Opona, która “rozmawia” z autem

Innowacyjne badanie „Advanced Driver Assistance Control”, będące rezultatem ścisłej współpracy między Pirelli oraz Politechniką Mediolańską, zostało zaprezentowane na kongresie w Mediolanie, organizowanym przez Fundację Politechniki Mediolańskiej oraz Fundacją Silvio Trochetti Provery.
Wyobraź sobie oponę, która niezależnie od kierowcy redukuje prędkość samochodu przed niebezpiecznym zakrętem lub szybciej niż kierowca wie, jak najbezpieczniej prowadzić samochód po mokrym asfalcie. Jest to najbardziej zaawansowana część projektu ADAS (Advanced Driver Assistance Control). Współpraca między Pirelli i Politechniką Mediolańską (w ramach trzyletniej umowy) zaowocowała unikalnymi i przełomowymi badaniami. Prototyp opony Cyber Tyre został przedstawiony podczas warsztatów Advanced Driver Asistance Control, zorganizowanych przez Fundację Politechniki Mediolańskiej oraz Silvio Tronchetti Provera Foundation.
Wśród obecnych na ostatnim kongresie znaleźli się: Guidalberto Guidi, prezydent Ducati Energa, rektor Politechniki Mediolańskiej, Giovanni Azzone oraz Giampo Bracchi, prezes Fundacji Politechniki Mediolańskiej.
Celem partnerstwa pomiędzy środowiskiem akademickim i środowiskiem przemysłowym jest stworzenie samochodów nowej generacji, wyposażonych w supernowoczesną technologię, poprawiającą bezpieczeństwo. Cel ten jest realizowany poprzez rozwój zaawansowanych systemów ADAS, które do roku 2020 zwiększą ilość elektroniki w samochodzie z obecnych 20% do 60%.
Rezultaty badań
Ogólnie rzecz biorąc, większość systemów ADAS została zaprojektowana, aby zwiększyć bezpieczeństwo za pomocą kamer, czujników i systemów noktowizyjnych. Dostarczają one informacje kierowcy i ostrzegają o niebezpieczeństwie, współdziałając z pozostałymi systemami elektronicznymi w celu redukcji zagrożenia, kiedy auto znajduje się w niebezpiecznej sytuacji. Cyber Tyre z kolei czyta informacje z drogi w precyzyjny i prosty sposób, reagując jeszcze przed wystąpieniem niebezpiecznej sytuacji. Poprawia to standardy bezpieczeństwa. Opona jest oczywiście jedyną powierzchnią kontaktu między kierowcą, a drogą oraz jedynym elementem, zdolnym pozyskiwać bieżące dane na temat warunków drogowych i przewidywać niebezpieczeństwa szybciej niż pozostałe czujniki pojazdu.
Czujnik Cyber Tyre jest osadzony w wewnętrznej części opony i potrafi interpretować informacje o niezgodności poziomów ciśnienia oraz o działających siłach, przetwarzając i przesyłając dane do komputera pokładowego oraz licznych pozostałych systemów bezpieczeństwa. Punktem wyjścia dla tego badania, które zostało przeprowadzone przez wydział inżynierii na Politechnice Mediolańskiej we współpracy z departamentem badań i rozwoju Pirelli, były analizy tarcia i jego zmian w różnych warunkach.
Więcej na stronie: http://www.pirelli.com



