Polski boom na auta zabytkowe!

Polski boom na auta zabytkowe Netpis S.A.

Oldtimery cieszą się niezwykłą popularnością na całym świecie. Nic w tym dziwnego, to auta, które doskonale reprezentują swoje czasy i przypominają o różnych epokach w historii motoryzacji. Już w sierpniu będzie można je podziwiać podczas Motoclassic Wrocław – zlotu oldtimerów z całej Polski i nie tylko. Organizatorzy przewidują aż 700 zabytkowych aut w jednym miejscu!

Nostalgia warta każdej ceny

Fanów oldtimerów można znaleźć na całym świecie. Te historyczne pojazdy są cenione nie tylko za swój wiek, ale również unikatowy design i ogromną wartość kolekcjonerską. Oldtimery, czyli klasyki lub zabytki, to samochody, które mają kilkadziesiąt lat stażu. Ciężko jest ustalić jednoznaczną granicę. W Polsce, wiek samochodu zabytkowego zależy od województwa, w którym będzie rejestrowany pojazd – może to być 30 lub 40 lat, a niekiedy nawet 50, np.: w województwie dolnośląskim minimalny wiek pojazdu zabytkowego musi wynosić 40 lat, w województwie opolskim obowiązuje ten sam wiek, ale dodatkowo model ma być nieprodukowany od co najmniej 20 lat. Z kolei, w województwie podlaskim konserwator rekomenduje wiek pojazdu zabytkowego na 50 lat.

Niezależnie od wieku pojazdu zabytkowego, nie można mu odmówić mu jednego – zawsze będzie symbolem wybranej epoki motoryzacji, który podkreśla styl, technologię i kulturę tamtych czasów.

Nie jest również tajemnicą, że właściciele oldtimerów wkładają całe swoje serce w renowację i konserwację swojego klasyka, aby mogli go zaprezentować w jak najlepszej formie, zwłaszcza na tematycznych zlotach i imprezach.

Te modele aut musisz znać!

Wśród motoryzacyjnych pasjonatów nie trzeba daleko szukać osób, które znają i podziwiają zabytkowe pojazdy. Fanów oldtimerów i youngtimerów nie brakuje, co potwierdzają choćby tłumy na imprezach motoryzacyjnych, na których te perełki są prezentowane przez swoich dumnych właścicieli.

Samochody zabytkowe są nie tylko pasją i hobby, ale również wyrazem sentymentu właścicieli dla wybranej epoki. W Polsce nie brakuje kierowców, którzy inwestują w zakup oldtimerów i youngtimerów. Jeszcze w 2022 roku, w naszym kraju, było zarejestrowanych 56 290 pojazdów zabytkowych. I już wtedy widoczny był wzrost zainteresowania posiadaniem tego rodzaju samochodu. W porównaniu do 2021 roku, nastąpił wzrost rejestracji aut zabytkowych o 18% – informuje Tomasz Czarnecki, Autoplac.pl.W portalu Autoplac.pl również widzimy duże zainteresowanie samochodami w wieku co najmniej 25 lat i starszych. Na koniec lipca tego roku mieliśmy w bazie prawie 2300 ogłoszeń sprzedaży aut w roczniku 1999 i starszych – dodaje. Polskim kierowcom może się łezka zakręcić w oku na wspomnienie Fiata 126p, słynnego Malucha, którego produkcja trwała w latach 1973 – 2000. To niewielkie auto oferowało ogromne możliwości w swojej epoce i stało się prawdziwym symbolem PRL-owskiej motoryzacji. Innym, polskim oldtimerem jest Syrena, która była jednym z pierwszych, masowo produkowanych pojazdów w naszym kraju. Charakterystyczne drzwi otwierane pod wiatr, zaokrąglone kształty karoserii i dźwięk dwusuwowego silnika mile wspomina wielu zmotoryzowanych Polaków.

Warszawa to kolejne auto, które w latach 1951-1973 podbiło polskie drogi, w towarzystwie Polskiego Fiata 125p, często słuącego jako taksówka i Poloneza, który stanowił prawdziwy obraz nowoczesności w minionych latach.

Oldtimery znane w naszym kraju to nie tylko powyższe modele oraz Nysa, Żuk, Trabant czy FSO 1500. Obecnie na zlotach można podziwiać również zagraniczne samochody-legendy z minionych epok, które mają niesamowitą wartość kolekcjonerską.

Porsche 911 o sportowym charakterze, Chevrolet Corvette, elegancki Rolls Royce Silver Cloud, designerski Volkswagen Beetle, czy Ford Mustang – prawdziwy synonim wolności. Te pojazdy to prawdziwe dzieła sztuki, obok których nie sposób przejść obojętnie.

I nie trzeba tego robić! Wręcz przeciwnie. Wskazane jest podziwianie, fotografowanie i oglądanie z każdej strony, bo takie motoryzacyjne perełki są jedną z głównych atrakcji zlotów oldtimerów. W Polsce odbywa się wiele takich imprez, szczególnie  w okresie wiosenno-letnim, ale jedna z nich odbędzie się już wkrótce. 

Motoclassic Wrocław 2024 – zaplanuj swoją obecność

Wszyscy fani oldtimerów będą mogli podziwiać swoje ulubione klasyki i zabytki, na jednej z większych imprez tego typu już 24 sierpnia. Właśnie wtedy, w Zamku Topacz w Ślęzy, odbędzie się Motoclassic Wrocław, w ramach którego będzie można nacieszyć oko wyjątkowymi autami z XIX wieku, klasykami z XX wieku czy nowoczesnymi samochodami.

To już XI edycja wydarzenia, które poza ekspozycją wspaniałych aut, oferuje także malownicze widoki oraz próby sprawnościowe na torze wyścigowym, Konkurs Elegancji (nie tylko dla pojazdów) oraz Bal Komandorski i sekcję VIP. 

Wydarzenie będzie prowadzone przez Joannę i Włodzimierza Zientarskich, Patryka Mikiciuka i Adama Kornafela. Pojawi się także Adam Piotrowski, znany wszystkim pasjonatom motoryzacji z Giełdy klasyków. Z kolei, przewodniczącym jury Konkursu Elegancji, będzie najsłynniejszy scenograf Polskiego Kina, laureat Oscara za scenografię do „Listy Schindlera” – Allan Starski, który pracował u boku takich reżyserów, jak Andrzej wajda, Steven Spielberg czy Roman Polański, Agnieszka Holland i Krzysztof Kieślowski. 

Na wydarzeniu nie zabraknie także Autoplac.pl – portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi od Yanosik, którego zespół szykuje wiele atrakcji, m.in. auto niespodziankę, wyzwanie spostrzegawczości i wiedzy o motoryzacji, a także możliwość sprawdzenia paliwa w swojej krwi i otrzymania unikalnego certyfikatu.

Pojawi się także strefa Yanosik, w której będzie można spotkać zespół ekspertów i porozmawiać na temat urządzeń marki i szeroko rozumianej motoryzacji. Nie zabraknie również niespodzianek!

Źródło: Neptis SA

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę