Układ klimatyzacji – Valeo odpowiada na pytania mechaników

Układ klimatyzacji – Valeo odpowiada na pytania mechaników Valeo
31.5.2022

Dlaczego skraplacze klimatyzacji są coraz mniejsze? Czy wydajność kompresora może być zmienna? Czy w nowym kompresorze znajduje się wystarczająca ilość oleju? Trenerzy techniczni firmy Valeo, wiodącego producenta elementów układu klimatyzacji, postanowili odpowiedzieć na te oraz inne pytania, zadane przez mechaników. Większość z nich dotyczy praktycznych problemów, napotykanych na co dzień w pracy warsztatowej.

 

Kto pyta nie błądzi

Trenerzy Valeo na co dzień zajmują się przeprowadzaniem szkoleń technicznych dla mechaników samochodowych. Podczas zajęć poświęconych kompresorom i skraplaczom uczestnicy często zadawali praktyczne pytania. Specjaliści postanowili zebrać najciekawsze z nich i udzielić odpowiedzi w trakcie webinaru online, tak aby jak najszersza grupa osób mogła skorzystać z tej wiedzy. Do przygotowania odpowiedzi wykorzystano kompetencje marki Valeo, jako dostawcy elementów układu klimatyzacji zarówno na rynek OE, jak i na aftermarket.

Jedno z najczęściej zadawanych w czasie szkoleń pytań, dotyczyło rozmiarów skraplaczy klimatyzacji. Dlaczego podzespoły te, spotykane w nowszych samochodach mają coraz mniejsze gabaryty?

Wraz z rozwojem technologii produkcji, możliwe stało się produkowanie skraplaczy mniejszych i cieńszych, a przy tym umożliwiających jeszcze lepsze chłodzenie czynnika. Mniejszy skraplacz pozwala także na ograniczenie ilości czynnika chłodniczego znajdującego się w układzie, co jest istotne dla producentów pojazdów (w związku ze wzrostem cen czynnika). Bardzo ważna dla producentów samochodów jest także ilość miejsca dostępna w przedniej części pojazdu. Mniejszy skraplacz oznacza więcej miejsca pod maską na inne komponenty. Oczywiście mniejsze gabaryty wiążą się także z mniejszą wytrzymałością skraplacza, co jest jednak konsekwencją konstrukcyjnych decyzji producentów pojazdów. Można więc powiedzieć, że downsizing ma swoje zalety, ale także i mankamenty.

 

Valeo

 

Część mechaników zadała także stricte serwisowe pytanie: Jak długo układ klimatyzacji może pozostać otwarty do atmosfery (bez gazu), aby nie było konieczności wymiany komponentów układu z powodu korozji?

Niestety na ten temat nie ma dokładnej informacji, która precyzyjnie określałaby, czy jest to pół godziny, 40 czy 20 minut. Zakłada się, że układ może być otwarty na czas naprawy, trudno jednak określić, ile może to trwać ze względu na brak możliwości przewidzenia warunków panujących w czasie naprawy. Kluczowym problemem jest oczywiście higroskopijność filtra osuszacza. Oznacza to, że wiąże on wodę z powietrza, a w przypadku, gdy zawilgotnieje, wilgoć znajdzie się w całym układzie, co doprowadzi do korozji kluczowych elementów układu.

 

Valeo

 

W warsztatowej praktyce, mechanicy często spotykają usterki, które można uznać za nietypowe. Przykładem jest pęknięcie kompresora klimatyzacji. Jeden z mechaników zapytał, czy po stwierdzeniu uszkodzenia obudowy kompresora, powinno się wymienić poza samym kompresorem także osuszacz i skraplacz.

W takiej sytuacji zaleca się również wymianę osuszacza i skraplacza, ponieważ zachodzi ryzyko, że cząstki z uszkodzonego kompresora przedostały się do układu. Kluczowe, najbardziej narażone elementy w tym przypadku to filtr osuszacza i zawór rozprężny. Oczywiście, jeżeli osuszacz jest fabrycznie zintegrowany ze skraplaczem, należy wymienić cały element. Jeżeli poprzestaniemy na wymianie samego kompresora, zaistnieje wysokie ryzyko, że krążące w układzie cząstki w krótkim czasie doprowadzą do awarii nowego – dopiero co zamontowanego – elementu.

Valeo

Klient jednego z warsztatów zgłosił problem z układem klimatyzacji w swoim pojeździe. Stwierdził, że klimatyzacja działa słabiej podczas stania w korku niż podczas jazdy. Czy możliwe, aby sprawny układ działał w ten sposób? – pyta mechanik. W pojeździe zamontowano nowy skraplacz oraz sprawdzono ciśnienie oleju, które mieści się w normie.

Odpowiadając na podstawie praktyki warsztatowej, należy stwierdzić, że wiele zależy od rodzaju kompresora, który zamontowany jest w pojeździe oraz od jego wydajności. Kompresory różnią się swoją wydajnością, zależnie m.in. od swoich gabarytów, modelu pojazdu i jego wersji silnikowej. Zależy to od prędkości obrotowej silnika, gdyż siłą rzeczy, im szybciej obraca się silnik, tym szybciej obraca się kompresor. Jest to szczególnie widoczne w przypadku kompresorów sterowanych sprzęgiełkiem, gdzie funkcjonuje stałe połączenie z wałem korbowym. Wówczas im wolniej obraca się wał, tym wolniej obraca się kompresor, przez co jego wydajność spada. W przypadku kompresorów sterowanych zaworami, różnica ta może być mniejsza, ale również może być zauważalna.

