Podnośnik warsztatowy dla każdego

Podnośnik warsztatowy dla każdego Bogusz
27.12.2022

Podnośnik to urządzenie, które znajdzie swoje zastosowanie nie tylko w warsztacie samochodowym, ale również w domowym garażu.

Wybierając podnośniki samochodowe do warsztatu, warto zapoznać się z parametrami technicznymi i użytkowymi tych urządzeń. Podnośnik samochodowy jest podstawowym elementem wyposażenia każdego warsztatu samochodowego. Pokrótce opowiemy, jakie są rodzaje podnośników, aby móc odpowiednio dobrać go do swoich potrzeb.

Podnośniki samochodowe – rodzaje

Podnośniki punktowe przejezdne to podnośniki, które są dedykowane właściwie dla każdego, kto wykonuje drobne naprawy. Do najbardziej popularnych należą podnośniki Winntec. Podnośniki te charakteryzują się niewielkimi gabarytami przy wysokiej nośności, zaczynającej się od 3,0 T.

Przykładem może być model Y420303 – podnośnik hydrauliczny typu żaba wyposażony w unikalny system LIFTER Winntec TURBO. Profesjonalny zawór spustowy pozwala obniżyć podnośnik bardzo precyzyjnie i bez żadnych zagrożeń, chromowane tłoki umieszczone są pod kątem 45°. Wysokość podnoszenia minimalna to 130 mm natomiast maksymalna wysokość 490 mm, talerz o średnicy 140 mm. Alternatywą dla niego jest model Y420333, który łączy w sobie ultra nisko profilową konstrukcję, wysoki zasięg oraz najnowszą technologię. Jego minimalna wysokość podnoszenia to 76 mm, natomiast maksymalnie może podnieść samochód na 503 mm. Model ten idealnie sprawdzi się w samochodach o obniżonym podwoziu.

podnośniki hydrauliczne Winntec


 
Podnośniki hydrauliczne również są wykorzystywane w samochodach o większej masie. Warto tu zwrócić uwagę na model Winntec Y Telescopic Y432032. Jest to dwustopniowy podnośnik pneumatyczny z niską wysokością wejściową, wynoszącą tylko 150 mm, i tłokiem chromowanym. Dzięki udźwigowi 32/16 ton i kompaktowym wymiarom, podnośnik ten idealnie nadaje się zarówno do warsztatu, jak i pomocy drogowej. Podnośnik Y432032 posiada w wyposażeniu 2 przedłużenia (45 mm – 100 mm). Jako opcję oferujemy przedłużenie 260 mm, które jest bardzo pomocne przy podnoszeniu przyczep.

Kolejnym podnośnikiem hydraulicznym, któremu warto się przyjrzeć, jest GT 4033 Gaither. Podnośnik ten posiada trzy stopnie udźwigu 40/20/10T, a jego minimalna wysokość podnoszenia to zaledwie 125 mm, maksymalna zaś 407 mm. Podnośnik ten świetnie sprawdzi się podczas usług mobilnych oraz w warsztatach samochodowych. 

Podnośniki płytowe znane są chyba każdemu, kto posiada serwis ogumienia. Podnośniki samochodowe płytowe posiadają napęd pneumatyczny i mechaniczną blokadę, która zabezpiecza przed gwałtownym opadnięciem płyty w wypadku uszkodzenia poduszki pneumatycznej lub przewodów doprowadzających powietrze. Ich zastosowanie głównie sprawdza się w serwisach. Instalacja tego typu podnośnika nie wymaga zamkniętego pomieszczenia, dlatego można go swobodnie używać pod wiatą na świeżym powietrzu bez konieczności gospodarowania miejsca w serwisie, które można w inny sposób wykorzystać.

Udźwig takiego podnośnika to: 3500 kg, wysokość w stanie spoczynku: 110 mm, maksymalna wysokość podnoszenia: 500 mm, która pozwala na swobodna wymianę 4 kół jednocześnie. 
    
