Tuleje zawieszenia – niewielkie, natomiast istotne

Tuleje zawieszenia – niewielkie, natomiast istotne Delphi Technologies
7.12.2022

Tuleje zawieszenia odgrywają kluczową rolę w układach kierowniczych i zawieszenia nowoczesnych pojazdów, umożliwiając swobodne poruszanie się części zawieszenia, a także absorbując hałas, wstrząsy i drgania. Zużyte lub uszkodzone tuleje nie spełniają swoich funkcji, dlatego ważne jest, aby regularnie je sprawdzać i w razie potrzeby wymienić. W tym artykule zawarliśmy informacje o tulejach zawieszenia: do czego służą, jak są wykonane, jakie są potencjalne przyczyny ich usterek – dzięki tej wiedzy będziesz w stanie bezbłędnie wykonać serwis układu kierowniczego.

Powiązane firmy

Delphi

Czym jest tuleja zawieszenia?

Aby tłumić drgania, zawieszenie samochodu musi poruszać się płynnie w górę i w dół. Jest to dobre rozwiązanie podczas jazdy i prowadzenia pojazdu, ale ruch ten może również przenosić niepożądany hałas oraz wibracje na podwozie i do kabiny pasażerskiej. Właśnie tu wkracza do akcji tuleja metalowo-gumowa! Stosuje się ją w elementach układu zawieszenia, takich jak wahacze, łączniki stabilizatorów, przeguby kulowe, drążki kierownicze, amortyzatory, mocowania kolumn oraz mocowania silnika i skrzyni biegów. Tuleje stanowią punkt ustalający, łączący poszczególne części systemu ze sobą lub z podwoziem pojazdu. Tuleje mają działanie tłumiące, kontrolują zakres ruchu w połączeniach i redukują generowany podczas jazdy hałas, drgania i uciążliwość (tzw. poziom NVH) dla zapewnienia wyższego komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Z czego wytwarzane są tuleje?

Chociaż istnieje wiele różnych konstrukcji zależnych od lokalizacji, funkcji i zastosowania, większość tulei składa się z zewnętrznej części metalowej (zazwyczaj wykonanej ze stali, aluminium, a w niektórych przypadkach również z tworzywa sztucznego) oraz wewnętrznej części wykonanej z silikonu lub gumy nitrylowej. Ze względu na wysokie naprężenia dynamiczne guma ta musi być odporna na zużycie, skrajne temperatury i zanieczyszczenia. Istnieją różne gatunki tulei wyposażone w element gumowy o różnej twardości. Ten parametr oznacza się twardością w skali Shore'a.

Zapewnienie właściwej równowagi

W przypadku zawieszenia, które jest sztywne i maksymalizuje przyczepność opon do podłoża, należy stosować twarde tuleje o bardzo małym ugięciu. Jednak wszystko ma swoje minusy – dotyczy to także tulei, więc wraz z poprawą komfortu prowadzenia pojazdu wiąże się potencjalne zwiększenie hałasu. Np. miękka tuleja o niskiej twardości wg Shore'a będzie wytwarzać mniej hałasu, ale negatywnie wpływać na parametry prowadzenia pojazdu. Zatem zapewnienie właściwej równowagi ma kluczowe znaczenie i dlatego wszystkie tuleje Delphi zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić optymalną twardość wg Shore'a – zarówno dla uzyskania lepszego prowadzenia, jak i redukcji hałasu i drgań.

Przyczyny usterek

Mimo że nie istnieje ustalony harmonogram serwisowania dla tulei zawieszenia, wiadome jest, że stan tych elementów pogarsza się z upływem czasu. Biorąc pod uwagę ich umiejscowienie w dolnej części pojazdu, tuleje są szczególnie podatne na zużycie od naprężeń spowodowanych ciągłym ruchem, tarciem, wysoką temperaturą oraz ekspozycją na zabrudzenia i zanieczyszczenia, takie jak sól drogowa i smary. Na przykład wysoka temperatura może spowodować kruszenie lub pęknięcie gumy, a olej może reagować z komponentem gumowym. Jest to szczególnie istotny problem w przypadku tulei montowanych w pobliżu rury wydechowej lub w słabo wentylowanej komorze silnika.