 

Valeo

 

Specjaliści techniczni Valeo odpowiedzieli na wiele kolejnych pytań mechaników o układ klimatyzacji, były to m.in.:

  • Czy można wymienić standardowy skraplacz na wersję ze zintegrowanym osuszaczem?
  • Czy jeżeli układ klimatyzacji działa poprawnie, np. przez 5 lat, powinniśmy jakkolwiek ingerować w niego poza oczywiście standardowym odgrzybianiem i wymianą filtrów?
  • Czy kompresory z zaworem pracują bez oleju podawanego z czynnikiem chłodniczym?
  • Jaka ilość oleju znajduje się w kompresorze? Czy jest ona wystarczająca dla całego układu?
  • Czym mogą być powodowane hałasy dochodzące z układu klimatyzacji?
  • Jak i czym powinno się czyścić układ klimatyzacji?
  • Jak zagrzybienie układu klimatyzacji wpływa na żywotność kompresora?
  • Czy nabicie układu większą ilością czynnika niż przewidział producent spowoduje negatywne konsekwencje dla układu?

Aby poznać wyjaśnienia tych i innych kwestii, wystarczy obejrzeć całkowicie darmowy webinar online Valeo, dostępny na stronie pod tym linkiem. Specjaliści techniczni Valeo przez blisko 20 minut odpowiedzieli na kilkanaście istotnych pytań o układ klimatyzacji. Warto poświęcić ten czas, by poszerzyć swoją praktyczną wiedzę.

Inne webinary Valeo, poświęcone nie tylko tematyce klimatyzacji, ale także np. sprzęgłom, kołom dwumasowym czy układowi elektrycznemu pojazdu, można znaleźć w tym miejscu.

Artykuł sponsorowany Valeo

 

Valeo Service Eastern Europe Sp.z o.o.

Valeo Service Eastern Europe Sp.z o.o.

Valeo to specjalista w projektowaniu, produkcji oraz sprzedaży części, systemów zintegrowanych i modułów dla branży motoryzacyjnej. Wszechstronne doświadczenie i dążenie do innowacyjności pozwala Valeo wyposażać samochody w najnowsze technologie oraz wyprzedzać potrzeby branży motoryzacyjnej.

Valeo Service jest specjalistą na rynku części zamiennych, obsługując zarówno producentów samochodów, jak i niezależny rynek wtórny. Valeo Service zaopatruje wszystkie kanały rynku wtórnego na całym świecie w szeroką gamę produktów, stanowiąc tym samym wsparcie dla specjalistów rynku wtórnego w ich codziennej pracy oraz zwiększając bezpieczeństwo, komfort i przyjemność jazdy samochodami.

Valeo Service oferuje też innowacyjne narzędzia i usługi takie jak diagnostyka, szkolenia oraz wsparcie sprzedaży i marketingu dla dealerów samochodów, dystrybutorów części zamiennych oraz niezależnych warsztatów samochodowych w ponad 150 krajach na świecie. Wśród całej działalności Valeo, grupa Valeo Service odpowiada za aktywność na rynku wtórnym.

Jako producent średnio 3000 nowych referencji rocznie, Valeo Service oferuje szeroką gamę produktów oraz znakomitych usług (narzędzia szkoleniowe, narzędzia wspomagania sprzedaży i narzędzia wsparcia technicznego).

Valeo Service oferuje wysokiej jakości, kompleksowe i innowacyjne rozwiązania, które zaspokoją każdą potrzebę rynku. Dealerzy samochodów, dystrybutorzy części zamiennych, niezależni mechanicy i właściciele warsztatów korzystać mogą z wartości dodanej, która zwiększa ich efektywność tak w aspekcie handlowym, jak i technicznym.

Oferta:

Wszechstronna oferta Valeo Service w zakresie części zamiennych do pojazdów obejmuje wiele produktów i usług dla producentów i niezależnych sieci na całym świecie. Nasza fachowa wiedza widoczna jest we wszystkich kanałach dystrybucji, zarówno tych dedykowanych profesjonalistom z branży (tradycyjne sieci motoryzacyjne), jak i jednostkom niezależnym (hipermarkety, mechanicy oraz internet).

Produkty Valeo obecne są w ponad 150 krajach. Sprzedaż wspierana jest przez wypecjalizowane oddziały produkujące części zamienne w Europie (9 filii), w USA, Meksyku, w Azji (m.in. w Chinach i w Indiach), w Ameryce Południowej (Brazylia i Argentyna), oraz w oddziale eksportowym, który zaopatruje pozostałe części świata.

Bogate i spójne portfolio produktów i usług, które z każdym rokiem powiększa się średnio o 3000 nowych produktów.

  • klimatyzacja i jakość powietrza
  • chłodzenie silnika
  • filtry silnikowe
  • systemy hamulcowe
  • systemy wycieraczek
  • systemy zapłonowe
  • układy elektryczne
  • układy przeniesienia napędu
  • systemy oświetlenia
  • systemy zabezpieczeń
  • układy przełączników i systemy detekcji
  • układy regulacji przepływu powietrza
  • akcesoria elektryczne
  • wspomaganie parkowania i jazdy

Profil Firmy

Valeo Service Eastern Europe Sp.z o.o.