Nowe generacje silników spalinowych kompatybilnych z napędami zelektryfikowanymi i paliwami alternatywnymi

Toyota, Subaru i Mazda rozwijają nowe generacje silników Toyota

Toyota Motor Corporation (Toyota), Subaru Corporation (Subaru) oraz Mazda Motor Corporation (Mazda) zawarły porozumienie w sprawie prac rozwojowych nad nową generacją silników spalinowych przystosowanych do elektryfikacji i dążenia do neutralności węglowej.

Toyota, Subaru i Mazda od zawsze rozumiały różnorodne style życia i potrzeby swoich klientów. Dlatego każda z tych firm przez lata rozwijał swoje flagowe jednostki napędowe, które były charakterystyczne dla tych marek. Toyota znana jest ze swoich rzędowych silników czterocylindrowych o wysokiej mocy oraz sprawności cieplnej. Dla Subaru typowe są silniki typu bokser, a dla Mazdy silniki Wankla.

Firmy zgodnie przyjęły sobie za cel dekarbonizację, działając tak, by w kwestii silników zachować jak największe możliwości wyboru, przyszłość łańcuchów dostaw oraz gwarancję zatrudnienia. W ekstremalnych warunkach wyścigowych testowano różne silniki oraz nowoczesne paliwa jak ciekły wodór czy neutralne węglowo benzyny. Ten proces jasno pokazał, że silniki spalinowe przyszłości odegrają istotną rolę na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Nowa generacja silników spalinowych

Trzy koncerny będą dążyć do tego, by kolejna generacja silników spalinowych miała zdecydowanie lepsze osiągi oraz była zoptymalizowana pod kątem integracji z napędami elektrycznymi, by wykorzystać atuty obu technologii.

Model 4-cylindrowego rzędowego silnika o pojemności 2 0 l, opracowywany przez Toyota Motor Corporation; żródło: Toyota

Nowe silniki będą charakteryzować się jeszcze większą mocą i wydajnością. Zrewolucjonizują także podejście do projektowania nadwozi ze względu na swoje kompaktowe rozmiary. Mniejsze silniki pozwolą obniżyć maskę, dadzą nowe możliwości projektantom i zwiększą efektywność aerodynamiczną, co przełoży się na jeszcze niższe zużycie paliwa. Prace rozwojowe prowadzone są zgodnie z zaostrzającymi się normami emisji spalin.

Popularyzacja paliw alternatywnych

Równocześnie nowe silniki staną się neutralne węglowo za sprawą odejścia od paliw kopalnych, dając możliwość skorzystania z paliw alternatywnych jak paliwa syntetyczne, biopaliwa czy ciekły wodór. W ten sposób nowe jednostki napędowe przyczynią się do wzrostu popularności paliw neutralnych węglowo.

Model 4-cylindrowego rzędowego silnika o pojemności 1,5 l, opracowywany przez Toyota Motor Corporation; żródło: Toyota

Żeby zapewnić naszym klientom różnorodne możliwości osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, konieczne jest podjęcie wyzwania, jakim jest rozwój silników dostosowanych do przyszłego środowiska energetycznego. Trzy firmy, które mają te same aspiracje, będą udoskonalać technologie silników i przyjaźnie konkurować – powiedział Koji Sato, prezydent, członek zarządu oraz prezes Toyota Motor Corporation.

System hybrydowy nowej generacji opracowany przez Subaru Corporation; źródło: Toyota

Dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej jest wyzwaniem, przed którym stoi japoński przemysł oraz całe nasze społeczeństwo. Doskonalimy nasze zelektryfikowane technologie, ale jednocześnie ulepszamy też nasze silniki typu bokser, by dostosować je do zasilania paliwami neutralnymi węglowo. Nasze trzy firmy dzielą te same aspiracje, by japoński sektor motoryzacyjny osiągnął doskonałość w kwestii zrównoważonego rozwoju – powiedział Atsushi Osaki, dyrektor reprezentatywny, prezydent i prezes Subaru Corporation.

Koncepcja systemu Roter Rotary-EV firmy Mazda; źródło: Toyota

Będziemy nadal oferować klientom ekscytujące samochody, udoskonalając silniki spalinowe na potrzeby ery elektryfikacji i poszerzając wielotorowe możliwości osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Silnik Wankla jest kompatybilny z napędami zelektryfikowanymi oraz paliwami neutralnymi węglowo, dlatego Mazda będzie nadal rozwijać tę technologię poprzez współtworzenie i konkurencję, aby zapewnić jej szeroki wkład w społeczeństwo – powiedział Masahiro Moro, dyrektor reprezentatywny, prezydent i prezes Mazda Motor Corporation.

Źródło: Toyota

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę