Nowy ośrodek badawczy Boscha

W połowie października firma Bosch otworzy nowy campus badawczy w Renningen pod Stuttgartem. Spółka zainwestowała w budowę ośrodka ponad 300 milionów euro i utworzyła tam 1 700 miejsc pracy.
Dział badań i rozwoju Bosch pracuje nie tylko nad innowacyjnymi produktami, lecz także nas ciągłym usprawnianiem metod produkcji. Dzięki temu od czasu założenia firmy w 1886 na rynek trafiło wiele przełomowych innowacji – poniżej przedstawiamy wybrane z nich:
1902: Wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny ze świecą zapłonową
Latem 1901 roku Robert Bosch zlecił swojemu pracownikowi Gottlobowi Honoldowi skonstruowanie zapłonu elektromagnetycznego bez podatnego na awarie zespołu drążków. Po kilku miesiącach pracy Honold zaprezentował wysokonapięciowy zapłon elektromagnetyczny, zwany także zapłonem z wyładowaniem iskrowym. Wytworzenie wysokiego napięcia umożliwiały dwa uzwojenia na tworniku. Napięcie było przekazywane do świecy zapłonowej za pomocą przewodu. Pomiędzy elektrodami świecy przeskakiwała iskra wysokiego napięcia. Ten historyczny wynalazek znacząco wpłynął na rozwój motoryzacji: żaden silnik benzynowy nie może się obejść bez układu zapłonowego. Przez dziesięciolecia Bosch doskonalił swój wynalazek, a dziś dział branżowy Gasoline Systems oferuje szereg innowacyjnych produktów zapłonowych producentom samochodów na całym świecie.
1927: Układ wtrysku paliwa do silników Diesla dla samochodów użytkowych
Około roku 1920 eksperci zaczęli wychwalać silnik Diesla jako napęd przyszłości.
Bosch potrafił rozpoznać znak czasu: silniki Diesla nie potrzebowały zapłonu elektrycznego – a był to najważniejszy produkt firmy w tamtych czasach. Mogło to zagrozić egzystencji przedsiębiorstwa. Dlatego w 1922 roku Bosch przystąpił do prac nad pompą wtryskową do silników Diesla. Pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem Diesla pojawił się na niemieckim rynku w 1924 roku. Na nim konstruktorzy Bosch mogli przetestować swoje pompy w warunkach codziennej eksploatacji. W dniu 30 listopada 1927 roku Bosch rozpoczął produkcję seryjną pomp wtryskowych i wtryskiwaczy do samochodów użytkowych. Dziś wprost trudno sobie wyobrazić samochody użytkowe z silnikiem Diesla bez nowoczesnego wtrysku paliwa. Blisko 100% samochodów ciężarowych na całym świecie jest wyposażone w tego typu jednostki. Wśród nowo rejestrowanych samochodów osobowych w Europie udział technologii Diesla wynosi około 50%.
1932: Silnik Bosch w uchwycie i młot udarowo-obrotowy Bosch z elektropneumatycznym mechanizmem udarowym
Na bazie pierwszego elektronarzędzia, czyli maszynki do strzyżenia włosów konstruktorzy Bosch projektowali od roku 1930 poręczne narzędzia ułatwiające wykonanie wielu prac w fabrykach. Dzięki silnikowi zintegrowanemu w uchwycie, elektronarzędzia Bosch mogły stać się częścią procesów produkcyjnych. Doskonale sprawdzały się zwłaszcza przy produkcji pomp wtrysku paliwa do silników Diesla. Przedsiębiorstwo szybko zorientowało się, jak duży potencjał rynkowy mają nowe narzędzia i od roku 1932 oferowało je także firmom budowlanym i rzemieślniczym.
W tym samym roku na rynek weszła pierwsza generacja młotów udarowo-obrotowych Bosch. „Młot Bosch“ był prekursorem wszystkich ciężkich elektrycznych młotów udarowo-obrotowych przeznaczonych do stosowania w budownictwie. Jego elektropneumatyczny mechanizm udarowy, doskonale sprawdzał się w warunkach pracy ciągłej i z czasem upowszechnił się na całym świecie, wypierając inne konstrukcje. W samym roku 2015 dział wprowadzi na rynek niemiecki ponad 100 nowości w segmentach elektronarzędzi, osprzętu, techniki pomiarowej i narzędzi ogrodowych.
1933: Pierwsza lodówka
W 1933 roku Bosch skonstruował pierwszą lodówkę w cenie przystępnej dla szerokiej grupy odbiorców. Lodówki elektryczne były już co prawda obecne na rynku, jednak astronomiczne ceny sprawiały, że mogli sobie na nie pozwolić wyłącznie bardzo zamożni ludzie lub przedsiębiorcy, którym były one potrzebne do użytku komercyjnego (sklepy spożywcze, zakłady gastronomiczne). Lodówka Bosch kosztowała 298 marek, co było znacznie niższą ceną niż w przypadku innych popularnych wtedy modeli. Dziś Bosch jest najpopularniejszą marką sprzętu AGD w Europie i wciąż wyznacza światowe trendy – np. lodówka ze zintegrowanymi kamerami i opcją komunikacji za pośrednictwem internetu umożliwia użytkownikowi sprawdzenie podczas zakupów, czy w lodówce są potrzebne produkty, czy też należy je dokupić.
1953: Hydrauliczny podnośnik pługa
Na początku lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku rolnictwo w Europie wciąż było zdominowane przez prace wykonywane ręcznie. Mechanizacja polegała na zastąpieniu zwierząt pociągowych traktorami. Prace konstruktorów firmy Bosch koncentrowały się na ustaleniu, do jakich prac można by wykorzystać technikę. Jednym z pierwszych ułatwień był podnośnik pługa, który umożliwiał wykonanie mozolnej dotąd czynności, jaką było podnoszenie i opuszczanie pługa, za pomocą silnika zamontowanego na traktorze.
Pomysł: do silnika został podłączony system hydrauliczny składający się z pompy, zbiornika oleju, sterownika, cylindra i przewodów ciśnieniowych, który znacznie ułatwił wykonanie trudnej dotychczas pracy. Teraz wystarczyło tylko lekko pociągnąć dźwignię urządzenia sterującego. Pompa korzystająca z mocy silnika przenosiła ją na cylinder, który za pomocą przewodów ciśnieniowych określał pozycję pługu. Jako medium przenoszące moc w przewodach ciśnieniowych posłużył olej silnikowy. Zaprojektowanie podnośnika pługa było momentem narodzin działu Hydrauliki mobilnej w firmie Bosch – w roku 2001 został on włączony w obszar kompetencji spółki Rexroth wyspecjalizowanej w technice przemysłowej.
1967: Elektroniczny układ wtrysku benzyny Jetronic
W 1959 roku Bosch rozpoczął prace nad elektronicznie sterowanym układem wtrysku benzyny. System o nazwie Jetronic stał się w 1967 roku pierwszym na świecie wielkoseryjnym układem wtryskowym tego rodzaju. Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesne samochody bez wydajnych układów wtryskowych.
1978: Układ ABS
Historia sukcesu ABS rozpoczęła się w 1978 roku od uruchomienia produkcji pierwszego elektronicznego układu przeciwblokującego dla samochodów osobowych, nad którym konstruktorzy Bosch pracowali przez dziewięć lat. Innowacyjna koncepcja techniczna stała się punktem wyjścia dla wszystkich nowoczesnych układów regulacji dynamiki jazdy. Układ ABS obniża ciśnienie hamowania w przypadku zablokowania kół, a następnie automatycznie je ponosi – proces ten powtarzany jest z częstotliwością do 40 razy na sekundę. Pozwala to skrócić drogę hamowania także na śliskiej jezdni i utrzymać sterowność pojazdu. Dziś w krajach Unii Europejskiej wszystkie nowo produkowane samochody są wyposażone w ABS. W przypadku motocykli Unia Europejska wprowadziła obowiązek stosowania ABS, który od 2016 roku obejmie wszystkie nowe homologacje.
1985: Dwufunkcyjny kocioł grzewczy z techniką kondensacyjną Junkers/Bosch
Najważniejszą innowacją w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku było wprowadzenie w Niemczech gazowych wiszących kotłów dwufunkcyjnych z techniką kondensacyjną. Podstawy tej techniki opisał już w roku 1894 Hugo Junkers, założyciel firmy „Junkers“, która dała początek dzisiejszemu działowi Bosch Termotechnika. Technika kondensacyjna wykorzystuje ciepło odpadowe spalin gazowych. Jest ono ponownie wprowadzane do obiegu grzewczego i znacząco podnosi sprawność kotła – bez podwyższania zużycia gazu. Technika kondensacyjna upowszechniła się w wielu krajach Europy, a od września 2015 jest już praktycznie standardem w krajach Unii Europejskiej. Innowacje Bosch przyczyniają się do dalszej poprawy sprawności urządzeń grzewczych, np. regulacja „SolarInside-ControlUnit“ optymalizuje współpracę ogrzewania kondensacyjnego i instalacji solarnej.
1995: Czujniki mikromechaniczne (MEMS) w produkcji masowej
W latach osiemdziesiątych zeszłego wieku Bosch prowadził badania mające na celu opracowanie mniejszych, bardziej niezawodnych i energooszczędnych czujników – ich dane były wykorzystywane w coraz bardziej zaawansowanych technologicznie samochodach. Rozpoczynając produkcję wielkoseryjną czujników MEMS w 1995 roku, Bosch stworzył podwaliny tej innowacyjnej technologii. Aktualna oferta obejmuje czujniki przyspieszenia, momentu obrotowego, przepływu masy, ciśnienia oraz czujniki otoczenia i mikrofony. Wyprodukowanie pierwszego miliarda czujników MEMS zajęło spółce 13 lat. Obecnie Bosch produkuje miliard czujników w czasie krótszym niż rok. Produkcja zlokalizowana jest w nowoczesnej fabryce w Reutlingen pod Stuttgartem. Dziś z taśm produkcyjnych schodzą ponad cztery miliony czujników dziennie. Średnica tych mających wiele zastosowań czujników wynosi średnio od jednego do czterech milimetrów.
1995: Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP
Z pomocą inteligentnych czujników układ ESP aż 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem określonym przez kierowcę. Jeżeli z analizy danych wynika możliwość zaistnienia sytuacji niebezpiecznej, a pojazdowi grozi poślizg, do akcji wkracza układ ESP. Redukcja momentu obrotowego silnika i wyhamowanie poszczególnych kół pomagają kierowcy ustabilizować pojazd i nie dopuścić do poślizgu, który grozi wypadkiem. Od czasu wprowadzenia na rynek, układ ESP pomógł zapobiec 190 000 wypadków i uratował życie ponad 6 000 ludzi w Europie. Obecnie w Europie ponad 80% wszystkich nowych samochodów jest wyposażonych w ten system bezpieczeństwa, natomiast na świecie około 60%. Bosch jest wiodącym na świecie producentem układów ESP i w tym roku obchodzi jubileusz: od rozpoczęcia produkcji seryjnej przed 20 laty przedsiębiorstwo wyprodukowało już prawie 150 milionów układów ESP.
2008: Zastosowanie do celów produkcyjnych laserów emitujących ultrakrótkie impulsy światła
Precyzyjnie sterowane, ultrakrótkie impulsy laserowe umożliwiają bardzo dokładną obróbkę najtwardszych materiałów. Bosch od dawna badał ten temat i wspólnie z partnerami przemysłowymi oraz naukowcami stworzył gotowy produkt. Firmie Bosch, jako pierwszej na świecie, udało się w końcu wykorzystać laser w zaprojektowanych przez nią maszynach z precyzją, która umożliwiła przemysłową produkcję wielkoseryjną. Jako pierwsza z zalet tej techniki skorzystała produkcja sond lambda. Dziś Bosch wierci za pomocą ultrakrótkich impulsów laserowych m.in. precyzyjne otwory we wtryskiwaczach benzyny. Umożliwiają one jeszcze lepsze rozpylenie paliwa w silniku. Rezultat: do 20% mniejsze zużycie paliwa w silnikach benzynowych i niższy poziom emisji.
2015: Automatyczna kosiarka „Indego 1 200 Connect“ z koncepcją Inteligentnego koszenia 2.0
Automatyczna kosiarka „Indego 1 200 Connect“ działa w oparciu o sprawdzony i wyjątkowy system nawigacji „LogiCut“, który zapewnia efektywne koszenie trawy przy poruszaniu się po trawniku równoległymi pasami. Rezultat to o 30% szybsze koszenie trawy w porównaniu do innych automatycznych kosiarek, które poruszają się po koszonej powierzchni w sposób zrandomizowany. Kosiarkę można obsługiwać za pomocą smartfona lub tabletu z prostą i wygodną w obsłudze aplikacją „Bosch Smart Gardening“. Aplikacja pozwala określić najlepszą porę kolejnego koszenia trawnika. Do tego celu wykorzystywany jest zaawansowany algorytm oraz informacje dodatkowe, jak np. temperatura i opady. Na podstawie prognozy pogody pobranej z internetu, kosiarka Indego Connect wybiera najkorzystniejsze warunki atmosferyczne do koszenia trawy: nie może być wtedy ani za gorąco, ani za wilgotno ani też za zimno. Dzięki koncepcji „Inteligentnego koszenia 2.0“ kosiarka umożliwia, oprócz ręcznego sterowania oraz opcji zaprogramowania czasu koszenia, optymalną, zautomatyzowaną pielęgnację trawnika.
Więcej:
www.bosch.pl
Źródło: Bosch