Piotr Niemiec (LOTOS Oil): Wybieramy olej coraz bardziej świadomie
Maciej BlumIlościowo, rynek olejów silnikowych dla motoryzacji w okresie ostatnich 2-3 lat zachowuje się stabilnie jakkolwiek nie zmienia to faktu, że w stosunku do roku 2007 POPICHN zaobserwował jego 18% spadek. Jakościowo obserwujemy ogromną dynamikę wzrostu udziału rynkowego olejów syntetycznych i ten trend naszym zdaniem zostanie zachowany.
Średnia wieku samochodu osobowego w Polsce wynosi ok. 13 lat co oznacza, że ogromna ilość tych samochodów to samochody wyprodukowane po roku 2000 czyli już w czasach gdy praktycznie wszystkie samochody w okresie gwarancyjnym były serwisowane za pomocą olejów syntetycznych pozwalających na serwisowanie również z wydłużonym interwałem wymiany.
Wraz z pojawieniem się w roku 2004, czyli ponad 10 lat temu, w specyfikacji ACEA klas jakościowych wymagających obniżonej zawartości siarki fosforu i popiołów siarczanowych stało się jasne, że kultywowany przez wielu kierowców i warsztaty "zwyczaj" przechodzenia od oleju syntetycznego do mineralnego wraz z wzrostem przebiegu pojazdu przeszedł do lamusa gdyż oleje mineralne nie są w stanie spełnić w/w wymogów wobec własności fizykochemicznych. Równocześnie obserwowaliśmy wzrost podaży rynkowej bazowych olejów syntetycznych i ogromną konkurencję rynkową producentów gotowych produktów.
W efekcie różnica cenowa pomiędzy olejami syntetycznymi, półsyntetycznymi i mineralnymi istotnie zmalała . Od kilku lat zatem użytkowników końcowych realnie stać na zakup oleju syntetycznego, np. jednego z pięciu wariantów produktowych z linii LOTOS SYNTHETIC, o jakości wymaganej przez producenta samochodu który może wymieniać nawet raz na 2 lata - to wszystko znajduje potwierdzenie w wynikach prezentowanych przez POPICHN .
Duża konkurencja pomiędzy producentami olejów, mnogość prasy motoryzacyjnej na rynku i powszechny dostęp do informacji w wersji elektronicznej sprawił, że wiedza produktowa zarówno mechaników jak i klientów końcowych o olejach silnikowych jest relatywnie duża a wybory coraz bardziej świadome. W związku z tym najważniejszym kryterium przy zakupie środka smarowego stała się, jakość produktu. Przy czym pod tym pojęciem znajduje się zarówno jakość oleju opisana właściwymi normami jakościowymi jak również wyobrażenie o jakości wykonania produktu pochodzące od skojarzeń z marką producenta oleju.
Drugim i decydującym kryterium decydującym o zakupie oleju, spośród olejów tej samej jakości, przez klienta końcowego jest, niezmiennie, jego cena. Jako ciekawostkę można dodać, że mamy wiele telefonów do naszego contact center od potencjalnych klientów którzy chcą zastosować produkt polski w miejsce stosowanego oleju zagranicznego - szczególnie po upływie okresu gwarancyjnego pojazdu.
Piotr Niemiec, koordynator ds. rozwoju portfolio, LOTOS Oil