Podnośniki dwukolumnowe to najbardziej popularne podnośniki wykorzystywane w warsztatach samochodowych, które pozwalają na obsługę większości aut osobowych, dostawczych i SUV. Przykładem tego rodzaju podnośnika jest włoskiej produkcji Butler Torek, którego podstawa jest wyposażona w niewielkie rampy, po których można bez trudu przejechać samochodem. Podnośnik posiada ponadto wzdłużne podpory, które stabilizują podnośnik. Szerokość pomiędzy kolumnami wynosi 2500 mm. Minimalna wysokość przy opuszczonym podnośniku wynosi zaledwie 95 mm. Urządzenie to posiada również dwa krótkie dwustopniowe ramiona. Wspaniałym przykładem może też być podnośnik dwukolumnowy TOREK 50 ELIKT / 5000 kg. Ta wersja podnośnika dwukolumnowego wyposażona jest w cztery bardzo długie trzystopniowe ramiona. Podnośnik jest idealny do podnoszenia furgonetek o przedłużonym rozstawie osi, jak np. Mercedes Sprinter czy VW Crafter.

Alternatywą dla takiego podnośnika może być podnośnik holenderskiej marki Rtec. Model Alpha 35 charakteryzuje się np. niezwykle dobrym wykonaniem i doborem komponentów w celu zapewnienia bezpieczeństwa i żywotności użytkowania. Ponadto każda grupa cylindrów wyposażona jest w zawór spustowy w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania. Alpha 35 ma unikalny system elektro-zamykania. Podnośniki Alpha 35 przechodzą test obciążenia dynamicznego 115% i obciążenia statycznego 150%.

Podnośniki czterokolumnowe używane są zarówno do przeprowadzania badań diagnostycznych, jak i napraw. Duże zróżnicowanie udźwigu pozwala na obsługę pojazdów osobowych oraz ciężarowych. Podnośniki te mogą być wyposażone w   geometrie kół i mogą posiadać wbudowane podnośniki progowe.

Podnośniki nożycowe to idealne rozwiązanie dla warsztatów wulkanizacyjnych i prac związanych z serwisowaniem układu hamulcowego, zawieszenia oraz nadwozia samochodowego. Rewelacyjnym przykładem podnośnika nożycowego jest podnośnik Rtec Omega 320. Jego cechą charakterystyczną jest jego ergonomiczny kształt i technologia podnoszenia pojazdu, która w pełni wykorzystuje przestrzeń oraz spełnia potrzeby danego warsztatu. Warto zwrócić też uwagę na jego parametry: nośność to 3200 kg, czas podnoszenia i opuszczania to zaledwie 40 sekund, wysokość maksymalna, na jaką może podnieść samochód to 1955 mm, a minimalna to 105 mm. W urządzeniu wykorzystano szereg sprawdzonych rozwiązań optymalizujących tempo pracy w warsztacie. Jednym z takich rozwiązań jest zautomatyzowane sterowanie jednostką elektrohydrauliczną i systemem blokad bezpieczeństwa.

Podnośniki motocyklowe – jak sama nazwa wskazuje – są dedykowane dla motocykli. Urządzenie to unosi w osi pionowej motocykl przy wykorzystaniu napędu elektrycznego, pneumatycznego, hydraulicznego lub ich kombinacji. Konstrukcje takich podnośników charakteryzują się możliwością uniesienia motocykla do wysokości zapewniającej możliwość przeprowadzenia konkretnych czynności serwisowych. Przeznaczone są przeważnie do pracy stacjonarnej. Wybór podnośnika motocyklowego nie jest łatwy. Powinien natomiast uwzględniać rodzaj działalności warsztatu i zakres wykonywanych usług serwisowych. 

