako „oryginalne części zamienne”.
LED zamiast żarówki
Dziś bardzo popularne jest montowanie źródeł LED w reflektorach zaprojektowanych dla żarówek halogenowych. Mimo że LED-y mają wiele zalet, wciąż nie powstały normy homologacyjne, które by umożliwiały ich stosowanie na zewnątrz pojazdu. A takie przepisy byłyby bardzo potrzebne, bo różnorodność konstrukcji retrofitów jest ogromna i trudno ocenić, który produkt będzie bezpieczny. Na rynku można znaleźć LED-owe zamienniki, które w bardzo dobry sposób odwzorowują działanie żarówek halogenowych, a będąc bardziej precyzyjnymi, zapewniają na drodze bardzo zbliżony rozsył światła wraz z poprawną linią odcięcia i doświetleniem pobocza, nie powodując oślepienia innych użytkowników drogi. To sprawia, że ich zastosowanie jest przede wszystkim bezpieczne.
LED-y są poddawane bardzo wielu testom – zarówno tym sprawdzającym geometrię położenia elementu świecącego, jak i kompatybilność elektromagnetyczną oraz odprowadzanie ciepła z produktu. Retrofity są także badane pod kątem współpracy z fizycznymi reflektorami pod względem spełnienia wymagań dot. oświetlenia drogi (regulamin ECE R112).
Niemieckie aprobaty |
Na podstawie informacji firmy OSRAM