Targi Techniki Motoryzacyjnej – powrót po przerwie
Poznańska impreza targowa to pierwsze spotkanie od 2018 r. Edycja 2020 nie odbyła się, ponieważ pandemia COVID-19 zamroziła właściwie wszystkie imprezy tego typu. Targi Techniki Motoryzacyjnej połączone z wystawą Poznań Motor Show odbyły się w dniach 7–10 kwietnia.
Cechą wyróżniającą Targi Techniki Motoryzacyjnej zawsze był pełen przekrój oferty dla warsztatów, które oferują pełne spektrum napraw samochodów osobowych i ciężarowych, oraz dla stacji diagnostycznych. Nie dziwi więc zawsze wysoka frekwencja firm oferujących wyposażenie stacji kontroli pojazdów. W tegorocznej edycji targów nie zabrakło zatem takich firm, jak Sosnowski, Unimetal, MAHA, Italcom, Precyzja Service, Precyzja Technik czy WSOP, które w swojej ofercie mają między innymi wyposażenie dla SKP.
Ale to nie wszystko – właściciele warsztatów także mogli znaleźć ofertę wyposażenia – zaczynając od narzędzi ręcznych prezentowanych na stoisku Milwaukee, TEXA czy NEO Tools przez podnośniki warsztatowe, z których ofertą można było zapoznać się na stoisku firmy Elwico, po testery diagnostyczne dostępne na stoiskach firm Snap-On Diagnostics, DeltaTech Electronics czy Autel.
W zakresie części samochodowych nie brakowało takich dostawców jak ZF, Bilsteingroup, VARTA, Filtron, a także firm zajmujących się regeneracją części zamiennych jak Turbo Technik czy BS Alternatory.
Równolegle z targami TTM odbywały się targi samochodowe Poznań Motor Show. Ekspozycje samochodów znajdowały się w hali 5., natomiast wystawcy oferujący wyposażenie warsztatowe i części zajęli hale 3., 3A. oraz 4, która była głównym miejscem rozgrywek Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników.
W hali nr 6 na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich stworzono specjalną strefę PLATINUM ORLEN OIL, w której można było spotkać ambasadorów marki, do których należą czołowi polscy sportowcy. W strefie pojawił się Kuba Przygoński – wielokrotny Mistrz Polski w driftingu, uczestnik Rajdu Dakar, a także Bartosz Zmarzlik – Mistrz Świata w jeździe na żużlu. Zaprezentowali maszyny, na których ścigają się w zawodach.
Ponadto można było obejrzeć samochody Mikołaja „Miko” Marczyka i Martina Prokopa. Z Marczykiem można było stanąć w szranki na trasie wirtualnego wyścigu rozgrywanego za pośrednictwem symulatora. Hala numer 6 była też miejscem rozgrywania XI Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, których wyniki prezentujemy poniżej.
XI Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników
W czwartek, 7 kwietnia na targach spotkali się finaliści XI Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników 2022 w kategoriach Młody Mechanik oraz Elektromobilni. Rywalizacja była zacięta, a poprzeczka podniesiona wysoko. Po pełnych emocji zmaganiach zwyciężyli: w kategorii Młody Mechanik – Bartłomiej Szczygieł i Adrian Maliszewski z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim, w kategorii Elektromobilni – Jakub Sobolewski, Mateusz Koszczuk z Zespołu Szkół Mechanicznych w Białymstoku.
Piątek, 8 kwietnia 2022 r. należał do finalistów kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych oraz Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych. W zawodach wzięły udział ekipy szkolne z całej Polski. W kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych wygrali Karol Durasiewicz i Jakub Goliński z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Radomiu. W kategorii Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych zwyciężyli Dawid Szymoniak i Szymon Kępa z Zespołu Szkól Mechanicznych nr 1 w Krakowie.
Sobotnia rywalizacja skupiła się wokół kategorii: Mechanik Zawodowy oraz Młody Mechanik Motocyklowy. Ta druga odbyła się po raz pierwszy w historii mistrzostw, a głównym ambasadorem został dwukrotny indywidualny mistrz świata na żużlu Bartosz Zmarzlik. W kategorii Mechanik Zawodowy zwyciężył Daniel Koć z miejscowości Jabłonna Lacka, natomiast w kategorii Młody Mechanik Motocyklowy wygrali Przemysław Przybysz i Patryk Czubrzyński z Zespołu Szkół nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Garwolinie.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy.
Partnerami strategicznymi Mistrzostw był PLATINUM ORLEN OIL, natomiast partnerami mistrzostw byli: FILTRON, Grupa Topex, NEO Tools, GRAPHITE, VARTA, ZF Aftermarket, TRW, SACHS, febi bilstein, John Deere, TÜV SÜD Polska, BOŚ Bank, PRE Biel, Overcome, Google For Education, GoCloud.pl, Dell Technologies, RNEW, Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń BETiS, Stowarzyszenie Elektryków Polskich, Briggs&Stratton, Chabin, Grupa DBK, TEC 2000, 3MM Racing, Yamaha, Pit Bike, LOCO, LCO, Yanosik, Yanosik Warsztaty, Fortus Auto, Targi Techniki Motoryzacyjnej, Poznań Motor Show, Poznań Game Arena, Duda Garage, Duda Motorsport, Hydrogen Poland, PACTT, Politechnika Rzeszowska, Wojskowa Akademia Techniczna, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Patronem medialnym edukacyjnym wydarzenia był Librus.
O randze Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników dobrze świadczą i są szczególnie cenne patronaty honorowe: Wiceprezesa Rady Ministrów Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryka Kowalczyka, Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, PARP, ARiMR, KRUS, KOWR, Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i Związku Dealerów Samochodowych.
Pierwsze koty za płoty
Tym stwierdzeniem można podsumować tegoroczną edycję targów TTM i Poznań Motor Show. Wyraźnie widać, że branża musi się przyjrzeć pierwszej po 4 latach imprezie organizowanej w cieniu pandemii COVID-19 i rosyjskiej inwazji na Ukrainie. Mieliśmy okazję spotkać się z wieloma przedstawicielami firm, które na tegorocznej edycji targów nie wystawiały się, lecz przyszły sprawdzić, jak wydarzenia się potoczą. A w tej kwestii nie było rozczarowania – widać było wyraźnie, że branża już tęskni za spotkaniami na żywo, co potwierdziła zaskakująco duża frekwencja odwiedzających. Wystawcy, którzy zdecydowali się wystawić na tegorocznej edycji targów, z pewnością nie będą żałowali, natomiast ci, których w tegorocznej edycji zabrakło powinni się zdecydować na wzięcie udziału w następnej edycji, która jest zaplanowana na rok 2024.