Wskazania do wymiany tulei

Często szybkie oględziny pozwolą wykryć zużycie lub uszkodzenia tulei, np. rozdarcia w gumie lub pęknięcia w połączeniu gumy z metalem. Jednak warto przytoczyć kilka objawów wymagających szczególnej uwagi – jednocześnie pamiętajmy, że różne typy tulei będą generować odmienne objawy:

  • Nieprawidłowe odgłosy trzeszczenia podczas przyspieszania lub hamowania;
  • Stukanie zwykle podczas jazdy po nierównej powierzchni;
  • Przedwczesne i/lub nierównomierne zużycie opon;
  • Odgłosy tarcia metal o metal;
  • Nieprecyzyjne lub dryfujące poczucie ruchu kierownicy podczas skręcania;
  • Mocowanie silnika i skrzyni biegów może wywoływać drgania z przodu samochodu (z reguły najintensywniejsze podczas przyspieszania).

Dlaczego warto wymienić tuleje?

Zużyte lub uszkodzone tuleje mogą nie tylko wpływać na prowadzenie pojazdu i komfort kierowcy, ale również powodować bezpośredni kontakt metalu z metalem. Powoduje to większe obciążenie przegubów i połączonych części, takich jak wahacze, przeguby kulowe i amortyzatory, przyspieszając ich zużycie. Wymiana tych podzespołów może być kosztowna, dlatego warto instalować nowe tuleje przy pierwszych objawach zużycia.

Kluczowe kwestie do rozważenia

Podczas wymiany tulei należy pamiętać o kilku rzeczach:

  • Oczywiście zawsze należy dobrać odpowiednią tuleję do pojazdu – mimo że z zewnątrz mogą one wyglądać identycznie, istnieje wiele cech wewnętrznych przewidzianych do konkretnego zastosowania;
  • W przypadku tulei stabilizatorów poprzecznych zaleca się wymianę parami;
  • Przed montażem zawsze należy przeprowadzić kontrolę wymiarów części;
  • Pamiętaj, aby dokręcać momentem dokręcania, gdy pojazd stoi na podłożu. Niezastosowanie się do tego wymogu może spowodować niepotrzebne obciążenie tulei w niewłaściwej pozycji, co może prowadzić do przedwczesnej usterki;
  • Montaż niektórych tulei może być trudny i wymagać użycia specjalistycznych narzędzi. W tym przypadku bardziej ekonomiczna może być wymiana całego podzespołu niż tylko tulei.

Artykuł sponsorowany Delphi Technologies

Delphi

Delphi

Delphi, marka należąca do PHINIA Inc., to światowy lider rynku części zamiennych, oferujący innowacyjne rozwiązania nowej generacji. Jako pierwsi wprowadzamy na rynek produkty wyznaczające branżowe standardy oraz inteligentne technologie serwisowe, wspierające bardziej połączoną i efektywną teraźniejszość oraz przyszłość motoryzacji.

Dzięki obecności w ponad 150 krajach i globalnej sieci ponad 2750 centrów serwisowych Delphi dostarcza kompleksowe rozwiązania zgodne ze specyfikacją OE – od części i zaawansowanego oprogramowania po profesjonalne wsparcie techniczne.

Szerokie portfolio marki obejmuje m.in. benzynowe i wysokoprężne układy paliwowe, systemy hamulcowe, zawieszenie i układy kierownicze, zarządzanie silnikiem oraz elektronikę pojazdu. Ofertę uzupełniają narzędzia diagnostyczne i testowe na poziomie OE, specjalistyczne szkolenia i wsparcie techniczne. Dzięki temu Delphi umożliwia warsztatom skuteczną obsługę i naprawę pojazdów – już za pierwszym razem.

Dowiedz się więcej, odwiedzając stronę internetową: Delphi – Globalny lider rynku części zamiennych

Wierzymy, że rozwój to klucz do sukcesu. Dlatego stale inwestujemy w edukację, tworząc Masters of Motion – nowoczesną, interaktywną platformę edukacyjną, która łączy wiedzę teoretyczną z praktyką. Znajdziesz tam filmy instruktażowe, aktualne informacje techniczne i kursy, które pozwolą Ci rozwijać kompetencje, zwiększać konkurencyjność i wyprzedzać rynek. Materiały techniczne, instrukcje i wskazówki są tworzone z myślą o rzeczywistych potrzebach specjalistów, zapewniając pełne wsparcie w codziennej pracy.

Profil Firmy

Delphi