Podnośniki do samochodów ciężarowych są kierowane do warsztatów, które zajmują się naprawą ogumienia samochodów ciężarowych, maszyn rolniczych, maszyn budowlanych czy przemysłowych. Wymagają więc dużo wiedzy, jak i odpowiedniego sprzętu, który podoła niemałym wyzwaniom. Ich parametry niejednokrotnie przekraczają parametry standardowych urządzeń. Podnośniki pojazdów ciężarowych oraz autobusów możemy podzielić na:
– podnośniki kolumnowe – ten typ podnośników charakteryzuje duża mobilność. Podnośniki tego typu idealnie sprawdzają się przy podnoszeniu ciężarówek wieloosiowych. Udźwig podnośników kolumnowych pojazdów ciężarowych wynosi od 2,5 do 7,5 t. na kolumnę. Podnośniki można łączyć w zestawy nawet do 10 kolumn. Synchronizacja kolumn realizowana jest bezprzewodowo, rzadziej za pomocą przewodu;
– 4-kolumnowe i nożycowe podnośniki do podnoszenia ciężarówek. Podnośniki czterokolumnowe ze względu na ich konstrukcję są bardzo stabilne i często użytkowane do prowadzenia prac diagnostycznych, ustawiania geometrii itp. Podnośniki te oferują udźwig do 25 t. i więcej;
– podnośnik ciężarowy nożycowy CISOR T – to podnośnik o bardzo solidnej konstrukcji. Powierzchnia platform ma formę prążkowanej antypoślizgowej stalowej płyty. Hydrauliczna synchronizacja platform, niezależnie od rozłożenia ciężaru. Mechaniczne blokady zabezpieczające z pneumatycznym zwolnieniem zapewniają maksimum bezpieczeństwa, kiedy podnośnik jest w pozycji rozłożonej...

Jaki podnośnik warsztatowy zatem wybrać? 

Głównym pytaniem, jakie musimy sobie zadać podczas planowania takiego zakupu, jest rodzaj auta, jaki najczęściej będzie obsługiwany na tym podnośniku. Jeżeli serwisujesz głównie samochody osobowe, to zwykły podnośnik dwukolumnowy z dolnym łączeniem powinien swobodnie wystarczyć. Z kolei podnośniki dwukolumnowe z łączeniem górnym sprawdzają się głównie w przypadku obsługi aut z niskimi prześwitami. Dlaczego? Pamiętajmy, że dolna belka podnośnika może dosyć znacznie utrudnić wjazd autom, które mają niskie zawieszenie.

mechanik diagnozuje podwozie samochodu

Jeżeli wykonujesz głównie naprawy mechaniczne, powinieneś wybrać podnośnik dwukolumnowy, który pozwoli na wymianę oleju bądź ułatwi wymianę rozrządu..., ponieważ wszystko to wymaga dobrego dostępu do podwozia, który zapewni właśnie podnośnik dwukolumnowy.

Jeśli Twoim biznesem jest wulkanizacja, to powinieneś rozważyć zakup podnośnika nożycowego lub wspomniane podnośniki płytowe oraz dodatkowo podnośnik punktowy, który nie zabierze dużo miejsca w warsztacie, a na pewno nie pożałujesz jego zakupu. Należy pamiętać, że podczas   sezonowej zmiany kół czy też innych prac związanych z wulkanizacją, ważny jest wygodny dostęp do szpilek trzymających felgi. Tego raczej nie zapewni podnośnik dwukolumnowy.

Zakłady blacharsko-lakiernicze również docenią przede wszystkim podnośniki płytowe. Niewielka wysokość podnoszenia zdecydowanie ułatwi wykonywanie wszelkich prac związanych z naprawami blacharskimi.

Ponadto należy zwrócić szczególna uwagę na możliwości, jakie daje nam nasz warsztat, a także co oferuje lokal, w którym pracujesz. Ważna jest grubość posadzki, na jakiej chcemy zamontować podnośnik. Dla każdego producenta jest wyznaczona odpowiednia grubość posadzki i wylewek, na której ma być zamontowany podnośnik (mowa tu o podnośnikach wymaganych specjalnego montażu), ponieważ podnośniki płytowe i punktowe tego nie wymagają. Wytyczne takie można uzyskać u dealera urządzeń Butler & Rtec.

Artykuł sponsorowany Bogusz