Magdalena Kubacka (Multichem): Technologia wytwarzania lakierów to obecnie świat nanotechnologii

Technologia wytwarzania lakierów to obecnie świat nanotechnologii, coś co do niedawna pozostawało w domenie science fiction jest już rzeczywistością. Lakiery wytwarzane są już z poziomu ułożenia cząstek. Ta ingerencja w nano świat pozwala na osiągnięcie zadziwiających właściwości nie tylko ochronnych ale również estetycznych.
Z pewnością w dziedzinie lakierów samochodowych można sporo mówić o trendach w kolorze. Tutaj co roku następuje jakaś zmiana. Jednak od lat w czołówce kolorów znajduje się czarny – a ściśle mówiąc głęboki czarny o bardzo intensywnym zabarwieniu. W tym przypadku głębia koloru związana jest z wielkością cząstek użytego pigmentu.
Duża część lakierów czarnych dostępnych na rynku używa cząstek pigmentów wielkości ok 100 nm, czyli mówimy tu o grubości 600 razy mniejszej niż ludzki włos. Nam udało się opracować technologię produkcji w której używamy 10 krotnie mniejszych cząstek od wspominanych. Owocem tego jest nowy produkt JetBlack. Jest to lakier bazowy o niesamowitej głębi. Możemy go pokryć lakierem bezbarwnym matowym – podążając za trendem – lub lakierem o wysokim połysku.
Na rynku pojawiają się również specjalne pigmenty – tak zwane cool-pigmenty, które możemy wykorzystać do produkcji powłoki, która będzie odbijała światło a nie je pochłaniała przez co nie będzie się mocno nagrzewała. Dzięki takim dodatkom możemy zredukować nie tylko koszty eksploatacji pojazdu (ograniczenie używania klimatyzacji) ale też przedłużyć żywotność powłoki lakierniczej.
Magdalena Kubacka, kierownik laboratorium badawczo-rozwojowego firmy Multichem


